Brief aan de Tweede Kamer over voortgangsrapportage Kwaliteitsagenda primair onderwijs 2010
Het gaat steeds beter met de kwaliteit van het basisonderwijs, maar we zijn er nog niet. In 2007 is de kwaliteitsagenda primair onderwijs samen met het scholenveld opgesteld. Er was een gedeeld gevoel van belang en urgentie voor de verbetering van het onderwijs. Sinds de start van de kwaliteitsagenda werken we op alle niveaus, van bestuurder tot leraar, aan een meer resultaatgerichte aanpak om de het beste uit alle leerlingen te halen. De eerste resultaten worden zichtbaar.
Onderzoek laat zien dat duizenden scholen op dit moment met de juiste zaken bezig zijn om hun kwaliteit verder te verbeteren. Ze worden daarbij geholpen door ondersteunende organisaties en gefaciliteerd door OCW.
Met deze brief meldt minister Rouvoet met gepaste trots de resultaten van de kwaliteitsagenda primair onderwijs. Zorg heb ik ook. Zorg over de voortzetting van de verbeteringen. Om deze verbeteringen een duurzaam karakter te geven, is blijvende aandacht in het beleid én op scholen nodig. Zonder verdere aandacht zullen de opgestarte onderwijsverbeteringen stranden. Hoe die aandacht voor kwaliteitsverbetering eruit zal zien is aan een volgend kabinet.
Bijlagen
-
Meta-analyse van de eerste opbrengsten van de Kwaliteitsagenda
-
Peiling van de rekenvaardigheid en de taalvaardigheid in jaargroep 8 en jaargroep 4 in 2009
-
Opiniepeiling kwaliteitsagenda PO
-
Het onderwijsaanbod aan hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs. Begeleidende beschouwing bij het onderzoeksrapport van Gion
-
Onderwijsaanbod aan (hoog)begaafde leerlingen in het basisonderwijs