De ondertekening van diverse documenten op Curaçao
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Wat goed om hier te zijn. Ik ben blij dat ik mijn reis langs alle eilanden op de Antillen begin in Willemstad, de hoofdstad van de Antillen. Straks is het de hoofdstad van een nieuw land.
Luchtvaart en scheepvaart zijn van levensbelang voor een vitale samenleving. Dat geldt natuurlijk bij uitstek voor een eiland. Nederland en Curaçao werken nauw met elkaar samen als het gaat om luchtvaart en scheepvaart, dat hebben we altijd gedaan. Het is belangrijk dat we elkaar blijven versterken, ook nu Curaçao een autonoom land wordt binnen ons koninkrijk. Juist nu de transitie dichtbij komt, is er veel te doen.
Ik heb samen met minister Illidge getekend voor een vruchtbare samenwerking. We trekken de lijn uit het verleden door naar de toekomst. We blijven samenwerken voor veiligheid en goede verbindingen op zee en in de lucht.
1) Curaçao en Nederland hebben vandaag vastgelegd dat wij gaan samenwerken binnen een Maritiem Overlegplatform. Hierin zijn ook de andere Caraïbisch delen van het Koningkrijk vertegenwoordigd. Het platform gaat waarborgen dat onze scheepvaart voldoet aan de normen op het gebied van veiligheid en milieu die in onze eigen wetten en in internationale verdragen zijn vastgelegd. Want we willen niet alleen efficiënt en veilig vervoer, maar ook een schone zee!
2) We gaan waarborgen dat mensen ook in de toekomst met een gerust hart in het vliegtuig kunnen stappen naar alle bestemmingen binnen het Koninkrijk. Piloten moeten beschikken over alle actuele informatie die nodig is voor een veilige vlucht. Boordcomputers moeten gevoed zijn met alle noodzakelijke gegevens. Al die informatie is bijeengebracht in zogenoemde luchtvaartpublicaties. Die gaan we gezamenlijk optimaliseren.
3) We hebben afgesproken dat we gaan toewerken naar één gezamenlijke luchtverkeersleiding voor de drie Benedenwindse eilanden, die immers geografisch zo dicht bij elkaar liggen. De huidige situatie, met drie partijen, is niet efficiënt en leidt tot onnodige vertragingen, hobbels bij het uitwisselen van informatie en extra kosten.
4) Nederland gaat de luchtverkeersleiding van Curaçao (NAATC) ondersteunen bij de ontwikkeling van een safety management systeem. Hiermee krijgt de veiligheid van het luchtverkeer op de benedenwindse eilanden een impuls. Wij hebben afspraken vastgelegd over deze samenwerking en de financiering hiervan.
5) We werken aan een herindeling van het luchtruim. We leggen wettelijk vast op welk deel van het luchtruim boven de BES-eilanden straks de Nederlandse wet- en regelgeving van toepassing is. Ook daarvoor hebben minister Illidge en ik zojuist getekend.
6) We gaan samenwerken met de meteorologische dienst van de Antillen en Aruba (MDNA&A). Dit wordt straks de meteorologische dienst van Curaçao. De MDNA&A werkt straks ook voor de BES-eilanden. De gegevens van de dienst zijn van cruciaal belang voor de veiligheid van de luchtvaart en de scheepvaart. De meteorologische dienst van mijn ministerie (KNMI) gaat de MDNA&A hierbij ondersteunen. Vandaag hebben we een protocol ondertekend waarmee wij een start maken met deze samenwerking.
We hebben zes belangrijke stappen gezet op weg naar een toekomst waarin we samen blijven optrekken. De overeenkomsten van vandaag doen recht aan de balans die wij zoeken. We willen enerzijds samenwerken op een manier waaraan wij beide kracht ontlenen. Aan de andere kant respecteren we elkaars autonomie en verantwoordelijkheden.
Samen blijven we bouwen we aan veiligheid: op het land, op de zee en in de lucht.