Laatste steenlegging station Heerlen-Woonboulevard

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Sehr geehrte Damen und Herren Würdenträger, sehr verehrte Anwesende!

Es freut mich ganz besonders, hier nicht nur viele Niederländer, sondern auch zahlreiche deutsche Freunde begrüßen zu dürfen.

Herr Städteregionsrat Etschenberg, Herr Schultheis, Herr Sistenich - Ihre Anwesenheit beweist, wie international in dieser Region gedacht wird: Schließlich liegt Aachen ganz in der Nähe.

Eine Stadt, die ich immer wieder gerne besuche.
So bewahre ich gute Erinnerungen an den 6. Mai, als ich im Weißen Saal des wunderschönen Rathauses von Aachen die Laudatio für André Rieu halten durfte.
Ihm wurde damals der renommierte Karlspreis für europäische Medien verliehen.

Es war eine ausgesprochen festliche Veranstaltung, wie wir das von Aachen ja gewöhnt sind.

Ich freue mich, dass Sie heute unsere Gäste sind. Das ist ein Zeichen unserer festen Verbundenheit und Ausdruck unserer gelebten Freundschaft.

We zijn hier vandaag om een nieuw station toe te voegen aan de spoorkaart van Europa.
Een bijzondere halte, vlakbij een van de grootste en best bereikbare woonboulevards van dit continent.

Ik ben trots op dit project, omdat het symbool staat voor onze manier van denken over mobiliteit.
Dat wil zeggen: geen valse tegenstelling tussen auto en trein.
Geen concurrentie tussen weg en spoor, maar investeren in beide, zodat mensen een reële keuze hebben.

Traditioneel zijn woonboulevards het domein van de automobilist.
Maar hier zien we hoe het ook kan.
Zowel de automobilist als de OV-reiziger kan hier heel gemakkelijk komen.
Dat zorgt voor diversiteit en optimale bereikbaarheid.

Dit is station nummer 390 in Nederland.
En daar komen er de komende vijf jaar nog enkele tientallen bij.
Prachtig.
Maar werken aan het spoor betekent ook: over grenzen heen denken.

Wie hier in Zuid-Limburg is geboren en getogen, denkt internationaal.
’s Zaterdagochtends opstaan in Valkenburg.
Een frisse ochtendwandeling over de Cauberg.
’s Middags shoppen in Aken.
’s Avonds uit eten in Visé.

Het is voor veel Limburgers heel normaal.

Ik heb het altijd raar gevonden dat nationale grenzen nog zo vaak barrières zijn op het spoor. Helemaal in Limburg: het bruggenhoofd van Nederland in Europa.

Aken bijvoorbeeld, is een eersteklas hsl-station, aangesloten op tal van economische centra in Duitsland en België.
Maar voor de Nederlandse treinreiziger lijkt Aken soms het einde van de wereld.
Eindhoven – Aken is nog steeds een treinrit van twee uur.

Die situatie pakken we aan, samen met de regio, met NS en met Deutsche Bahn.

Cruciaal is dat we een einde maken aan de beruchte ‘missing link’ tussen Heerlen en Aken.
U kent de situatie: grotendeels enkel spoor.

Voor het uitbreiden van grensoverschrijdend treinverkeer heeft Verkeer en Waterstaat in totaal 40 miljoen euro beschikbaar.
Een groot deel hiervan wordt ingezet voor Limburgse projecten.

Zo heb ik voor de uitbreiding van het spoor tussen Heerlen en de Duitse grens 20 miljoen euro beschikbaar.
Binnenkort gaat de schop de grond in voor de bouw van het passeerspoor bij Landgraaf.
Voor de verdubbeling van het spoor ten oosten van Heerlen voeren we een planstudie uit.
Dat maakt het op den duur mogelijk de intercity uit Eindhoven door te trekken naar Aken.

Hoe snel dat kan, hangt natuurlijk af van het tempo waarin vervoerders met een sluitende business case kunnen komen.
Maar stel dat dat binnen afzienbare termijn lukt, dan zou in 2015 de eerste intercity Eindhoven – Heerlen – Aken kunnen rijden.

Ook op andere plekken zijn provincies bezig de spoorverbindingen met onze buurlanden te versterken.
Ik ondersteun die ambities van harte en doe wat ik kan om initiatieven vanuit de regio verder te helpen.

Hier in Heerlen worden de resultaten inmiddels zichtbaar.
Fantastisch dat Heerlen zich voorbereidt op de nieuwe positie als internationaal spoorknooppunt.

De stationsomgeving ondergaat een complete metamorfose.
Het Maankwartier krijgt vorm. Ik ben er trots op daar ook een bijdrage aan te hebben mogen leveren.
Vorig jaar heb ik met groot plezier een bijdrage van 15 miljoen euro verstrekt aan de totstandkoming van het Maankwartier en het opheffen van de spoorbarrière door de stad.

Beste mensen, het wordt prachtig in Heerlen! Helemaal als straks ook de Avantislijn er nog komt. Een fantastisch initiatief van het Aachener Verkehrsverbund en Parkstad Limburg.

Per light rail door de Limburgse heuvels, van Maastricht, via Maankwartier naar Marktplatz en vice versa. Wat een perspectief!

Op deze manier houden we deze regio aantrekkelijk voor jong en oud.
Er zit zoveel talent hier.
Als ik de leerlingen van de Praktijkschool Limburg hier bezig zie met de catering, dan denk ik, top.

Beste mensen, de nauwe banden tussen Nederland en Duitsland, komen hier op station Heerlen Woonboulevard ook fysiek tot uiting.
Want de perrons zijn gemaakt van elementen van een Duitse leverancier (Frenzel-Bau).

Je staat op het perron dus eigenlijk al met één been op Duitse bodem.
Ik wens station Heerlen Woonboulevard héél veel reizigers toe.
Uit Duitsland, uit Nederland, uit België. Uit heel Europa is men van harte welkom!