Start aanleg 200 P+R plaatsen

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

De burgemeester van deze prachtige gemeente zit mij al jarenlang achter de broek om ook eens naar Valkenburg te komen. Ik ben blij nu eindelijk een geschikt moment te hebben gevonden.

Meneer de burgemeester, veel dank voor de gastvrijheid! Het smaakt beslist naar meer… Ik vermoed dat er binnen afzienbare tijd meer ruimte zal ontstaan voor wederzijdse contacten. Ik verheug me daarop!

Beste mensen, hoe mooi Valkenburg is, hoef ik u niet te vertellen.
Van de vele schatten die deze gemeente rijk is, is het station beslist een van de mooiste.

U beseft het misschien niet, maar Valkenburg heeft het oudste stationsgebouw van Nederland. Gebouwd in 1853, van Limburgs mergelsteen.

Valkenburg was een halte langs de allereerste spoorlijn in Limburg, tussen Maastricht en Aken.
Aangelegd door de Aachen Maastricht Spoorweg Maatschappij.
Toen keek men bij het spoor over grenzen heen! Een manier van denken die we weer in ere moeten herstellen in Europa. Ik doe daar in ieder geval mijn uiterste best voor.

Uit oude kronieken blijkt dat Valkenburg in 1840, dus vlak voor de aanleg van het spoor, een dommelend plaatsje was met 121 huizen en 735 inwoners. De trein kuste Valkenburg wakker. Mensen ontdekten hoe mooi het hier was.

Ze ontdekten de heilzame warmwaterbronnen. De gastvrijheid. En zo groeide Valkenburg in naam en faam. Tot 1,2 miljoen overnachtingen per jaar op dit moment. Nog afgezien van de miljoenen mensen die hier voor één dag naar toe komen.

Het blijkt maar weer: mobiliteit en ontwikkeling gaan hand in hand. Wie mobiliteit afknelt, knelt ontwikkeling af.

Beste mensen, ik hou niet van dwang en drang.
Ik schrijf mensen niet voor dat ze de trein moeten pakken.
Ik dwing ze óók niet in de auto.
Ik vind dat mensen zelf heel goed in staat zijn keuzes te maken.
Mijn rol is het te zorgen dat er iets te kiezen valt.
Dat er goede reisalternatieven zijn, zowel over de weg als over het spoor. En dat mensen gemakkelijk kunnen overstappen van auto op OV en omgekeerd.

Daar viel nogal het een ander aan te verbeteren.

De trein kon veel aantrekkelijker. En daar hebben we de afgelopen jaren keihard aan gewerkt. Ook hier in Limburg. We doen er alles aan om de groei op het spoor vast te houden. Tot nu toe lukt dat ook. Dat is geen geringe prestatie, gezien de economische stand van het land.

Er wordt gewerkt aan de railinfrastructuur, bijvoorbeeld tussen Heerlen en Aken. En er komen stations bij. Overmorgen ben ik in Heerlen voor de opening van station Heerlen Woonboulevard. En ook richting Maastricht komt er een nieuw station bij.


Ik ben blij dat ik kan melden dat ik het verzoek van Gedeputeerde Staten van Limburg heb gehonoreerd om de bouw van station Maastricht Noord te ondersteunen met een subsidie van 4,6 miljoen euro. Als alles volgens plan verloopt, kunnen de treinen daar vanaf 2012 stoppen. Hiermee kan een vurige wens van de regio in vervulling gaan.

Rails en stations zijn cruciaal, maar niet voldoende. Je moet rond het spoor en in de trein ook goede voorzieningen hebben om de trein aantrekkelijker te maken voor meer mensen. P+R-plaatsen horen daarbij. Die staan voor mij symbool voor de symbiose tussen trein en auto. Niet als concurrenten, maar als vervoermiddelen die elkaar aanvullen.

In totaal creëren we door heel Nederland met een budget van 30 miljoen euro zo’n 10.000 extra P+R-plekken. En ik vind het fantastisch dat 200 daarvan hier in Valkenburg, bij het oudste en misschien wel mooiste station van Nederland worden gerealiseerd. Daarnaast zijn we ook elders in Limburg (in Voerendaal, Echt en Landgraaf) concreet aan de slag. En bij zeven andere Limburgse stations (o.a. Maastricht en Kerkrade Centrum) zijn we druk bezig met de voorbereidingen.

In totaal gaat het in Limburg om 1028 P+R-plekken. Ruim 10 procent van onze totale ambitie in Nederland.

Het blijft niet bij P+R-plekken. Kijk maar hier in Valkenburg. Ook de fietsenstallingen en wachtruimtes worden aangepakt. Het voorplein wordt verfraaid. Er wordt gewerkt aan de busbaan. Kortom: station Valkenburg - de éminence grise onder de Nederlandse stations - krijgt een oppepper.

Dat doen we samen: regio, vervoerders, rijk en gemeente.

Overigens: P+R-plekken bij stations hebben alleen zin als we ook zorgen voor een goede bereikbaarheid over de Limburgse wegen. Hoe kom je anders met je auto bij het station?

In dat verband staat een belangrijk wegproject in Zuid-Limburg momenteel in het centrum van de aandacht.

Dat is de aansluiting van de A76 ter hoogte van Nuth, op de Ring Parkstad. Daarvoor was al 50 miljoen euro beschikbaar. De regio gaf aan dat dat niet voldoende was voor een volwaardige oplossing. Het doet me deugd dat ik u kan melden dat ik het bedrag heb opgehoogd tot 61 miljoen euro.
Niets staat Buitenring Parkstad meer in de weg.

Tot zover de berichten uit de regio. Maar het draait vandaag om Valkenburg, het kloppend hart van Zuid-Limburg. Voor mij een stad om thuis te komen.

Dat thuiskomen wordt met alle investeringen in de bereikbaarheid steeds gemakkelijker. Meneer de burgemeester, we pakken door! Dank u wel voor uw inzet. We houden contact!