Kabinet investeert 100 miljoen euro in verkeersmanagement op vaarwegen.
Voor de aanpak van knelpunten in het verkeerssysteem op de hoofdvaarwegen heeft het kabinet op voorstel van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat 100 miljoen euro vrijgemaakt uit de FES middelen. De investering is nodig omdat door de aanleg van de Tweede Maasvlakte de behoefte aan goede en betrouwbare achterlandverbindingen verder toeneemt. Daarom wordt er geïnvesteerd in verbetering van de actuele verkeersinformatie, betere benutting van de capaciteit van sluizen en snellere afhandeling van incidenten.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft deze maatregelen samen met partners in de logistieke keten uitgewerkt om de verwachte groei van de binnenvaart aan te kunnen. Zonder structurele verbeteringen kunnen de wachttijden in havens en op vaarwegen oplopen en verplaatst het goederenvervoer zich van het water naar de weg. Daarnaast wordt bij de uitgifte van concessies aan operators van containerterminals op de Tweede Maasvlakte door het Havenbedrijf Rotterdam geëist dat 45 procent van de goederen via de binnenvaart wordt afgevoerd.
Nederland is een internationaal knooppunt voor het vervoer over water. Investeringen in het verkeerssysteem zijn nodig om de groei in mobiliteit van goederen op te vangen en daarmee de toekomstige economische ontwikkeling mogelijk te maken. In de komende jaren wordt het pakket aan maatregelen gerealiseerd. Dit gebeurt samen met de logistieke sector (Havenbedrijf Rotterdam, marktpartijen en Vlaamse overheid). De eerste resultaten zijn merkbaar bij de opening van de Tweede Maasvlakte in 2013.