'Consumentenautoriteit moet strenger kunnen straffen'
“De Consumentenautoriteit moet strengere straffen kunnen uitdelen als dat nodig is.” Dat zegt minister Van der Hoeven in een toelichting op het jaarverslag van de Consumentenautoriteit (CA) dat woensdag 28 april 2010 naar de Tweede Kamer is gestuurd. De wetswijziging die dit regelt wordt in de zomer aan de Tweede Kamer aangeboden.
Van der Hoeven is voornemens om de boetes die de Consumentenautoriteit kan opleggen gelijk te trekken naar een niveau van € 450.000,-. Nu kan de Consumentenautoriteit voor sommige overtredingen, maar boetes opleggen tot € 76.000,-. Van der Hoeven noemt het in een toelichting noodzakelijk om zo kwaadwillende bedrijven strenger te kunnen aanpakken. Ook werkt het afschrikwekkend.
Veel waardering
Van der Hoeven heeft veel waardering voor het optreden van de Consumentenautoriteit in 2009. “De Consumentenautoriteit heeft duidelijk aan gezag gewonnen en kon veel overtredingen informeel oplossen”, aldus de Minister. Het totale bedrag aan boetes ging over de 400.000 euro heen. Naast toezicht en handhaving vervult met name het informatieloket ConsuWijzer een belangrijke maatschappelijke functie zo blijkt uit het jaarverslag. Door middel van ConsuWijzer kunnen consumenten zich informeren over hun rechten. In totaal werd Consuwijzer 2 miljoen keer geraadpleegd in 2009. Dit werd door consumenten gewaardeerd met een dikke 7.
Garantie en conformiteit
Net als in voorgaande jaren gingen in 2009 de meeste meldingen (vragen en klachten) bij ConsuWijzer over garantie en conformiteit; in totaal 16.000 meldingen. De meeste problemen spitsen zich toe op de periode na afloop van de fabrieksgarantie wanneer er tussen consumenten en handelaren discussie ontstaat over de reparatiekosten en met name voor wiens rekening die komen. In dat kader is specifiek onderzoek gedaan naar het bijkopen van garantie in de elektronicabranche. Vaak blijkt dat een extra betaalde garantie niet veel extra’s oplevert voor de consument, naast zijn bestaande wettelijke garantie. Ook wordt de consument daarover niet altijd juist of volledig geïnformeerd. In 2010 volgen op dit terrein mogelijk enkele sancties.
Met twee computerketens, met in totaal 36 winkels, is door middel van openbare toezeggingen afgesproken dat zij zich voortaan zullen houden aan de geldende regels voor garanties en conformiteit.
Meer informatie voor de pers:
Edwin van Scherrenburg, woordvoerder EZ, 070-3796464, e.v.vanscherrenburg@minez.nl