Opening nieuwe binnenvaartterminal van TCT Venlo aan boord van de Jules verne
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
‘East is East and West is West and never the twain shall meet’ dichtte Rudyard Kipling. Het is mooi gezegd, maar met alle respect: het staat nog te bezien of het altijd klopt.
Want Venlo, helemaal in het oosten tegen de Duitse grens en Rotterdam in het westen, met z’n wereldhaven aan zee, zijn elkaar toch flink genaderd.
Met de opening van de binnenvaartterminal TCT Venlo gaat de doorvoer van goederen tussen Rotterdam en Venlo sneller en soepeler dan ooit tevoren.
Het is vandaag dan ook een buitengewoon feestelijke dag.
Het doet me veel genoegen dat ik op deze mooie dag ook enkele Belgische en Duitse vrienden welkom mag heten, hier in deze regio waarin wij zo vruchtbaar samenwerken. Sta mij toe dat ik mij even kort in hun eigen taal tot onze Duitse gasten richt:
Sehr geehrte Damen und Herren Würdenträger, sehr geehrte Anwesenden,
mit Ihrer Anwesenheit hier bestätigen Sie, dass Transport und Logistik heute eine internationale Angelegenheit sind. Nationale Grenzen verlieren immer mehr an Bedeutung. Das gilt auch hier. Bedeutet ein vernünftiger multimodaler Verkehr in Venlo doch, dass die Endbenutzer im deutschen Hinterland besser bedient werden. Und das kommt auch der europäischen Wettbewerbsposition insgesamt zugute.
Beste mensen,
De opening van de binnenvaartterminal is een grote opsteker voor deze regio en voor de hele Nederlandse economie. U hebt hier een superterminal gebouwd die jaarlijks meer dan 200.000 TEU aankan. Daardoor is de regio nu op drie manieren is ontsloten: naast de weg en het spoor nu ook via de binnenvaart.
Daarmee mag de regio Venlo zich met recht een voorbeeld van efficiëntie en duurzaamheid noemen. En het mooiste is: nee verkopen is er niet bij. Zoals een echte tophaven betaamt gaat het werk in de bargeterminal zeven dagen per week 24 uur per dag door. En dankzij de proef met 24-uursbediening op de Maas die in april is begonnen kan de verbinding over water met Rotterdam optimaal worden gebruikt.
Naast de opening van de binnenvaartterminal vieren we het 25-jarig jubileum van Seacon. Hai Berden, Theo Stroeken en alle andere mensen van Seacon: van harte gefeliciteerd! Seacon is al een kwart eeuw de spin in het vervoersweb van de grote zeehavens. En een prima partner van ECT. Die succesvolle samenwerking heeft beide geen windeieren gelegd.
En dan is er tenslotte ook nog alle reden om feest te vieren omdat deze regio door een expertpanel in Logistiek Magazine na twee jaar West-Brabant weer is gekozen tot de belangrijkste logistieke hotspot van het land. Voor de vijfde keer! Ook dat is een grote felicitatie waard.
Ik kan rustig stellen dat deze regio het buitengewoon goed doet. Met de prachtige nieuwe binnenvaartterminal, met nieuwe bedrijventerreinen en natuurlijk met de komst van de Floriade over twee jaar ziet de toekomst er veelbelovend uit.
Samenwerking en lef zijn hier de toverwoorden. Samenwerking om de krachten te bundelen en het lef om de logistieke positie nog verder uit te breiden en te verfijnen.
Maar… Er is wel een maar. Het grootste risico van uw succes is dat de aandacht verslapt. Dat kunt u zich niet veroorloven. Gebieden als West-Brabant, Luik, Duisburg en Metz zitten u op de hielen.
Ik ben dan ook heel enthousiast over Dinalog, waarin de regio samenwerkt met de havens van Rotterdam en Amsterdam en verschillende universiteiten aan nieuwe logistieke concepten op ICT-gebied.
Ik zie ook een belangrijke rol voor de NV regio Venlo als onafhankelijke partij. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van ‘roll on-roll off-diensten’ waarmee de binnenvaart nog verder kan worden versterkt.
Verder is Rijkswaterstaat de komende jaren druk bezig om de Maasroute op te waarderen voor grotere binnenvaartschepen. Bruggen worden verhoogd, sluizen vergroot, vaargeulen uitgediept, om de Maas helemaal state of the art te maken voor het uitdijende vervoer over water de komende decennia.
De binnenhavens krijgen een oppepper dankzij de quick-winregeling Binnenvaart. De provincie, betrokken gemeenten en Rijkswaterstaat zetten samen de schouders onder 13 projecten in Limburg. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat draagt daar bijna 15 miljoen euro aan bij. Ook de haven van Venlo zal flink worden uitgebaggerd. Daardoor zijn ook dieper stekende schepen hier straks van harte welkom.
De mogelijkheden voor de binnenvaart zijn dus nog flink in ontwikkeling. Tegelijkertijd zit er ook muziek in Venlo als onafhankelijke Railport. Lading uit Venlo kan worden gecombineerd met de goederenstroom uit Rotterdam en Antwerpen om vervolgens verder per spoor richting Duitsland en Italië te gaan.
Het is daarbij de moeite waard om te onderzoeken of samenwerking met Duisburg en wellicht ook het toekomstige Rail Service Center Tilburg mogelijk is. Dat zou de positie van Venlo als Railport nog krachtiger maken.
Het vergt voortdurende aandacht, focus en inspanning om alles uit deze regio te halen wat er in zit. Ik heb het gehad over de binnenvaart en het spoor, maar we zijn natuurlijk ook nog niet klaar met de weg.
Zo staan we voor de uitdaging om de A74 nog vóór de Floriade te openen. Dat wordt een pittige klus waar we met elkaar de schouders onder zullen moeten zetten. Binnen afzienbare tijd kunnen we het tracébesluit tekenen. Met die verbinding tussen de A67 via de A73 en de Duitse A61, komt er eindelijk een einde aan de hinder van het vrachtverkeer over de binnenwegen langs Venlo.
Beste mensen,
Het idee dat de Randstad het enige economisch interessante deel van Nederland zou zijn, is achterhaald. Voor een ondernemer die over de dijken heen kijkt, is dit een van de aantrekkelijkste gebieden van het land, juist door de goede verbindingen over land, water en spoor, met alle delen van het land en het Duitse achterland.
In Venlo komt alles samen.
U hebt met de nieuwe bargeterminal van TCT Venlo een dikke streep vóór.
U kunt alle kanten op, over het water, over de weg en over het spoor.
Dat is een fantastische uitgangspositie voor de toekomst.
Benut die ten volle!
Ik wens u veel succes met de verdere ontwikkeling van deze topregio.