Nieuw migratiebeleid stimulans voor Nederlandse economie
De Eerste Kamer heeft gisteravond het wetsvoorstel Modern Migratiebeleid van Minister Hirsch Ballin van Justitie aanvaard. Dankzij deze wet zal Nederland aantrekkelijker worden voor die migranten waar in economisch opzicht grote behoefte aan is. Het uitgangspunt van het modern migratiebeleid is selectiviteit. Dit houdt in dat het beleid uitnodigend is voor migranten aan wie economisch behoefte is en restrictief voor anderen. Nederland wordt hierdoor aantrekkelijker als vestigingsplaats voor internationale bedrijven en kennismigranten, wat kan bijdragen aan de versterking van de Nederlandse economie.
De nieuwe wet, die naar verwachting op 1 januari 2011 in werking zal treden, luidt onder meer een vereenvoudiging in van het stelsel van reguliere verblijfsvergunningen. Zo wordt Nederland aantrekkelijker gemaakt voor migranten die hard nodig zijn om de economie, cultuur en de wetenschap te versterken. Daarnaast worden de procedures efficiënter gemaakt. De vereenvoudiging van het vergunningsstelsel en efficiëntere verblijfsprocedures zullen leiden tot een effectievere handhaving, zoals bij de bestrijding van fraude met gezinsmigratie. Het wetsvoorstel levert verder een forse administratieve lastenverlichting op voor bedrijven en burgers.
Zelfstandige positie referent
Het wetsvoorstel voorziet in een zelfstandige positie van de referent in het reguliere vreemdelingenbeleid. De referent kan een burger, instelling of bedrijf zijn die belang heeft bij de komst van een migrant. Migranten zullen tijdens hun verblijf in de regel moeten beschikken over een referent. Referenten kunnen verblijfsaanvragen bij de IND indienen voor migranten. Na een betrouwbaarheidstoets kan een instelling of bedrijf dat als referent optreedt, door de IND worden erkend. De erkende referent kan gebruik maken van de versnelde besluitvormingsprocedure met een streeftermijn van twee weken.
Efficiëntere Toegangs- en Verblijfsprocedure
De toelatingsprocedures worden efficiënter ingericht. De procedure voor het inreisvisum en de procedure voor een reguliere verblijfsvergunning worden samengevoegd tot één Toegangs- en Verblijfsprocedure (TEV-procedure). Op dit moment moet een vreemdeling vaak eerst op de Nederlandse ambassade in het land van herkomst een Machtiging tot Voorlopig Verblijf (MVV) aanvragen om naar Nederland te kunnen reizen. Bij deze aanvraag wordt getoetst of aan de voorwaarden voor verblijf in Nederland wordt voldaan. Na de inreis in Nederland moet vervolgens een reguliere verblijfsvergunning worden aangevraagd, waarbij wederom een toets plaatsvindt aan dezelfde voorwaarden. De praktijk wijst echter uit dat de feitelijke situatie tijdens de procedure voor een reguliere verblijfsvergunning vrijwel altijd gelijk is aan die tijdens de MVV-procedure. Voortaan kan dan ook worden volstaan met één aanvraag en één enkel toetsmoment, waarbij het verlenen van een MVV tevens zal resulteren in het verlenen van een reguliere verblijfsvergunning. Dit is een belangrijke verbetering het aanvraagproces waarvan alle referenten en vreemdelingen profiteren.
Verlaging administratieve lasten
Het wetsvoorstel leidt tot vereenvoudiging en versnelling van toelatingsprocedures en tot verlaging van administratieve lasten voor burgers, bedrijven en instellingen. Dit kan worden bereikt doordat erkende referenten geen bewijsstukken met de aanvraag hoeven mee te sturen. Alle referenten en vreemdelingen profiteren van de samengevoegde TEV-aanvraag. Ook op andere vlakken zijn de procedures zoveel mogelijk vereenvoudigd en wordt het aantal bezoeken aan een overheidsloket zoveel mogelijk beperkt. Bij misbruik kan de status van erkende referent worden ingetrokken als bijvoorbeeld blijkt dat de erkende referent niet de juiste informatie heeft verstrekt. Ook kan in het kader van toezicht en handhaving nodig is, zoveel mogelijk (digitaal) inwinnen bij andere overheden. De lasten blijven zo voor de referent en de vreemdeling zo laag mogelijk.
Effectievere handhaving
Alle referenten krijgen wettelijke verplichtingen, waarop zij door de overheid kunnen worden aangesproken. Zo moet de referent melden als er iets in de situatie van de vreemdeling wijzigt. Sommige referenten krijgen in bepaalde gevallen een zorgplicht jegens de vreemdeling. Dat is het geval voor referenten van bijvoorbeeld kennismigranten, studenten en au pairs. Bij overtreding van de verplichtingen kunnen bestuurlijke boetes worden opgelegd en in ernstige gevallen kan strafrechtelijk worden opgetreden. Hierdoor kunnen fraude en misbruik, ook bij gezinsmigratie, effectiever worden bestreden. Bij misbruik kan de status van erkende referent worden ingetrokken wanneer bijvoorbeeld blijkt dat deze niet de juiste informatie heeft verstrekt. Ook kan de verblijfsvergunning van de vreemdeling worden ingetrokken en kunnen de kosten voor de uitzetting van een vreemdeling op de (voormalige) referent worden verhaald.