Krimp en mobiliteit. Gevolgen van bevolkingskrimp voor mobiliteit
Tot 2030 komen er in Nederland ongeveer een miljoen inwoners bij. Die bevolkingsgroei zal zich naar verwachting vooral voordoen in de Randstad en uitlopers van de Randstad: Almere, Alkmaar, Zwolle, Arnhem, Breda, Tilburg en Eindhoven. De Randstad wordt Handstad. In landelijke gebieden aan de rand van Nederland - Noordoost-Groningen, Zeeuws-Vlaanderen, de Achterhoek en Zuid-Limburg - loopt de bevolking terug. Wat betekenen die ontwikkelingen voor het verkeer en vervoer? Wordt het nog drukker in de Randstad? Zal de verkeersdrukte in de krimpregio's in de toekomst afnemen? Dat laatste blijkt niet het geval te zijn. In dit rapport geeft het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid een overzicht van de regionale bevolkingsveranderingen in Nederland en laat het zien wat de gevolgen zijn voor het autogebruik, het goederenvervoer, de files en het aanbod en gebruik van openbaar vervoer.