Wijziging Organisatie- en mandaatbesluit Generale Thesaurie

Besluit van 14 april 2010, kenmerk BEDR/2009/1000, Staatscourant 2010, 7038

De thesaurier-generaal,

Gelet op artikel 11 van het Organisatie- en mandaatbesluit ministerie van Financiën;

Gehoord de Ondernemingsraad generale thesaurie;

In overeenstemming met de secretaris-generaal;

Besluit:

Artikel I

Het Organisatie- en mandaatbesluit generale thesaurie wordt als volgt gewijzigd:

Artikel 5 wordt gewijzigd als volgt:
1. In het vierde lid wordt de zinsnede”de voorzitter en de leden van het managementteam Personele en Financiële diensten van de directie Bedrijfsvoering en Communicatie” vervangen door: de leden van het managementteam Personele en Financiële diensten van de directie Bedrijfsvoering.

2. In het zevende lid wordt “de directie Bedrijfsvoering & Communicatie” vervangen door: de directie Bedrijfsvoering.

3. In het achtste lid wordt “de directie Bedrijfsvoering & Communicatie” vervangen door: de directie Bedrijfsvoering.

Artikel II

Bijlage 1 bij het Organisatie- en mandaatbesluit generale thesaurie wordt vastgesteld in de nieuwe versie zoals bij dit wijzigingsbesluit is gevoegd.

Artikel III

Dit besluit treedt in werking op de dag na de datum van publicatie van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2009.

DE THESAURIER-GENERAAL,
Dr. R. Gerritse

Bijlage 1 bij het Organisatie- en mandaatbesluit generale thesaurie.

Organisatie en taken van de directies van de generale thesaurie.

I. Directie Algemene en Economische Politiek (AFEP):

De directie AFEP heeft de volgende hoofdtaken:
• Het voorbereiden van het financieel-economisch beleid en het doen van onderzoek op dit terrein;
• Het adviseren over, het coördineren van de behandeling van en het doen van onderzoek naar algemeen financiële en economische aspecten van beleid waarvoor de Minister van Financiën verantwoordelijkheid draagt;
• Het adviseren van de Minister van Financiën over zaken die niet onder diens directe beleidsverantwoordelijkheid vallen, doch waarbij hij, gezien zijn algemeen financiële en sociaal-economische verantwoordelijkheid, nauw is betrokken.
• Het ramen van en het doen van onderzoek naar de opbrengst van de belastingen en de milieuheffingen;
• Het volgen van internationale economische ontwikkelingen en van de economische positie van voor Nederland belangrijke landen, zowel ten behoeve van internationaal overleg als ten behoeve van de beleidsvoorbereiding terzake van de externe positie van de Nederlandse economie;
• De vertegenwoordiging in interdepartementaal overleg en ander overlegorganen op het terrein van het algemene, financiële en economische aspecten van belang zijn, evenals het interdepartementaal coördineren op genoemd terrein;
• De vertegenwoordiging in internationaal overleg met betrekking tot het algemene financiële en economische beleid en aspecten daarvan;
• Het doen en entameren van beleidsgericht wetenschappelijk onderzoek op het financieel-economische terrein uitmondend in een geregelde stroom publicaties in wetenschappelijke tijdschriften.

II. Het Agentschap van de Generale Thesaurie

1. Het Agentschap van de Generale Thesaurie heeft de volgende hoofdtaken:
• Het initiëren en ontwikkelen van een geld- en kapitaalmarktbeleid gericht op een gezonde en doelmatige financiering door de Staat; het voeren en bevorderen van een gezond en doelmatig financiering- en schuldbeleid van het Rijk;
• Het dekken van de financieringsbehoefte en het reguleren van het schatkistsaldo van de Staat;
• Het zorgdragen voor de infrastructuur en afhandeling van de geldstromen van en naar de schatkist;
• Het beheren en administreren van de staatsschuld en garantstellingen en het bewaren van de bij het Agentschap berustende gelden en geldswaardige papieren;
• Het voorzien in de informatiebehoefte m.b.t. de (inter)nationale financiële markten en de staatsschuld.

2. Het Agentschap van de generale thesaurie is onderverdeeld in de volgende organisatieonderdelen:

a. de afdeling Cashmanagement en Kapitaalmarktoperaties
• Is belast met het afsluiten van financiële transacties op de geld- en kapitaalmarkt en plaatst staatsleningen;
• Onderhoudt relatie met banken inzake hun rol in het proces Optimaliseert geldstromen van en naar de schatkist en reguleert het schatkistsaldo;
• Koopt betaaldiensten in voor de gehele rijksoverheid
• Voert coördinatie over de inrichting van het betalingsverkeer van de rijksoverheid en onderhoudt de relatie hierover met de banken ;
• Voert het accountmanagement uit voor het schatkistbankieren en regelt nieuwe instellingen in;
• Onderhoudt relaties met banken inzake hun rol in het proces schatkistbankieren;

b. de afdeling Beleid & Risico Staatsschuld & Schatkist
• Ontwikkelt, adviseert en rapporteert ten aanzien van het financieringsbeleid en het risicomanagement;
• Geeft beleidsmatig vorm aan het schatkistbankieren en maakt beleid gericht op een doelmatige inrichting van de betaalinfrastructuur;
• Is verantwoordelijk voor de publicaties van het Agentschap;
• Is betrokken bij de begrotingsvoorbereiding en -uitvoering van begroting IXA (Nationale Schuld);
• Behandelt en adviseert over juridische vraagstukken voortvloeiende uit de taken van het Agentschap;
• Behandelt zaken met betrekking toe naoorlogs rechtsherstel, is verantwoordelijk voor beheer en uitvoering van de compliance-faciliteit van het Agentschap.

c. de afdeling Staatsschuld- en Schatkistbeheer
• Voert het beheer over de portefeuille staatsschuld en draagt zorg voor de daaruit voortvloeiende rechten en verplichtingen;
• Draagt zorg voor het voorbereiden van emissies en verzorgt de financiële en administratieve afwikkeling hiervan en van de in het kader van de saldoregulering afgesloten geldmarkttransacties;
• Draagt zorg voor prognotiseren van de inkomsten en uitgaven van het rijk en bewaakt in een continue proces dat de schatkiststand bij het einde van de dag tussen de daartoe aangegeven bandbreedte sluit; beheert het schatkistsaldo bij De Nederlandsche Bank en het kas- en het saldobeheer bij de overige banken voor de rijksoverheid;
• Draagt zorg voor de registratie en de daaruit voortvloeiende rechten en verplichtingen die voortkomen uit het schatkistbankieren;
• Biedt een betrouwbare en effectieve infrastructuur voor de afwikkeling van het betalingsverkeer van de rijksoverheid;
• Is verantwoordelijk voor de financiële administratie en legt verantwoording af over alle financiële transacties;
• Is verantwoordelijk voor het beheer en de administratie van de garantstelling voor de uitgifte van middellang schuldpapier van banken en illiquid assets back-up faciliteiten;
• Adviseert ten aanzien van de bedrijfsvoering van het Agentschap; vervult de controlfunctie, is verantwoordelijk voor de administratieve organisatie en signaleert/rapporteert over de naleving van de gestelde risicokaders.

d. de IT-unit
• bereidt ICT-beleid voor en voert dit uit;
• waarborgt de kwaliteit van de informatiesystemen;
• voert het functioneel applicatie beheer uit;
• bewaakt de informatieprocessen zoals deze door de applicaties stromen;
• adviseert met betrekking tot het technisch beheer m.b.t. hardware en software.

III. Directie Buitenlandse Financiële Betrekkingen (BFB):

1. De Directie Buitenlandse Financiële Betrekkingen heeft de volgende hoofdtaken:
• Het voorbereiden en coördineren van het beleid inzake de internationale monetaire en financiële aangelegenheden;
• Het voorbereiden en coördineren van het standpunt van Financiën inzake Europese integratie;
• Het voorbereiden en coördineren van het beleid inzake internationale financiële instellingen;
• Het adviseren omtrent andere internationale vraagstukken, en het assisteren van de departementsleiding bij internationale contacten;
• Het voorbereiden en coördineren van nationaal en internationaal beleid op het gebied van exportkredietverzekering, contra- en investeringsgaranties.

2. De Directie Buitenlandse Financiële Betrekkingen is onderverdeeld in de volgende organisatieonderdelen:

a. de afdeling Europese Unie
• Voorbereiden van het beleid ten aanzien van de Economische en Monetaire Unie;
• Voorbereiden en coördineren van het beleid van het Ministerie van Financiën ten aanzien van samenwerking in EU-verband;Het bevorderen van een beheerste ontwikkeling van de EU-uitgaven met het oog op aanvaardbare ontwikkeling van de bruto-afdrachten aan de EU en de Nederlandse-positie ten aanzien van de EU;
• Het coördineren van de Technische Assistentie binnen het Ministerie van Financiën.

b. de afdeling Exportkredietverzekering en Investeringsgaranties
• Voorbereiden, coördineren en uitvoeren van nationaal en internationaal beleid op het gebied van exportkredietverzekering, contra- en investeringsgaranties;
• Regelen van schulden met landen die in betalingsmoeilijkheden zijn geraakt;
• Voorbereiden en coördineren van betrokkenheid van het Ministerie van Financien op het gebied van internationale handelsvraagstukken.

c. de afdeling Internationale Economie en Financiële Instellingen
• Voorbereiden van het beleid ten aanzien van internationale monetaire en betalingsbalansvraagstukken (onder meer in het kader van IMF en OESO);
• Voorbereiden van het beleid ten aanzien van de internationale economische en financiële ontwikkelingen;
• Voorbereiden van het Nederlandse beleid ten aanzien van ontwikkelingsbanken en –fondsen EBRD en EIB en financiele aspecten ontwikkelingssamenwerking.

IV. Directie Financieringen:

1. De Directie Financieringen heeft de volgende doelstellingen:
• Bevorderen dat vakdepartementen publieke doelen met een bedrijfseconomisch doelmatige inzet van activa realiseren;
• Het oprichten, aangaan, beheren en (gedeeltelijk) afstoten van staatsdeelnemingen,;
• Zorgen dat departementen voor grote overheidsinvesteringen een gestructureerde afweging maken en concessies uitgeven en/of pps-constructies aangaan, als dit de bedrijfseconomische meest doelmatige manier is om publieke doelen te realiseren;
• Het beheer van staatsdeelnemingen;

2. De directie Financieringen is onderverdeeld in de volgende organisatieonderdelen:

a. Deelnemingen
• Formuleren, evalueren en uitvoeren van beleid gericht op het oprichten, aangaan, (gedeeltelijk) afstoten en beheren van staatsdeelnemingen;
• Voorbereiden en bijwonen van aandeelhoudersvergaderingen en nemen van (bijzondere) aandeelhoudersbesluiten;
• Uitvoeren van transacties t.b.v. het oprichten, aangaan, beheren en (gedeeltelijk) afstoten van staatsdeelnemingen, hetzij adviseren over/bewaken van dergelijke transacties van anderen;
• Ontwikkelen, vastleggen en verspreiden van kennis van financiële analysemethoden, kennis van corporate governance en waardevermeerdering van staatsdeelnemingen ten behoeve van het oprichten, aangaan, beheren en (gedeeltelijk) afstoten van staatsdeelnemingen en meer specifiek kennis van verkooptransacties.

b. PPS & assetmanagement
• Ontwikkelen en onderhouden van bedrijfseconomische en privaatrechtelijke kaders/instrumenten en hiermee toetsen van investeringen;
• Zorgen voor uniformiteit bij het vormgeven van pps en concessies;
• Ontwikkelen van bedrijfseconomische kennis ten behoeve van investeringen/aankoop, beheer, ontwikkeling en verkoop van activa;
• Stimuleren van het toepassen van bedrijfseconomische kaders bij het vormgeven van financiële constructies;
• (Mede)uitvoeren van bijzondere financieringsconstructies;
• Adviseren over en ontwikkelen van instrumenten en/of (mede)uitvoering geven aan gebiedsontwikkelingsprojecten met betrokkenheid van marktpartijen.

c. Bureau Financiële Instellingen (BFI)
• Het beheer en afstoten van de aandelen en kapitaalverschaffingen in bepaalde financiële instellingen. Daarbij gaat het om de financiële instellingen (met inbegrip van hun deelnemingen en participaties) waarbij de staat in of na oktober 2008 met het oog op de stabiliteit van de financiële markten aandelen heeft gekocht of kapitaalversterkingen heeft verricht (anders dan via de garantstelling voor de uitgifte van middellang schuldpapier van banken);
• Het uitwerken en implementeren van een strategie die primair is gericht op de borging van de belangen van de staat als aandeelhouder of kapitaalverschaffer, met inachtneming van de publieke belangen die samenhangen met deze rol. Daarbij ligt de focus op bedrijfseconomische doelmatigheid en het creëren van (aandeelhouders)waarde met een passend risicoprofiel;
• Het vertegenwoordigen van de staat als aandeelhouder of kapitaalverschaffer bij de voorbereiding en uitvoering van verkoop- of beëindigingstrajecten;
• Het fungeren als aanspreekpunt voor de raden van bestuur en de raden van commissarissen en in het bijzonder de commissarissen die door de staat zijn voorgedragen bij de betrokken financiële instellingen.

V. Directie Financiele Markten (FM)

1. De directie FM kent de volgende operationele doelstellingen:
• Goed functionerende, stabiele financiële markten die voldoende toegankelijk en transparant zijn voor de gebruikers en internationaal concurrerend zijn;
• Een integer financieel stelsel dat de toegang van de onderwereld tot de legale economie ontzegt;
• Ongestoorde muntcirculatie door middel van muntvoorziening met als randvoorwaarde kosteneffectiviteit, alsmede het uitbrengen van bijzondere herdenkingsmunten;

2. De directie FM is onderverdeeld in de volgende organisatieonderdelen:

a. Afdeling Algemeen en Internationaal
• Architectuur toezicht:
beleidsvorming rond de institutionele vormgeving van het toezicht;
implementeren en coördineren van de wettelijke verankering van de in gang gezette hervorming;
zorgdragen voor duurzame financiering van het toezicht;
beleidsbepaling aansprakelijkheid Financiën voor evt tekortschietend toezicht;
zorgdragen voor adequate institutionele verhouding minister-toezichthouder.
• Internationaal:
bijdragen aan beleid vormgeving Europees toezicht;
coördinatie beleidsvorming/deelname FSPG, CFM;
coördinatie EU-besluitvorming op het terrein van de financiële markten;
bijdragen aan handelspolitiek financiële sector (WTO);
fungeren als algemeen aanspreekpunt en coördinatie binnen de directie.
• Muntwezen:
opdracht verlenen tot/monitoren van productie euromunten;
zorgdragen (via DNB) voor muntdistributie;
verzorgen uitgifte bijzondere munten.
• Algemeen
coördinatie FM budgetten/onderzoeken, IX-B cyclus e.d.

b. Afdeling Integriteit
• Beleid en wetgeving Integriteit financiële sector
beleidsvorming Integriteit financiële sector (incl terrorismebestrijding);
nationaal en internationaal;
totstandbrengen en onderhouden Wet geldtransactiekantoren;
totstandbrengen Wet toezicht trustkantoren.
• Antiwitwasbeleid- en wetgeving
beleidsvoorbereiding FATF (in samenwerking met senior coördinator);
vernieuwen en onderhouden Wet-MOT c.a.;
bijdragen aan beleidsbepaling Aruba en Antillen.
• Samenwerking toezicht-opsporing
zordragen voor beleidsmatige afstemming van de taken van het Financieel expertisecentrum (FEC);
beleidsbepaling informatie-uitwisseling/geheimhouding;
totstandbrengen Handhavingsarrangementen toezicht- FIOD/ECD-OM.
• Handhavingsvraagstukken integriteit
beleidsbepaling bevoegdheden toezichthouders;
beleidsbepaling boetes en dwangsommen (inclusief evaluatie tbv Tweede Kamer);
beleidsbepaling betrouwbaarheidstoetsing.

c. Afdeling Financiële stabiliteit
• Het bevorderen van de stabiliteit van het financiële stelsel;
• Het bevorderen van de financiële soliditeit van aanbieders in de financiële sector;
• Het maken en behandelen van beleid en regelgeving voor bedrijfseconomisch toezicht op financiële instellingen, op nationaal en internationaal gebied;
• Het zorgdragen voor een solide kader voor de financiële bedrijfsvoering in de (semi) publieke sector.

d. Afdeling Marktgedrag en effectenverkeer
• Het bewaken van de verhouding tussen de onderneming en kapitaalverschaffers
(corporate governance, verslaggeving, doorlopende verplichtingen, meldingszeggenschap);
• Het bevorderen van de infrastructuur en het bewaken van de gedragsregels tussen de spelers op de financiële markten (betalingsverkeer, beurzen, clearing and settlement, giraal effectenverkeer, marktmisbruik);
• Het bewaken van de verhouding tussen financiële dienstverleners (aanbieders, bemiddelaars en adviseurs) en de consument (informatieverstrekking, zorgplicht, garantieregelingen);
• Missing markets/overheidscoördinatie
(nucleaire aansprakelijkheid, motorrijtuigen, terrorismeverzekeringen, collectieve sector).

Voor akkoord d.d. 14 april 2010.

De Thesaurier-Generaal,
R. Gerritse.

Toelichting

In dit wijzigingsbesluit wordt de positie van het tijdelijke organisatieonderdeel, bureau Financiële Instellingen (BFI) geformaliseerd (zie bijlage 1, onder IV, punt 2c), naast enkele andere aanpassingen die voortvloeien uit de taakstelling van het kabinet Balkenende IV.

BFI

Ontwikkelingen in de financiële sector hebben de staat er toe gebracht Fortis Bank Nederland Holding en het door Fortis gekochte deel van ABN AMRO (via een RFS Holdings), ASR Verzekeringen (voorheen Fortis Verzekeringen Nederland) en Fortis Corporate Insurance over te nemen. Ook zijn er achtergestelde leningen verstrekt aan ING, AEGON en SNS Reaal.

Omdat het wenselijk was om met een herkenbare en snel te implementeren oplossing te komen voor het beheer van de nieuwe deelnemingen en de verstrekte achtergestelde leningen is besloten een Bureau Financiële instellingen (BFI) onder te brengen bij de Generale Thesaurie. Dit bureau is vanaf begin 2009 operationeel. Het voornemen bestaat om BFI na verkoop van de laatste participatie te ontbinden.
Gekozen is voor een nieuw organisatieonderdeel met eigen taken vanwege de specifieke context van de financiële deelnemingen en de vereiste herkenbare positie.
BFI is nu ondergebracht bij de directie Financieringen. Enerzijds draagt dit bij aan de eenheid in het beleid ten aanzien van deelnemingen, bijvoorbeeld ten aanzien van corporate governance. Anderzijds is samenwerking doelmatig gelet op de beperkte omvang van BFI. Zo zullen op het punt van bedrijfsvoering een aantal zaken gezamenlijk worden georganiseerd.

Tevens worden in (de bijlage bij) dit besluit de bevoegdheden van de projectdirecteur die leiding geeft aan BFI vastgelegd.

De taak van BFI betreft het beheer en afstoten van de aandelen en kapitaalverschaffingen in bepaalde financiële instellingen. Daarbij gaat het om de financiële instellingen waarbij de staat in of na oktober 2008 met het oog op de stabiliteit van de financiële markten aandelen heeft gekocht of kapitaalversterkingen heeft verricht. Daartoe behoort niet het beheer van de garantstelling voor de uitgifte van middellang schuldpapier van banken (het beheer daarvan is belegd bij het Agentschap).

BFI richt zich op het uitwerken en implementeren van een strategie voor de borging van de belangen van de staat als aandeelhouder of kapitaalverschaffer, met inachtneming van de publieke belangen die samenhangen met deze rol en rechtdoende aan de governance van de instellingen. Daarbij ligt de focus op bedrijfseconomische doelmatigheid en het creëren van (aandeelhouders)waarde met een passend risicoprofiel.

BFI zal daartoe de staat vertegenwoordiger als aandeelhouder of kapitaalverschaffer bij de voorbereiding en uitvoering van verkoop- of beëindigingstrajecten. Voorts fungeert BFI als aanspreekpunt voor de raden van bestuur en de raden van commissarissen en in het bijzonder de commissarissen die door de staat zijn voorgedragen bij de betrokken financiële instellingen.

In de uitoefening van deze taak streeft BFI naar een goede samenwerking met de raden van bestuur en de raden van commissarissen van de betrokken financiële instellingen. De kapitaalverschaffer blijft zich richten op zijn taken en verantwoordelijkheden als kapitaalverschaffer. Het runnen van de financiële instellingen is de verantwoordelijkheid van de raden van bestuur en de raden van commissarissen.
BFI heeft te maken met financiële instellingen waarvan aandelen en/of obligaties beursgenoteerd zijn. BFI zal door haar rol beschikken over koersgevoelige informatie. De toegang tot koersgevoelige informatie wordt steeds beperkt tot personen voor wie het noodzakelijk is om in het kader van de normale uitoefening van hun functie bekend te zijn met deze informatie. Overigens geldt voor deze medewerkers ook dat op hen complianceregels van toepassing zijn volgens de Insiderregeling Financiën 2006.

De staat heeft verschillende rollen ten aanzien van financiële instellingen, zoals enerzijds aandeelhouder/ kapitaalverschaffer bij enkele instellingen (belegd bij BFI) en anderzijds als beleidsmaker en regelgever ten aanzien van alle financiële instellingen (belegd bij de directie Financiële Markten). Deze rollen zijn binnen de het ministerie van Financiën duidelijk gescheiden om oneigenlijke beïnvloeding van de marktposities van de verschillende instellingen te voorkomen.

Overige aanpassingen

In het kader van de taakstelling van het kabinet (Balkenende IV) voor de Rijksoverheid, heeft de Generale Thesaurie onderzocht welke mogelijkheden er zijn tot synergiewinst.
Dit heeft onder meer geleid tot het voorstel voor de fusie tussen de afdeling Centraal Kasbeleid (CKB) en het Agentschap en de verhuizing van het Agentschap naar Den Haag. Deze organisatieonderdelen zijn ondergebracht in een nieuwe directie.
CKB, dat deel uitmaakte van de directie Financiële Markten (FM), heeft, naast beleidsmatige verantwoordelijkheden, concrete taken met een sterk uitvoerend karakter.
De werkzaamheden en de benodigde competenties van de medewerkers van het Agentschap en CKB sluiten beter op elkaar aan dan dat CKB aansluit bij directie FM. Dit betekent dat een goede bundeling van kennis en ervaring in de nieuwe directie mogelijk is. Dit schept op termijn mogelijkheden tot synergie. Voor de inrichting van de organisatie is gekozen voor een procesmatig ingerichte organisatie met 3 afdelingen en een aparte ICT-unit.
De naam van de eenheid is van Agentschap van het ministerie van Financiën gewijzigd in Agentschap van de Generale Thesaurie.

Een tweede aanpassing, eveneens voortvloeiend uit de taakstelling, is de samenvoeging van de (taakverwante) afdelingen Finance & Deelnemingen en Governance & Deelnemingen bij de directie Financieringen. De naam van de nieuwe afdeling is: afdeling Deelnemingen. De taken van de directie en van de afdeling Deelnemingen zijn hierop aangepast en geactualiseerd.

Ten slotte is het besluit aangepast op de naamswijziging van de directie Bedrijfsvoering & Communicatie.