Uitvoering project A2 Maastricht stap dichterbij
Deze week hebben ministers Eurlings van Verkeer en Waterstaat en Huizinga van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, het Ontwerp-Tracébesluit (OTB) en milieueffectrapport (MER) ‘A2 Passage Maastricht’ getekend en daarmee vrijgegeven voor de ter visie legging. Van 6 juli tot en met 16 augustus 2010 kunnen alle belanghebbenden op het OTB/MER reageren. Deze rijksprocedure is nodig voor de ondertunneling van de huidige N2 tussen Geusselt en Europaplein.
Het plan is financieel mede mogelijk gemaakt door de ministeries van VenW
en VROM. Minister Eurlings: "Maastricht is niet het einde van Nederland
maar het begin van Europa. Dit grote werk aan de internationale A2 en
aan deze verbindende stad is dan ook de totale investering door Rijk en
regio van bijna 700 miljoen euro dubbel en dwars waard."
Het totaalplan leidt tot een goede verkeersdoorstroming van de A2.
“Daarnaast gaat de kwaliteit van leven voor Maastrichtenaren er fors op
vooruit. Ze krijgen schonere lucht, de geluidsoverlast neemt af, en een
belangrijke barrière verdwijnt”, aldus Huizinga.
Voorbereidingen één totaalplan voor stad en snelweg
In 2003 zijn de samenwerkende overheden, Rijkswaterstaat, gemeente
Maastricht, Provincie Limburg en gemeente Meerssen begonnen met de
voorbereidingen voor één totaalplan voor stad en snelweg, voor
voetgangers, fietsers en automobilisten, voor inwoners en bezoekers, voor
infrastructuur en stadsontwikkeling. Dat totaalplan is de Groene Loper van
Avenue2 geworden, bekend uit de vorige grote, stadsbrede
consultatieronde eind 2008/begin 2009.
2010 is het jaar van de wettelijke procedures. De Groene Loper is vertaald
in een Ontwerp-Tracébesluit (OTB) en milieueffectrapport (MER) en wordt
vertaald in Ontwerp-Bestemmingsplannen. De Tracé/MER-procedure is
nodig voor de ombouw van de huidige Rijksweg N2 tot autosnelweg in een
tunnel, de direct daarmee samenhangende overige wegen en de
verknoping van de A2 met de A79.
De verschillende bestemmingsplannen zijn nodig voor de nieuwbouw in de
stad en de ontsluitingsweg naar bedrijventerrein Beatrixhaven.
Waarop reageren?
Het Ontwerp-Tracébesluit bevat onder meer de volgende onderwerpen:
· De ombouw van de bestaande Rijksweg N2 tussen knooppunt
· Kruisdonk en de aansluiting Randwyck tot autosnelweg, inclusief de
· aansluiting Geusselt (t/m Meerssenerweg) en Europaplein;
· De realisatie van een gestapelde tunnel tussen de knooppunten
· Geusselt en Europaplein, waarvan de onderste buizen zijn bestemd
· voor het doorgaande verkeer (A2) en de bovenste tunnelbuizen voor
· het bestemmingsverkeer;
· Het volledig maken van de verknoping A2/A79.
· De situatie tijdens de bouw. Dit omvat onder meer:
o de tijdelijke Rijksweg N2;
o de tijdelijke werkterreinen.
Wanneer en waar inzien?
De volledige OTB/MER-stukken (1.500 pagina’s) zijn vanaf 6 juli tot en met 16 augustus 2010 te downloaden via www.centrumpp.nl. Of in te zien tijdens de inloopdagen - elke dinsdag en woensdag van 15.00 tot 19.00 uur - in o.a. het Informatiecentrum A2 Maastricht aan de President Rooseveltlaan 101. Vanaf 6 juli staat daarnaast een publieksvriendelijke samenvatting (zo’n 40 pagina’s) op www.a2maastricht.nl en www.centrumpp.nl, met daarin de hoofdlijnen van het plan en de milieueffecten.