Kamerbrief inzake het commissieverzoek betreffende het honorair consulaat te Hobart

Hierbij bied ik u het antwoord aan op het verzoek van de vaste commissie voor Buitenlandse Zaken om een reactie op de brief van de Dutch Australian Society van 7 april 2008 over het vervallen van de loketfunctie van het honorair consulaat te Hobart na de invoering van biometrie in reisdocumenten.

Het verzoek is op 25 april 2008 verzonden met kenmerk 08-BUZA-B-062.

De minister van Buitenlandse Zaken,

Drs. M.J.M. Verhagen

Antwoord van de heer Verhagen, minister van Buitenlandse Zaken, op het verzoek van de vaste commissie voor Buitenlandse Zaken om een reactie op de brief van de Dutch Australian Society van 7 april 2008.

Volgens de Paspoortwet (artikel 26) en mijn besluit van 20 juni 2007 (artikel 1) zijn de hoofden van alle consulaire posten – dus ook de honorair consuls – bevoegd aanvragen van reisdocumenten in ontvangst te nemen. Deze situatie zal veranderen zodra Nederland, op basis van EU-verordening 2252/2004, overgaat tot volledige invoering van biometrie in reisdocumenten, uiterlijk per 28 juni 2009. Vanaf deze datum zal het ‘in ontvangst nemen’ van karakter veranderen doordat de baliemedewerker dan met speciaal te installeren apparatuur biometrische gegevens moet afnemen. Dit vraagt om investeringen in apparatuur en eventuele bouw kundige aanpassingen en in personeel, dat voor deze taken moet worden opgeleid. In het wetsontwerp wijziging Paspoortwet, dat thans ter beoordeling aan uw Kamer is voorgelegd, wordt o.a. voorgesteld in den vervolge aan te geven welke consulaire posten over de bevoegdheid beschikken aanvragen van reisdocumenten in ontvangst te nemen en/of te verstrekken. De overige posten zullen dan niet meer over deze bevoegdheden beschikken.

Van de circa 165.000 reisdocumenten die jaarlijks door niet-ingezeten Nederlanders worden aangevraagd bij consulaire posten, wordt circa een derde aangevraagd via de honorair consuls. In het licht van de genoemde EU-verordening is onderzoek gedaan naar de mogelijke rol van de honorair consuls bij aanvragen van reisdocumenten door Nederlanders in het buitenland na de invoering van biometrie. Uitgangspunt is daarbij geweest dat de dienstverlening aan de Nederlandse gemeenschap in den vreemde zoveel mogelijk in stand moet blijven zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van het reisdocumentenproces. Tegelijkertijd is een afweging gemaakt van de financiële, organisatorische en (beveiligings)technische kosten die het uitrusten van honorair consulaten met biometrische apparatuur met zich meebrengt.

De uitslag van het onderzoek geeft aan dat het technisch mogelijk is voorzieningen te treffen om honorair consuls in staat te stellen de nieuwe apparatuur te gebruiken en verkregen aanvraaggegevens langs veilige weg naar de beroepsconsulaire post te zenden. Het onderzoek wijst evenwel ook op organisatorische en financiële beperkingen om alle 340 honorair consulaten in het biometrieproces op te nemen. Er is daarom een grens getrokken bij een aantal van 400 à 500 reisdocumentaanvragen per jaar. Op dit moment betekent dit dat circa 35 honorair consulaten in gereedheid worden gebracht om reisdocumentaanvragen ook na 28 juni 2009 in ontvangst te kunnen blijven nemen.

Invoering van het afnemen van biometrische gegevens in de visumaanvraagprocedure is aan een vergelijkbaar onderzoek onderworpen. Daardoor komt het totaal van honorair consulaten dat biometrische gegevens zal afnemen op ruim 40. In het onderzoek is tevens meegewogen dat beroepsconsulaire posten door het wegvallen van deze rol van honorair consulaten meer aanvragen te verwerken krijgen en daarvoor ook dienen te worden uitgerust en bemenst. Het wegvallen van de rol van honorair consulaten bij het aanvragen van reisdocumenten en/of visa betekent echter niet dat hun bestaansrecht daarmee vervalt.

De eerder genoemde wijziging van de Paspoortwet opent ook de mogelijkheid dat niet-ingezeten Nederlanders in meer gemeentes in Nederland dan nu het geval (Den Haag en de pilot Enschede) hun paspoort kunnen aanvragen.

Wat betreft het verzoek van de Dutch Australian Society in Tasmanië kan ik u mededelen dat het consulaat in Hobart, dat volgens dezerzijdse informatie de afgelopen jaren gemiddeld 150 aanvragen voor reisdocumenten per jaar in ontvangst nam, niet in aanmerking komt voor uitrusting met biometrische apparatuur. Het relatief geringe aantal aanvragen maakt een dergelijke investering niet verantwoord. Voorts is geen sprake van zwaar wegende omstandigheden, op grond waarvan alsnog tot verstrekking van apparatuur moet worden overgegaan. Van de zijde van de ambassade in Canberra is ook geen voorstel gedaan om het honorair consulaat in Hobart toe te voegen aan de lijst honorair consulaten die met biometrische apparatuur worden uitgerust. De dichtstbijzijnde post waar aanvragen voor reisdocumenten per 28 juni 2009 kunnen worden ingediend zal het consulaat te Melbourne zijn. Ik besef dat dit voor de in Tasmanië woonachtige Nederlanders eenmaal per vijf jaar tot mogelijk extra reiskosten leidt in verband met de vernieuwing van het Nederlands paspoort.