Opening Dag van de Bouw stationsgebied Utrecht
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Fantastisch om hier, samen met Elco Brinkman, in de Domstad te zijn.
De stad waar heel Nederland om draait.
Want dit is de nationale draaischijf voor het wegverkeer.
En het ‘Centraal Station’ van Nederland, met 160.000 in- en uitstappers per dag!
Tel daar nog de grootste woningbouwlocatie van Nederland bij op: Leidsche Rijn (30.000 woningen en 80.000 mensen in 2025).
En het is duidelijk dat werkelijk niemand om Utrecht heen kan.
Hier in Utrecht is glashelder hoe belangrijk het is dat we doorpakken met bouwen.
Hoe lang heeft de treinreiziger hier niet moeten wachten op de vernieuwing het station?
4.200 vergunningen waren er nodig voor we hier in het stationsgebied aan de slag konden.
Ingewikkelde procedures en stroperige besluitvorming brachten ons land tot stilstand.
Gemiddeld 14 jaar duurde de totstandkoming van een stukje weg in Nederland. Van de zotte!
Een ramp voor de automobilist en de treinreiziger.
Een ramp voor starters op de woningmarkt.
Een ramp voor ondernemers.
Een ramp voor onze economie, want slechte doorstroming kost ons met zijn allen 3 miljard euro per jaar.
En nog een ramp voor het milieu ook, want als iets voor vieze lucht en CO2-uitstoot zorgt, dan zijn het wel pruttelende files.
Er wordt wat afgepraat in Nederland. Maar eindeloos praten helpt ons geen steek verder.
Niet mauwen,
Maar bouwen!
De bouw is goed voor 6 procent van ons BBP en voor een half miljoen banen. Een onmisbare pijler onder onze economie en onze toekomst.
· Daarom hebben we korte metten gemaakt met de besluiteloosheid en de vertraging.
· Daarom hebben we een Crisis- en herstelwet gemaakt die ons verlost van nodeloze juridische rompslomp.
· Daarom hebben we een Spoedaanpak wegen ingevoerd: 30 schoppen de grond in op plaatsen waar dat het hardste nodig is; in totaal 560 kilometer aan extra rijstroken.
· Daarom hakken we knopen door. Ook over de mega-belangrijke draaischijf Utrecht. Vorige week nog besloot het kabinet in totaal 1,4 miljard te investeren in de snelwegen aan de Noord-Oostkant van de stad.
· [eventueel]: Daarom hebben we 4,5 miljard euro gereserveerd voor een reuzensprong op het spoor. Zes intercity’s per uur plus stoptreinen tussen de grote steden. Dat betekent voor de treinreiziger op Utrecht Centraal dat de treinen af en aan gaan rijden naar Amsterdam, Arnhem en Eindhoven.
We zien de resultaten van de versnelling overal om ons heen.
Het werk aan het spoorknooppunt Utrecht is begonnen, en ik ben er als minister van Verkeer en Waterstaat trots op met een kwart miljard euro de grootste financier van het nieuwe station te zijn.
Een station dat uitblinkt in duurzame energie, onder meer dankzij 40.000 zonnecellen in de perronkappen.
Niet alleen op het spoor, maar ook op de weg zijn we keihard bezig. Wie de auto neemt richting Den Haag, Amsterdam, Den Bosch of Arnhem ziet dat er keihard wordt gewerkt aan meer rijstroken.
Vanaf 2007 hebben we het bouwtempo verdubbeld ten opzichte van de twintig jaar daarvoor.
Concreet komt er 824 kilometer aan rijstroken bij in de periode van dit kabinet (met alles wat er nog tot begin volgend jaar in de pijplijn zit).
Dat is gemiddeld 205 kilometer per jaar.
Vergelijk dat met de prestaties in eerdere kabinetsperioden:
Lubbers II en III: 110 km/jaar
Paars I en II: 70 km/jaar
Balkenende I, II en III: 125 km/jaar
Balkenende IV: 205 km/jaar
Een fantastische investering in onze toekomst, wanneer we in elektrische auto’s stil en zuinig van A naar B zoeven.
We bouwen niet alleen twee keer zo snel, we nemen ook twee keer zoveel besluiten.
En daar ga ik mee door tot mijn laatste kik als minister, want de files en vertragingen zijn niet demissionair.
Zo ben ik blij dat ik u kan melden dat ik het Ontwerp-tracébesluit heb ondertekend voor de wegverbreding A12 Ede-Grijsoord.
We gaan van 2x2 naar 2x3 rijstroken.
De hele A12 ondergaat een metamorfose. En dit project is een belangrijke schakel daarin. Mijn opvolger kan het lintje in 2014 knippen.
Elco, zonder de mannen en vrouwen van onze bouwbedrijven was het nooit gelukt om te zo versnellen.
Zij bouwen en sjouwen ons uit de crisis.
Zonder de grondwerkers, de ingenieurs, de vrachtwagenchauffeurs, de betonvlechters, de calculators, de projectleiders, de monteurs, de architecten en de werkvoorbereiders waren we de afgelopen jaren geen stap verder gekomen.
Ik heb groot respect voor de mensen met de hesjes en de helmen!
Ik wil via jou al die tienduizenden mensen in de bouw bedanken voor hun tomeloze inzet.
Vele honderden van hen heb ik zelf mogen ontmoeten in de afgelopen jaren, bij al die projecten die ik heb bezocht.
Daar ga ik volop mee door. Vanmiddag nog in Wierden en Harderwijk. Maandag in Ens. Dinsdag in Eindhoven.
Ik verheug me altijd enorm op die bezoeken en op de gesprekken daar. Het bezoek aanstaande maandag bijvoorbeeld is heel bijzonder.
Want daar mag ik het startschot geven voor de bouw van de eerste energieneutrale brug ter wereld.
Dat past mooi bij het thema energiebesparing dat vandaag centraal staat.
De nieuwe brug komt over het Ramsdiep, bij Kampen en wordt maar liefst 90% zuiniger dan een traditionele brug.
Dat is te danken aan het uitgekiende ontwerp.
We halen alles uit de kast.
Rivierwater voor de koeling, zonnepanelen op het dak, warmteterugwinning uit ventilatie en de slimste innovatieve accu’s.
Een prachtige samenwerking van Rijkswaterstaat en een aantal enthousiaste Nederlandse bedrijven.
Ik ben trots op dit soort beeldbepalende projecten.
Dit is de toekomst: groene mobiliteit door de introductie van nieuwe, schonere techniek en door innovatief bouwen.
Samen bouwen we aan een sterker, mooier en beter bereikbaar Nederland.
Vandaag laat bouwend Nederland zien wat het waard is.
Meer dan 270 bouwplaatsen openen de poort, voor jong en oud.
Overal in het land mogen mensen er met hun neus bovenop staan.
Ik zou zeggen, mensen, kijk je ogen uit, en grijp die kans!