De opening van de Randweg Eindhoven
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Een bereikbaar Eindhoven is de sleutel tot een toekomst vol vernieuwing en vooruitgang. Brabant is het powerhouse van de Nederlandse maakindustrie.
Eindhoven is de op vier na grootste stad van Nederland. In deze regio wonen 750.000 mensen. Maar het is vooral een slimme stad, een Brainport. Een koploper binnen Nederland als het gaat om kennis en technologie.
· Dankzij de TU en bedrijven als Philips Healthcare, ASML, TomTom en Simac is deze regio een broedplaats voor kennis en innovatie.
· Op dit moment werken 8.000 kenniswerkers van 50 nationaliteiten bij bijna honderd high-tech bedrijven.
· De Brainport is goed voor een kwart van de Nederlandse export en ruim eenderde van de private investeringen in research en development.
· De helft van alle nieuwe patenten in Nederland komt hier vandaan
Eindhoven is ook een vruchtbare voedingsbodem voor jong technisch talent, dat jaarlijks vanuit heel Nederland toestroomt naar de TU Eindhoven. Ik was zelf ooit één van de jongeren die naar Eindhoven kwam studeren.
Niet voor niets wordt de Randweg Eindhoven ‘Brainport Avenue’ genoemd. De weg geeft toegang tot toonaangevende bedrijven met miljardenomzetten. Toegang tot vooruitgang die juist nu broodnodig is.
Maar het belang van de Randweg reikt verder dan de Brainport. Want het merendeel van de auto’s en vrachtwagens die hier rijden, is doorgaand verkeer. De Randweg is een cruciale schakel in het rijkswegennet. De weg verbindt vier snelwegen in zes richtingen:
· De A58 Breda-Rotterdam
· De A2 Amsterdam-Maastricht-Aken
· De A50 Nijmegen
· De A67 Antwerpen-Venlo-Ruhrgebied
De Randweg is één van de Rijkswegen investeringen dubbel en dwars de moeite waard zijn. Eén van de vele plaatsen in Nederland waar het verkeer de afgelopen jaren vast dreigde te lopen. In de jaren 2007-2011 leggen we maar liefst 824 kilometer aan nieuwe rijstroken aan. Dat is gemiddeld 205 kilometer per jaar. Een verdubbeling ten opzichte van de twintig jaar ervoor.
Dit deel van de A2 is cruciaal. Als de Randweg vastloopt, heeft dit gevolgen in heel Zuidoost Nederland en daarbuiten. Het heeft gevolgen voor de bereikbaarheid van onze mainports. Het was daarom topprioriteit om tijdens de verbouwing van de weg de winkel open te houden. Het verkeer moest zeven dagen in de week, 24 uur per dag blijven doorstromen.
Dit was een geweldige uitdaging. Gemiddeld rijden er 125.000 auto's per dag op de Randweg Eindhoven; op werkdagen zijn het er 140.000. De hoeveelheid verkeer is in de periode 2006-2010 met acht procent gestegen. Ondanks de werkzaamheden zijn de files op de Randweg in dezelfde periode met 38 procent gedaald!
We danken deze topprestatie aan wederzijds vertrouwen, een spirit van doorpakken en uitgekiende berekeningen.
Er waren tientallen faseringen en honderden grote en kleine afsluitingen nodig. Aannemers Mourik-Besix en Heijmans hadden de taak om deze te bedenken en uit te voeren. Dat was a hell of a job, maar zij hebben het fantastisch gedaan.
Gelukkig kregen zij de steun van gemeenten, provincies en het Rijk. Want bestuurders zagen de bui lang op tijd aankomen: in 2005 hing de ombouw van de Randweg als een zwaard van Damocles boven de regio. Zij lieten het er niet bij zitten en richtten Beter Bereikbaar Zuidoost Brabant op. Deze club wist de doorstroming goed op gang te houden.
Erik van Merrienboer heeft daarin als voorzitter jarenlang een belangrijke rol in gespeeld. Een paar maanden geleden heeft hij het stokje overgedragen aan Fons Jacobs. Beide heren zijn hier aanwezig. En het moet gezegd worden: u heeft van het BBZoB een groot succes gemaakt. Het is fantastisch wat u – samen met alle andere gemeenten en de provincie – heeft bereikt.
BBZoB is nu een voorbeeld voor iedereen die zich bezighoudt met het voorkomen van verkeershinder bij grote wegprojecten. Overal in Nederland kijken bestuurders met belangstelling naar de manier waarop we dit in zuidoost Brabant hebben aangepakt. Dat zegt genoeg.
De aandacht voor verkeersafhandeling ging niet ten koste van de voortgang. We hielden de vaart erin en bleven binnen de planning! Dat is echt iets om trots op te zijn. Er zijn letterlijk en figuurlijk bergen verzet:
· Voor de Randweg is 750.000 ton asfalt gestort, waarvan meer dan de helft werd hergebruikt van de oude Randweg. De nieuwe Randweg leunt op 3 miljoen kuub zand en zesduizend funderingspalen.
· Voor het knooppunt Ekkersrijt werd 125.000 ton asfalt en 750.000 kuub zand gestort en 145 heipalen de grond in geslagen.
En het resultaat mag er zijn: verkeer dat naar Eindhoven gaat en doorgaand verkeer zijn op de Randweg van elkaar gescheiden. Zo zitten de vervoersstromen elkaar niet meer in de weg. Je kan kiezen: snel en ongehinderd doorrijden of op een efficiënte manier naar je bestemming in Eindhoven.
Het is een primeur in Nederland dat we het verkeer over zo’n lange afstand van elkaar hebben gescheiden. De weggebruiker moet daar soms nog een beetje aan wennen en rijdt nog regelmatig verkeerd. Rijkswaterstaat onderzoekt op dit moment of er aanpassingen nodig zijn om de weggebruiker nog beter van informatie te voorzien.
Brainport Avenue is geworden wat wij ons bij een avenue voorstellen: een brede weg, die grote verkeersstromen aankan.
· Het is een snelweg van 17 kilometer, met vier tot vijf rijstroken per rijrichting.
· De knooppunten De Hogt, Batadorp en Leenderheide zijn onherkenbaar veranderd.
· Het hoogtepunt is letterlijk het knooppunt De Hogt: circa 22 meter hoog en de enige drielaags flyover in het zuiden van het land.
· De enorme flessenhals van het knooppunt Ekkersrijt is opgeheven. In maart van dit jaar verdwenen de verkeerslichten van dit knooppunt. Sindsdien is de doorstroming spectaculair verbeterd.
Dames en heren,
Het is vandaag een prachtige dag: de Randweg ligt er en er de flessenhals is verdwenen. Maar we zijn niet klaar. Want de doorstroming aan de kop en de staart van de Randweg is voor verbetering vatbaar. Daarom gaat er binnenkort op drie plaatsen rond Eindhoven de schop in de grond:
· A2 Leenderheide – Valkenswaard (3e rijstrook in zuidelijke richting).
· A58 Batadorp – Oirschot (3e rijstrook in westelijke richting).
· A2 Den Bosch – Eindhoven (3e rijstrook in beide richtingen).
Met deze projecten pakken we de grootste knelpunten op de rijkswegen rond Eindhoven aan. Dankzij de Spoedwet Wegverbreding kan het werk aan deze projecten later dit jaar en begin volgend jaar beginnen. Eind dit jaar zijn de vernieuwde A2 Leenderheide – Valkenswaard en A58 Batadorp – Oirschot al gereed!
Maar laten we eerst even genieten van dit fantastische moment. Ik feliciteer u allemaal van harte met dit prachtige resultaat. Laten we niet langer wachten en de Randweg openen.