De start van het Spoedwetproject A27 Everdingen-Lunetten
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Welkom bij steunpunt Houten. Dit was in het verleden uitvalsbasis voor tekstkarren, strooimachines en sneeuwblazers. Een handig vertrekpunt om een groot deel van Nederland te bedienen.
|
De regio Utrecht is natuurlijk bij uitstek geschikt als uitvalsbasis voor werkzaamheden door het hele land. Niet voor niets hebben grote winkelketens als Vroom en Dreesman, Hema en Albert Heijn distributiecentra in Utrecht.
Vergadercentra in midden Nederland doen goede zaken. Want wie een bijeenkomst organiseert voor mensen uit heel Nederland, kiest daarbij bijna automatisch voor Utrecht. Dit verklaart ook het succes van de Jaarbeurs.
Onze belangrijke verbindingen komen samen in en rond de Domstad:
· We zijn hier vandaag voor de A27. Maar ook de A2, de A12 en de A28 zijn niet ver weg.
· Op het spoor is de centrumpositie van Utrecht onmiskenbaar. Utrecht CS is met 210.000 reizigers en passanten per dag het drukst bezochte station van Nederland. Als daar de stroom uitvalt, heeft dit overal in Nederland gevolgen.
Utrecht is onze draaischijf. Het kloppend hart waar onze vervoersaderen op uitkomen.
Karla Peijs had dat als minister van V&W goed in de gaten. Karla, ik ben erg blij dat je juist vandaag hier aanwezig bent. Jij hebt veel betekend voor mobiliteit in heel Nederland. In het bijzonder voor de bereikbaarheid van Utrecht:
· Jij zette de verbreding van de A2 tussen Holendrecht en Deil in gang. Dit traject heeft straks maar liefst tien rijstroken ten noorden van Oudenrijn en acht rijstroken ten zuiden van dit knooppunt.
· Je sloot een overeenkomst met regionale partners, waarmee 3,1 miljard euro werd gereserveerd. Dit geld wordt gebruikt voor wegen en openbaar vervoer binnen de ring Utrecht en voor de driehoek Utrecht-Amersfoort-Hilversum.
Dat was allemaal keihard nodig. Want het wordt steeds drukker op de wegen. En de centrumpositie van Utrecht wordt steeds sterker:
· Steeds meer bedrijven die vanuit heel Nederland bereikbaar willen zijn, vestigen zich in of rond deze stad.
· Veel mensen gaan in Utrecht wonen zodat ze voor het werk overal naartoe kunnen.
Helaas zijn velen van hen niet zo mobiel als ze hadden gehoopt. Als zij ‘s ochtends vroeg in de auto stappen, komen zij vast te staan in het verkeer. In de file top 10 ontbreken de A2, de A27 en de A12 niet. De grootste knelpunten op deze wegen liggen allemaal rond Utrecht.
Dat kan zo niet langer. Er moet snel iets gebeuren, naast al het werk dat nu al wordt verzet. De doorstroming rond Utrecht is in het belang van deze regio. Maar het is vooral van nationaal belang. Het is tijd voor nieuwe maatregelen.
Snelheid is geboden. Daarom komt de Spoedwet Wegverbreding hier als geroepen. Dankzij deze wet gaan er op korte termijn op 30 plaatsen in Nederland de schop in de grond. We pakken de meest hardnekkige fileknelpunten op ons rijkswegennet aan.
Vandaag starten we de werkzaamheden aan de A27 Everdingen-Lunetten. Er komt een extra rijstrook bij, die deels als spitsstrook en deels als weefstrook wordt gebruikt. Het is niet nodig om over het hele traject extra te asfalteren: voor een deel nemen we de vluchtstrook als spitsstrook in gebruik. We leggen dus zo weinig mogelijk extra beslag op de ruimte. Dat is zeker in de regio Utrecht belangrijk, want ruimte is hier nòg schaarser dan in de rest van ons land.
We combineren het spoedproject met groot onderhoud. Hierdoor ondervinden weggebruikers en omwonenden zo weinig mogelijk overlast.
De A27 Everdingen-Lunetten is één van de elf spoedaanpakprojecten rond Utrecht. De spitsstrook op de A1 tussen Hoevelaken en Barneveld is al eerder geopend. De verbreding tot 2x5 rijstroken op de A2 tussen Holendrecht en Oudenrijn wordt nog dit jaar in gebruik genomen.
Voor de resterende projecten gaat dit jaar en begin volgend jaar de schop in de grond:
· Op de A27 komen er twee rijstroken bij op het traject Lunetten-Rijnsweerd.
· Op de A28 gaan we aan de slag met een wegverbreding tussen Utrecht en Amersfoort. In beide richtingen komt er een rijstrook bij.
· De A12 wordt rond Utrecht op vijf plaatsen verbreed.
· Op de A2 tussen Utrecht en Everdingen komt er in beide richtingen een extra rijstrook bij.
Al deze projecten zijn keihard nodig om te voorkomen dat het verkeer rond Utrecht vastloopt. Het is een ingewikkelde operatie, die vraagt om een goede coördinatie door verschillende overheden. We maken gebruik van elkaars wegennet voor omleidingen. Door samen te werken binnen de Netwerkaanpak, zorgen we dat deze routes volledig beschikbaar zijn. Het is juist in deze regio, vooral op dit moment, belangrijk dat wij de handen ineenslaan.
Daarnaast beperkt mijn ministerie de hinder door de burger te informeren over waar en waneer er wordt gewerkt. Daarvoor zetten we onder meer de VanAnaarBeter-campagne in met spotjes op TV en radio. En dat werkt!
Uit onderzoek naar de effecten blijkt dat de campagne maar liefst 91 procent van het publiek bereikt. De boodschap dat er op 30 knelpunten versneld aan de weg wordt gewerkt en dat die werkzaamheden hinder opleveren, komt dus bij heel veel weggebruikers aan.
Het onderzoek levert nog meer goed nieuws: driekwart van de Nederlanders is positief over de Spoedaanpak. En ongeveer tweederde is van mening dat het aanleggen van extra rijstroken daadwerkelijk helpt om files op te lossen.
Met de spoedprojecten maken we binnen korte tijd rond Utrecht een aantal belangrijke klappers. Maar we denken ook ver vooruit en we studeren op verbeteringen voor de lange termijn:
· De capaciteit op de ring Utrecht wordt in de toekomst flink uitgebreid. Daarvoor loopt er op dit moment een planstudie.
· We onderzoeken hoe we de capaciteit van de A27 tussen de knooppunten Lunetten en Hooipolder structureel fors kunnen uitbreiden.
· En natuurlijk werken we ook aan het spoor. Utrecht speelt een belangrijke rol binnen het Programma Hoogfrequent Spoor. We zijn begonnen met de facelift van Utrecht Centraal.
Ik ben blij dat we vandaag bij elkaar zijn om de schop in de grond te steken voor de A27. Dit is alweer het negende Spoedwetproject waarvoor het werk begint. Ik kreeg deze schop een krappe twee weken geleden van Harold Goddijn.
Harrold, wat goed je hier te zien. Wij zorgen voor de rijstroken, jij zorgt voor de route-informatie, zodat we allemaal vlotter en veiliger van A naar B komen.
Ik sta te popelen om samen met jou en met Karla de handen uit de mouwen te steken voor de doorstroming rond Utrecht. Aannemerscombinatie Tulp neemt het werk daarna van ons over. Met de A27 Everdingen-Lunetten bijten we de spits af voor de komende spoedprojecten in deze regio. Samen zijn deze projecten als smeerolie, die de draaischijf Utrecht soepeler laat bewegen. En dàt is precies waar we het allemaal voor doen.
Ik zou zeggen: genoeg gepraat; aan het werk!