Bekendmaking voortgang N35
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Ik was nog maar kort minister toen ik op 29 september 2007 de A35 tussen Wierden en Almelo mocht openen.
Ik herinner het me nog als de dag van gisteren.
Dat was natuurlijk voor mij gelijk een topmoment.
Ik wist toen al: dit smaakt naar meer. We gaan meters maken!
En dát is wat we doen.
In de jaren 2007-2011 leggen we maar liefst 824 kilometer aan nieuwe rijstroken aan. Gemiddeld 205 kilometer per jaar.
Een verdubbeling ten opzichte van de twintig jaar ervoor.
Het doet me ongelofelijk goed dat we hier, heel toepasselijk op de Dag van de Bouw, aan het einde van de kabinetsperiode, nog een keer bij elkaar zijn met goed nieuws voor de Rijksweg 35.
Rijksweg 35, die belangrijke weg die Kampen en Zwolle met de regio Twente verbindt.
Maar ook lange tijd een zorgenkindje.
Een weg als een lappendeken, waarop in het verleden ernstige ongelukken zijn gebeurd.
Een weg die omwonenden op sommige plekken, zoals in Nijverdal, veel overlast heeft gegeven.
Die problemen zijn we aan het oplossen!
We werken met vereende krachten gestaag aan verbeteringen.
We zijn op de goede weg.
Stap voor stap werken we met elkaar aan meer veiligheid, meer doorstroming en minder druk op de omwonenden.
Het lukt, vooral omdat we zo constructief en prettig samenwerken.
Ik wil de bestuurders uit de regio een heel groot compliment geven voor hun niet aflatende inzet.
En het blijft niet bij woorden alleen, u bent ook bereid uw nek uit te steken en de portemonnee te trekken.
Door uw wil om te investeren kunnen we ook hier meters maken.
Wat is de actuele stand van zaken?
Ik begin bij het traject Zwolle Wijthmen:
- De provincie Overijssel heeft de verkenning volgens de sneller-en-betermethode met succes uitgevoerd.
- Dat is een bijzondere rol voor de provincie want meestal doet Rijkswaterstaat dit werk. Complimenten!
- Nu hebben we een nieuwe veelbetekenende stap gezet. Met genoegen maak ik hier bekend dat gedeputeerde Klaassen en ik (tijdens het afgelopen bestuurlijk overleg oost van 17 mei) onze handtekening hebben gezet onder de bestuurlijke overeenkomst. En ook Zwolle en Dalfsen hebben getekend.
- Dat betekent dat nu de planstudie kan worden uitgevoerd. We houden de vaart erin!
- We praten over acht kilometer weg, tot aan de A28. Het gaat om een uitbreiding naar 2x2 rijstroken, beperkte omleiding bij Wijthmen, verhoging snelheid naar 100 kilometer per uur en aanleg van ongelijkvloerse kruising bij de Kroesenallee.
- Kosten zijn ruim 52 miljoen euro. De regio betaalt 30 miljoen en het Rijk de rest. De schop kan in de periode 2012/2013 de grond in.
Dan het traject Wierden Nijverdal:
- Rijk en regio hebben besloten dat de verkenning kan beginnen, met een taakstellend budget van 80 miljoen euro.
- Daarom tekenen Jos Klaassen en ik hier een intentieverklaring waarin we precies afspreken wat we daarvoor de komende drie maanden moeten doen.
- Het gaat om zeven kilometer. De maximumvariant van de verkenning gaat uit van 2x2 rijstroken, 100 kilometer per uur en een ongelijkvloerse kruisingen. Maar, we kijken ook naar eenvoudigere oplossingen, want elke euro telt!
- De kans is groot dat ook hier de provincie Overijssel de verkenning uitvoert, gezien de goede ervaringen met Zwolle Wijthmen.
- Rijk en regio betalen ieder de helft, maar de regio is bereid de rijksbijdrage voor te schieten tot 2020.
- Dit traject ligt tussen de genoemde A35 Wierden Almelo die ik in 2007 heb geopend en het combiplan Nijverdal waar we op dit moment onder meer een tunnel voor het spoor en het wegverkeer aanleggen.
- Bij de verkenning bekijken we hoe het combiplan Nijverdal ten oosten van de tunnel naadloos kan aansluiten op het traject tot Wierden.
Beste mensen,
Ik heb de onderdelen van Rijksweg 35 wel parels genoemd.
Met elkaar rijgen we steeds meer parels aan dit snoer van Overijssel. Stap voor stap werken we met elkaar constructief en vasthoudend aan een prima verbinding, waar de weggebruikers en de omwonenden maximaal van profiteren.
De niet aflatende inzet die u hier laat zien om dat doel te bereiken, is een bron van inspiratie voor iedereen die bouwt aan de toekomst van ons land.