Startevenement A1 Watergraafsmeer - Diemen en A1/A6 - Muiderberg - Almere
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Allereerst: geweldig dat we twee topmensen uit het bedrijfsleven in ons midden hebben. Welkom!
· Willem de Jager, van Rabobank Nederland. Hij is een stuwende kracht achter het vergroenen van mobiliteit in ons land en een gedreven lid van de taskforce Mobiliteitsmanagement.
· Harold Goddijn, CEO van TomTom; de marktleider in autonavigatiesystemen. Een wereldbedrijf dat het autorijden de afgelopen tien jaar radicaal heeft veranderd. Nooit meer ruzie met je bijrijder over de juiste route. Nooit meer woest gehannes met halfgescheurde kaarten en verouderde stratenboeken. Maar gewoon een vriendelijke mevrouw of meneer in een kastje – naar keuze met of zonder een zachte ‘g’ – die je vlot en veilig van A naar B loodst.
Beste mensen, we zijn hier in de prachtige gemeente Muiden, bekend van het Muiderslot.
In de 17de eeuw woonde daar Pieter Corneliszoon Hooft.
In Amsterdam schijn je een winkelstraat te hebben die naar hem is vernoemd.
Maar wij kennen hem natuurlijk als drost van Muiden. En als dichter.
Er zijn twee specifieke versregels van Hooft die mij in het bijzonder aanspreken. Ik wil die graag met u delen.
“Mijn handt meer als mijn tong bekent is allen oorden,
De wercken zijn my veel ghereeder als de woorden.”
Oftewel – héél vrij vertaald: ‘De hand aan de ploeg! Geen woorden maar daden’.
Nu besef ik heel goed dat het hier gaat om een liefdesgedicht.
En dat de drost van Muiden het dus waarschijnlijk heeft over heel andere zaken dan publieke infrastructuur…
Maar toch… de gedachte is mij uit het hart gegrepen.
Geen woorden, maar werken.
Al sinds begin jaren negentig wordt er gepraat over verbetering van de doorstroming op dit traject.
Dat er iets moet gebeuren, hoef ik u niet te vertellen.
Elke ochtend files richting Amsterdam.
Elke avond files de andere kant op, tussen Diemen en Muiderberg, maar ook naar Almere en richting Amersfoort.
Voor vele tienduizenden hardwerkende mensen is dit stuk weg de verbinding tussen ontbijttafel en kantoor. En ’s avonds tussen klant en krant.
Vele kostbare extra uren per maand zijn forensen hier kwijt. Vele uren per maand staan ondernemers hier stil.
Beste mensen: economie is beweging.
Stilstand is funest voor onze welvaart, en voor ons welzijn.
Daarom heb ik de spoedaanpak wegen geïntroduceerd. Die maakt het mogelijk de hardnekkigste fileknelpunten vlot en effectief aan te pakken. Dertig projecten zijn gepland. Dertig schoppen gaan de grond in. Vandaag maar liefst twee tegelijk; nummer zeven en acht in de reeks.
We gaan aan de slag tussen Watergraafsmeer en Diemen.
En tussen Diemen en Almere.
Tussen Watergraafsmeer en Diemen komt een spitsstrook in beide richtingen.
Tussen Diemen en Muiderberg komt er een strook op de wisselbaan bij, zodat er in de spitsrichting in totaal vijf rijstroken beschikbaar zijn.
En op het traject Muiderberg richting Almere leggen we een spitsstrook aan.
Wat betekent dat voor de weggebruiker?
Het betekent dat we straks per uur in de spitsrichting 2000 voertuigen méér kunnen verwerken.
En dat scheelt de automobilist in de spits grosso modo de helft van zijn reistijd.
Deze verbetering wordt binnen afzienbare tijd gerealiseerd. Over een jaar zijn deze ingrepen klaar en kunnen de lintjes worden geknipt.
Is dit nu alles wat er is?
Nee, allerminst.
Om te beginnen gaan we in deze regio keihard aan de slag met versterking van het spoor. Voor de spoorverbinding Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad is 1,35 miljard euro gereserveerd. Dat maakt een metro-achtige frequentie mogelijk.
Dat markeert het nieuwe denken over mobiliteit dat we de afgelopen jaren hebben geïntroduceerd. Geen valse tegenstelling tussen weg en spoor. Geen ineffectieve concurrentie. Maar juist synergie. Het is èn èn.
Ook langs de weg gebeurt er veel meer.
Van de 30 spoedaanpak-projecten zijn er maar liefst 9 in Noord-Holland. We kiezen voor een corridor-benadering. Geen losse stukjes opknappen, maar zorgen dat de automobilist ook echt over zijn hele traject beter kan doorrijden.
Kettingen zijn zo sterk als hun zwakste schakels. Wat we nú doen, is de zwakke schakels onder handen nemen, zodat de totale mobiliteitsketen rond Amsterdam sterker wordt.
Tegelijkertijd kijken we ook vooruit naar een robuuste oplossing voor de toekomst.
In maart heb ik het Ontwerp-tracébesluit getekend voor een van de allergrootste wegenprojecten van Nederland, met een totale omvang van 4,2 miljard euro. Het gaat om de complete metamorfose van 63 kilometer autosnelweg tussen Schiphol, Amsterdam en Almere. Dat gehele project moet klaar zijn in 2020.
Het eerste deel (A10-Oost/A1/A2) wordt in 2013 al opgeleverd.
We komen dus nu in actie om binnen een jaar de ergste problemen op te lossen.
En een structurele oplossing voor de iets langere termijn staat klaar.
De werkzaamheden in het komende jaar gaan gepaard met de nodige overlast. Dat is helaas niet te vermijden.
Maar samen met aannemer Volker Infra doen we er alles aan om die overlast zo klein mogelijk te houden.
We bundelen klussen. Deze spoedaanpakprojecten combineren we met het versterken van de Muiderbrug met Hoge Sterkte Beton en grootschalig onderhoud over het hele traject.
We werken zoveel mogelijk ’s nachts en in het weekeinde.
En we informeren mensen tijdens de bouw zo goed mogelijk over de actuele situatie op de weg.
Maar we doen nog meer. Weggebruikers moeten ook reële alternatieven hebben zodat ze dit traject desgewenst kunnen mijden.
Ik ben blij dat ik kan melden dat we een beproefd concept gaan inzetten: de Zuidas- en Zuidoost-pas. Medewerkers van bedrijven aan de Zuidoostkant van Amsterdam kunnen hiermee doordeweeks voordelig gebruik maken van trein, bus, tram en metro.
Vorig jaar hebben we een dergelijke pas ingezet tijdens de grootschalige werkzaamheden aan de Muiderbrug. Dat scheelde per dag gemiddeld 1500 autopassages. Daardoor werd extra file-ellende als gevolg van de werkzaamheden voorkomen. Een prima resultaat, dat we hier minstens hopen te evenaren.
Ook in de weekenden dat er hard aan de weg wordt gewerkt, zorgen we voor een alternatief. Reizigers kunnen op die trajecten voor twee euro gebruik maken van trein en bus (met het van AnaarBeter-kaartje).
De OV-bussen rijden over de vluchtstrook. Zodat automobilisten straks dit aantrekkelijke en comfortabele alternatief langs hun raampje zien zoeven en misschien verleid worden óók over te stappen.
Willem de Jager, als lid van de taskforce Mobiliteitsmanagement moeten deze maatregelen je aanspreken. Jij zet je in voor een bewust gebruik van de weg door werknemers en bedrijven. Thuiswerken, ICT-toepassingen, carpoolen, Park & Ride, flexibele werktijden, alternatief vervoer en OV helpen allemaal om het verkeer beter te laten doorstromen.
Sneller bouwen; beter benutten. Daar werken we samen aan.
Willem, ik kreeg vorige maand twee schoppen van je. Die gaan we straks gebruiken.
Ik heb nu ook iets voor jou: de eerste Zuidoostpas in het kader van deze spoedaanpakprojecten. Symbool van onze uitstekende samenwerking hier in de regio en in het hele land.