Rapport Onderwijsinspectie Zeer zwakke scholen in het basisonderwijs 2006-2010
In 2006 heeft de inspectie voor het eerst een rapport uitgebracht over de zeer zwakke scholen in het basisonderwijs, waarin de nadruk lag op de vraag wat de kenmerken van zulke scholen zijn.
Inmiddels zijn we enkele jaren verder en zijn er meerdere redenen die het de moeite waard maken nogmaals een thematisch onderzoek te doen naar de zeer zwakke scholen. Enerzijds is er ondanks alle inspanningen van betrokkenen nog geen sprake van een structurele vermindering van het aantal zeer zwakke scholen. Anderzijds is er ten opzichte van 2006 een verdubbeling van het aantal verbeterde scholen, waardoor er meer systematisch uitspraken worden gedaan over de factoren die bepalen of en hoe zeer zwakke scholen hun kwaliteit verbeteren.
De uitkomsten van dit thematisch onderzoek kunnen hopelijk helpen het toezicht zodanig in te richten dat daarmee optimaal wordt bijgedragen aan een snelle, effectieve, maar ook duurzame verbetering van de kwaliteit van zeer zwakke scholen. Daarnaast levert het onderzoek naar verwachting materiaal op dat voor andere betrokkenen, zoals de sectororganisaties van het onderwijs, ondersteuningsinstellingen en de schoolbesturen, ondersteuning biedt voor en richting geeft aan de plannen voor de kwaliteitsverbetering van de (zeer) zwakke scholen.