Helpdesk Wro sluit per 1 juli 2010
Per 1 juli sluit de helpdesk Wro bij Agentschap NL (voorheen SenterNovem) – na een periode van 2,5 jaar – definitief haar poorten. Begin 2008 is de helpdesk Wro gestart in het kader van de Invoeringsbegeleiding Wro. In opdracht van het ministerie van VROM heeft AgentschapNL het RO-werkveld ondersteund bij de invoering van de nieuwe Wro.
De helpdesk voorzag en voorziet duidelijk in een behoefte. Voorjaar 2010 zijn al circa 6700 vragen gesteld en beantwoord. Vragenstellers zijn vertegenwoordigers van de bevoegd gezagen en hun adviseurs. Oorspronkelijk zou de helpdesk alleen in 2008 in de lucht zou zijn, maar door de enorme vraag is de helpdesk verlengd tot 1 juli 2010.
Met de inwerkingtreding van de Wro, waaronder de grondexploitatiewet en het Bro per 1 juli 2008, richtte de vragen zich in 2008 vooral op juridische aspecten. Met de inwerkingtreding van de Ministeriële regeling RO Standaarden per 1 januari 2010, verschoof de aandacht naar de digitale aspecten van de Wro.
Voor de juridische aspecten van de Wro kunnen de bevoegde gezagen na 1 juli 2010 – zoals voorheen – weer terecht bij hun branche-organisaties, zoals VNG en IPO. Met betrekking tot RO-Online zal na 1 juli 2010 het Kadaster (als beheerder van RO-Online) het vaste aanspreekpunt zijn. Ten aanzien van de toepassing van de RO Standaarden kan men zich na 1 juli 2010 wenden tot de helpdesk van Geonovum, zoals dat nu ook al het geval is. Voor vragen op het snijvlak van diverse milieu-onderwerpen en de Wro kunt u nog steeds terecht bij www.infomil.nl/helpdesk.
Om de afsluiting van de activiteiten van de helpdesk Wro te markeren zullen VROM en Agentschap NL in de zomer van 2010 een publicatie uitbrengen met de "Meestgestelde vragen Wro". U wordt via de website en nieuwsbrieven van VROM en AgentschapNL op de hoogte gehouden van de afbouw van de Helpdesk Wro.