Zes extra intercity’s en sprinters op hoofdroutes Randstad

Meer reizigerstreinen in de drukste delen van de Randstad en extra ruimte voor goederenvervoer. Dat is de kern van het besluit van de ministerraad op voorstel van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat, mede namens minister Huizinga van VROM.

Het besluit is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). In totaal wordt 4,6 miljard euro geïnvesteerd in reiziger- en goederenvervoer. Dit bedrag maakt groei mogelijk tot 2020. Het traject OV-SAAL en de aanpassing van de sporendriehoek Noord Nederland maken ook deel uit van PHS.

In het afgelopen jaar heeft het kabinet met de spoorsector gewerkt aan een voorkeursbeslissing voor het spoorboekloos reizen. Er is nu gekozen voor variant ‘maatwerk6/6’. Het totale maatregelenpakket is begroot op 4,6 miljard euro, inclusief extra beheer en onderhoud tot en met 2020. Met de uitvoering van PHS stijgt het aantal reizigerskilometers met ruim 40 procent ten opzichte van 2008. De keuze PHS betekent kiezen voor duurzame mobiliteit en ondersteunt de door rijk en regio gemaakte verstedelijkingsafspraken.

Het kabinet kiest voor de ‘maatwerk6/6’ variant voor de corridors Utrecht – Den Bosch, Utrecht – Arnhem en Den Haag – Rotterdam. Dat betekent dat op de Zaanlijn per uur 6 intercity’s en 6 sprinters gaan rijden. Ook rond Utrecht zullen 6 intercity’s en 6 sprinters gaan rijden. Op de corridor Den Haag – Rotterdam gaan elk uur 8 intercity’s (inclusief de HSL treinen) en 6 sprinters rijden en op de Brabantroute zal een 3e en 4e intercity gaan rijden.

De voorkeursbeslissing voorziet ook in goede, veilige en ruime, routes voor de goederentreinen. Goederentreinen die naar het noorden of oosten rijden, kunnen straks op drie plekken de Betuweroute verlaten. Bij Kijfhoek voor de richting Gouda en Amsterdam, bij Meteren voor de richting Utrecht en tussen Nijmegen en Elst voor de richting Zutphen en Deventer. Voor de richting Den Bosch en Eindhoven verlaten de goederentreinen de Betuweroute via een nieuw te bouwen zuidwest boog bij Meteren.

Dit kabinetsbesluit betekent onder meer dat er op verschillende plaatsen extra infrastructuur gerealiseerd moet worden. Zo komen er bij Meteren en Deventer spoorbogen, worden op diverse plaatsen inhaalsporen en extra perrons aangelegd en worden vrije kruisingen gerealiseerd. Bij het aanpassen van de infrastructuur wordt extra aandacht besteed aan maatregelen tegen geluidsoverlast en trillingen. Ook de bereikbaarheid en de veiligheid rond overwegen krijgen bijzondere aandacht. Voor de maatregelen aan de corridors en voor de herroutering van het goederenvervoer (het ‘maatwerk6/6’ pakket) is 3 miljard euro nodig. OV-Saal kost 1,4 miljard euro en de aanpassing van de sporendriehoek Noord Nederland gaat 160 miljoen euro kosten.