Bewoonsters Arnhemse Broek starten uitzendbureau

Twee bewoonsters van de aandachtswijk Arnhemse Broek starten een uitzendbureau voor de werkzoekenden in de wijk. Zij krijgen daarvoor geld van het ministerie van VROM/ WWI in het kader van de lokale experimenten. “We gaan als intercedenten de wijk in.”

“Op het industrieterrein is werk”, zegt Christa Hartemink, “bijvoorbeeld in de bakkerij, de bloemenwinkel of de fabriek. En in Arnhemse Broek zijn genoeg mensen die graag willen werken.” Samen met medebewoonster Ria Bouwen kwam Christa op het idee om dit te combineren. Oud-minister Van der Laan was daar in november vorig jaar tijdens zijn bezoek aan de wijk erg enthousiast over. Hij stelde direct geld beschikbaar.

Bijscholen

“We zitten nu nog in een voorfase”, vertelt Christa, “maar in september willen we een aantal vacatures vervullen. Wij gaan als intercedenten de wijk in.” Maar matchen is nog een vak apart. Daarom krijgen Christa en Ria één dag in de week begeleiding van de gemeente. Moeten de werkzoekenden nog aan bepaalde eisen voldoen? “Het mogen geen mensen zijn die al heel lang werkloos zijn”, antwoordt Christa. “Ze moeten wel wat kunnen en ook echt wat willen. Maar het is niet erg als ze niet geleerd hebben. We kunnen ze bijscholen.”

Lessen

Het geld voor het uitzendbureau komt uit het potje voor de lokale experimenten van het ministerie van WWI, een onderdeel van het experiment bewonersparticipatie. Per project is er maximaal 10 duizend euro beschikbaar. De enige voorwaarde is, dat het plan innovatief moet zijn binnen de gemeente. Met het geld kan de gemeente experts inschakelen die het project begeleiden. Op dit moment lopen er acht lokale experimenten. Aan het einde van het jaar worden hier aan de hand van een leerkring en intervisie lessen uit getrokken voor andere steden.

Betrokkenheid loont

Actieve bewoners zijn vaak, zoals Christa en Ria, wat oudere en hoger opgeleide ‘oude’ Nederlanders. Maar het ministerie van WWI wil graag álle bewoners van aandachtswijken bij hun buurt betrekken. In de praktijk blijkt het vooral erg lastig om jongeren en nieuwe Nederlanders te bereiken. Daarom is er een handreiking opgesteld: ‘Betrokkenheid loont’. Hierin vindt u praktische tips om succesvol met nieuwe Nederlanders in de wijk samen te werken.