Toespraak bij uitreiken prijs 'Ei van Columbus' 2010

Korte toespraak minister Huizinga bij uitreiken prijs 'Ei van Columbus' 2010 op woensdag 19 mei 2010 in Den Haag.


Allereerst dank aan de heer Piet van Staalduinen van Syntens voor dit mooie cadeau. Nu al een cadeau, terwijl ik nog niks heb hoeven doen… alhoewel, mijn ministerie heeft financiële steun gegeven aan het Doe MEE project. (http://www.syntens.nl/doemee/Pages/home.aspx) Met dit project is Syntens erin geslaagd om hét aanspreekpunt voor ondernemend Nederland te worden op de bochtige maar noodzakelijke weg naar duurzaam innoveren. Doe MEE sluit nauw aan bij de dagelijkse praktijk van het MKB. En dat is dé kracht van de Doe MEE aanpak.

Beste mensen,

Een sterke economie en duurzame innovaties zijn wat mij betreft een eeneiige tweeling. De één – een sterke economie - is onlosmakelijk verbonden met de ander – duurzame innovatie. Duurzaam ondernemen wordt vaak ten onrechte nog als een luxe speeltje gezien. Onzin. Door duurzaam te ondernemen spaar je kosten, denk aan energiekosten, én je boort nieuwe markten aan. Kortom, twee vliegen in één klap! Duurzaam ondernemen gaat ook over durf, over ambitie, over je nek uit durven steken. En in het MKB zijn er voldoende van dit soort ondernemers. Het midden en kleinbedrijf is dan ook dé belangrijke motor van vernieuwing: 80 procent van alle innovaties zijn afkomstig uit het MKB. En dat zie je dus ook terug door de vele inzendingen van MKB-bedrijven voor het Ei van Columbus!

Dames en heren,

Waar draait het om bij duurzame innovaties? Voor mij als minister van Milieu draait het vooral om zuinig omgaan met grondstoffen en energie, efficiënter produceren en het milieu ontzien. Maar ook de concurrentie voorblijven en minder kwetsbaar zijn voor ontwikkelingen op de grondstof- en energiemarkten. Veel MKB bedrijven pakken die duurzame handschoen ook op. Denk aan de Reststoffenunie. Twintig Nederlandse waterleidingbedrijven die een nieuwe bestemming aan reststoffen geven die vrijkomen bij waterzuivering. Of aan verkeersinformatieborden op basis van ledverlichting die wordt verzorgd door zonnepanelen en windmolens. Het bedrijf Van Deuveren Traffic bedenkt het en voert het uit. Of minder olie en minder slijtage in de visserij. Het MKB bedrijf Ruma is trendsetter in rubber en ontwikkelde voor de visindustrie een composiettoepassing voor netten. De netten slepen niet meer over de bodem en daarmee daalt het brandstofgebruik van schepen met veertig procent. En wordt meteen ook beschadiging van flora op de zeebodem voorkomen.

Het is duidelijk. Duurzaam produceren is geen kasplantje meer dat eindeloos ‘gepamperd’ hoeft te worden, maar is snel op weg een volwassen product en gezonde businesscase te worden. Het regent in Nederland aan slimme en groene innovaties. Echter, we laten die innovaties nog veel te veel door het afvoerputje wegstromen. En dat is dus doodzonde! We moeten kortom een dam opwerpen tegen het weglekken van kennis en kunde en onze innovatiekracht beter benutten. Want kennis en kunde is kassa!

Waar schort het dan aan? Wat kan de overheid bijvoorbeeld doen voor duurzame ondernemers? Het Rebelrapport ‘Het perspectief van de koploper’ is duidelijk in haar conclusies. En ik onderschrijf die conclusies van harte: we hebben te veel verkokerde regelingen,te weinig samenwerking tussen overheid, markt en wetenschap, te veel bureaucratie, te weinig continuïteit, te weinig lange termijn financieel perspectief. Een aantal van de oplossingen is mij uit het hart gegrepen: integreer innovatieregelingen, verwijder de red tape, biedt als overheid een lange termijn perspectief, focus meer op kapitaalmarktinstrumenten, geef meer bekendheid aan borgstellingen en kredieten.

Daar wil ik nog aan toevoegen dat Nederland zich meer op onze traditioneel sterke punten zal moeten richten; denk aan bloemen en voedsel, water, de creatieve industrie, maar ook duurzame energie zoals biomassa en wind op zee. Zo zorgen we ervoor dat we onze economie vernieuwen, vergroenen én versterken!

Dames en heren,

Ik gaf al aan dat het innovaties regent op straat in Nederland. De prijsvraag Ei van Columbus bevestigt dat beeld. Vorig jaar nog 239 inzendingen, nu 338: 50% meer inzendingen! Ons innovatiepotentieel is kortom recessieproof!

Het Ei heeft als doel om ondernemers en organisaties te belonen voor hun inspanningen op het gebied van 'innovatie' en 'duurzaamheid'. Maar ook om een spin-off naar andere organisaties te bereiken. Koplopers laten het peloton zien dat hét kan en ook winst oplevert!

Vorige prijswinnaars knoopten innovatie, duurzaamheid en een schijnbaar simpele praktische oplossing aan elkaar. Waarom ingewikkeld en duur doen als het simpel kan? Denk aan Band op spanning, een jong MKB bedrijf dat bij bedrijven langskomt om hun voertuigen te voorzien van voldoende bandenspanning. Of het bedrijf Ragbag dat schoudertassen en portemonnees van gerecyclede plastic tasjes maakt.

Kortom, het Ei van Columbus gaat in feite over nieuwe simpele duurzame oplossingen die op een simpel bierviltje passen.

Dames en heren,

Voor de prijsvraag van 2010 zijn - in de woorden van juryvoorzitter Gerard Dijkema - 13 duurzame pareltjes van projecten genomineerd; hieruit zijn uiteindelijk 4 categoriewinnaars gekozen die eerder vandaag in het zonnetje zijn gezet te weten: Elga Hybride Warmtepomp, Methaan Gaswinning uit water van Vitens, het bedrijf Rambler Social Venture en Haskoning met hun product Sensibel.

Met veel plezier maak ik bekend wie de overall winnaar is van het Ei van Columbus 2010. De winnaar is: de geluidsimulator Sensibel van Royal Haskoning.