Kamerbrief inzake geannoteerde agenda van de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen van 5 en 6 maart 2007

Graag bieden wij u hierbij, mede namens de Minister voor Ontwikkelingssamenwerking, de geannoteerde agenda aan van de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen van 5 en 6 maart 2007.

De minister van Buitenlandse Zaken,
Drs. M.J.M. Verhagen

De staatssecretaris van Buitenlandse Zaken,
Drs. F.C.G.M. Timmermans

Geannoteerde agenda van de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen (RAZEB) van 5 en 6 maart 2007.

Algemene Zaken

Voorbereiding Europese Raad (ER) van 8-9 maart a.s.

De Raad zal de ontwerpconclusies bespreken die het Duitse voorzitterschap heeft opgesteld ter vaststelling door de Europese Voorjaarsraad van 8-9 maart a.s. Deze Europese Raad staat zoals gebruikelijk in het teken van de Lissabon strategie. Voorts staan de onderwerpen energie en klimaat prominent op de agenda.

Het Duitse voorzitterschap hanteert voor de ER conclusies de volgende indeling:

1. Lissabon; groei en banen, 2. administratieve lasten en 3. energie en klimaat. Het voorzitterschap streeft naar korte en operationele conclusies.

Wat betreft de Lissabon conclusies kan worden geconstateerd dat de herziene Lissabon strategie zijn vruchten heeft afgeworpen. Deze heeft er mede toe bijgedragen dat lidstaten de nodige voortgang bereikt met de noodzakelijke hervormingen in Europa. Wel zijn nog extra inspanningen nodig om de doelstellingen van 70% arbeidsparticipatie en de 3% van het Bruto Nationaal Produkt voor Onderzoek en Ontwikkeling in 2010 te realiseren. De komende tijd dient de nadruk te liggen op implementatie van de strategie, en niet op het formuleren van nieuwe doelstellingen. Voorts steunt Nederland de vier door de Commissie aangeduide prioritaire beleidsterreinen (kennis en innovatie, ondernemingsklimaat, arbeidsmarkt en energie en klimaat) in het Voortgangsrapp ort “a Year of delivery”.

Kan Nederland de door de Commissie voorgestelde nieuwe doelstelling steunen om de administratieve lasten op communautair niveau te verminderen met 25% in 2012. Deze doelstelling is weliswaar ambitieus, maar in Nederland zijn met deze aanpak goede ervaringen opgedaan en is bovendien aangetoond dat het een haalbaar doel is.

Nederland ziet de voorstellen van de Commissie voor Europees energie- en klimaatbeleid als een essentiële en onmisbare bijdrage om tot een mondiale aanpak van klimaatverandering te komen. Nederland streeft naar een reductie van de uitstoot van broeikasgassen, bij voorkeur in Europees verband, van 30% in 2020 ten opzichte van 1990. Gezocht zal worden naar een kosteneffectieve mix van maatregelen om CO2-emissies te realiseren.

De door het kabinet vastgestelde Nederlandse inzet voor de Voorjaarsraad zal u nog toegaan.

Externe Betrekkingen

Relaties met de Westelijke Balkan

De Raad zal spreken over Bosnië-Herzegovina, in het bijzonder over de toekomst van het kantoor van de Hoge Vertegenwoordiger (OHR). Nederland is om redenen van binnenlandse en regionale stabiliteit in Bosnië Herzegovina en de Westelijke Balkan voorstander van een verlenging van de OHR en de zogeheten ‘Bonn Powers’ met minstens een jaar (tot zomer 2008).

Het voorzitterschap voorziet bij deze Raad geen bespreking van Kosovo, mede om de uitkomsten af te wachten van het proces van bespreking door Speciaal VN-gezant Ahtisaari met de partijen over zijn voorstellen van 2 februari jl.

MOVP (Midden-Oosten Vredesproces)

De Raad zal spreken over de uitkomsten van de bijeenkomst op politiek niveau van het Kwartet (VS, EU, Rusland, VN) op 21 februari jl. en over de ontmoeting tussen premier Olmert, president Abbas en Secretary of State Rice op 19 februari jl. De Raad zal tevens ingaan op de ontwikkelingen ten aanzien van de vorming van een Palestijnse regering van nationale eenheid in het licht van het akkoord dat president Abbas en Hamas-leiders op 8 februari jl. in Mekka sloten. Het Kwartet heeft opnieuw de bereidheid uitgesproken een Palestijnse regering te steunen mits duidelijk is gebleken dat deze gecommitteerd is aan de drie bekende Kwartet-beginselen (erkenning van de staat Israël, afzweren van geweld, aanvaarding van bestaande akkoorden met Israël).

Iran

Naar verwachting zullen de ministers het rapport bespreken van de Directeur-Generaal van het Internationaal Atoom Energie Agentschap (IAEA) over de mate waarin Iran heeft voldaan aan de vereisten van VN Veiligheidsraadresolutie 1737. Nederland steunt politieke en diplomatieke inspanningen om via onderhandelingen een oplossing voor het nucleaire vraagstuk te vinden. Indien blijkt dat Iran niet aan de verplichtingen voldoet, steunt Nederland besprekingen in de VN-Veiligheidsraad over mogelijke verdergaande maatregelen, die gradueel, proportioneel, doelgericht en omkeerbaar dienen te zijn. Om de druk op Iran hoog te houden is behoud van eenheid binnen de internationale gemeenschap essentieel.

Voorts gaat Nederland er van uit dat de brede discussie tijdens de vorige RAZEB over de betrekkingen tussen de EU en Iran wordt vervolgd. Zoals bekend is Nederland voorstander van een meersporen-beleid gericht op strenge naleving van de eisen van de VN-Veiligheidsraad in het nucleaire dossier in combinatie met het aanmoedigen van politieke en economische hervormingen, het stimuleren van een constructievere rol van Iran in de regio en het bevorderen van de mensenrechten. Nederland blijft tevens pleiten voor een grotere inspanning van de Europese Commissie en de lidstaten op het gebied van mensenrechten, publieksdiplomatie en ondersteuning van persvrijheid en onafhankelijke media.

Sudan

De Raad zal spreken over de politieke en humanitaire situatie in Sudan/Darfur en over de financieringsopties voor de missie van de Afrikaanse Unie in Darfur (AMIS) .

De situatie in Darfur blijft onverminderd ernstig. Voortzetting van financiële steun aan AMIS totdat de hybride AU/VN missie in Darfur operationeel is, is onontbeerlijk. Binnen de EU worden momenteel verschillende mogelijkheden hiervoor onderzocht. Nederland blijft zich inspannen om in nauwe samenwerking met internationale partners het politieke proces in Darfur vlot te trekken. Tegelijkertijd verslechtert de situatie in het grensgebied met Tsjaad. Nederland volgt nauwgezet de VN-inspanningen om aldaar een effectieve VN-missie op te zetten om ‘spillover’ van het conflict in Darfur te stoppen. De Hoofdaanklager van het Internationaal Strafhof (ISH) heeft dinsdag 27 februari jl. bekend gemaakt dat hij de Kamer van Vooronderzoek heeft verzocht een oproep tot verschijning uit te vaardigen tegen Ahmad Muhammad Harun, onderminister van Humanitaire Zaken en tegen Ali Muhammed Ali Abd-al-Rahman, een leider van de Janjaweed. Beiden worden verdacht van misdrijven tegen de menselijkheid en oorlogsmisdrijven, gepleegd in Darfur.

Tegen deze achtergrond zal Nederland zich sterk blijven maken voor additionele Europese financiële bijdragen aan AMIS alsmede voor de veroordeling door de Raad van het voortdurende geweld. Conform de Raadsconclusies van 22 januari jl. en 12 februari jl. zet Nederland zich tevens in voor verdere maatregelen tegen partijen die de uitvoering van de VN-ondersteuning aan AMIS en de afronding van de voorbereidingen voor een hybride AU/VN-missie tegenwerken.

Oezbekistan

De Raad zal kort spreken over de sancties tegen Oezbekistan die de Raad in oktober 2005 instelde in reactie op de gebeurtenissen in Andizjan in mei 2005. De Oezbeekse regering toont na een periode van terughoudendheid enige bereidheid om in dialoog te treden met de EU over de mensenrechtensituatie in Oezbekistan en de gebeurtenissen in Andizjan. Hiertoe bezochten in de afgelopen maanden verschillende EU expertdelegaties Oezbekistan. Aangezien er evenwel geen concrete aanwijzingen zijn dat de mensenrechtensituatie in Oezbekistan in positieve zin verandert, ziet Nederland op dit moment geen aanleiding het huidige sanctieregime af te zwakken.

WTO / DDA (Doha Development Agenda)

Mogelijk zal de Europese Commissie de Raad weer informeren over de stand van zaken in de Doha ronde. De Raad sprak hier nog over in februari. De voorzitters van de onderhandelingsgroepen in Genève maken serieus werk van de herstart van de onderhandelingen en van het multilateraliseren van het proces. De bilaterale besprekingen tussen onder meer EU en VS zijn ook serieus, al is van doorbraken nog geen sprake. Bij landbouw en industrieproducten komt het nu aan op invulling van concrete cijfers, reductie­percentages en referentieperiodes in algemeen toepasbare formules voor tariefreducties en vermindering van landbouw­subsidies en de ruimte voor uitzonderin­gen en speciale behandeling van ontwikkelingslanden daarbinnen.

De Nederlandse inzet in de Raad blijft gericht op een substantieel en ambitieus resultaat dit voorjaar. Transatlantisch leiderschap en compromisbereidheid van de VS en de EU moeten daarbij de doorslag geven. Ook van andere hoofdrolspelers – met name India en Brazilië – worden initiatieven en compromisbereidheid verwacht. Nederland zal ook uitdragen dat het van groot belang blijft een eensluidend en consistent EU-standpunt naar buiten te brengen om de onderhandelingspositie van de Unie te versterken en de Commissie als constructieve onderhandelaar te blijven steunen.