Gemeenten halen rijksoverheid in bij terugdringen regeldruk
Met een vermindering van 30% van regeldruk voor burgers zijn gemeenten de Rijksoverheid voorbijgestreefd. Het gaat om een vermindering van administratieve lasten ten opzichte van 2007. De Rijksoverheid haalde eerder al de doelstelling van een vermindering van 25 procent.
Dat staat in de eindrapportage dienstverlening, regeldruk en informatiebeleid. De ministerraad heeft er op voorstel van staatssecretaris Bijleveld (BZK) mee ingestemd deze eindrapportage naar de Tweede Kamer te sturen.
Gemeenten doen het vooral goed als het gaat om de telefonische bereikbaarheid. Ook de wachttijd aan de gemeentelijke balie is aanmerkelijk korter. Nu 5,8 minuten terwijl dat in 2007 nog 9,1 minuten was.
Verder bereiken gemeenten goede resultaten door de vermindering van regeldruk bij de aanvraag van vergunningen: die kunnen steeds vaker digitaal worden aangevraagd of zijn omgezet in een meldingsplicht. Ook werkt inmiddels de helft van alle gemeenten met geautomatiseerde kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.
Gemeenten maakten een grote verbeterslag begin 2010. Gezinnen profiteerden het meest van het beleid met een daling van 35% in tijd en is er zelfs een daling van 95% in kosten mogelijk. Daarnaast hebben ook vitale ouderen, arbeidsongeschikten en bijstandsgerechtigden de meeste tijdsbesparingen gemerkt.
De grootste winst is te vinden in ict-maatregelen zoals meer e-overheidsdienstverlening met DigiD, vooringevulde (belasting)formulieren, klantdossiers, eenvoudiger aanvragen en minder vergunningen en minder verantwoordingslasten.
In het begin van deze kabinetsperiode hebben burgers en professionals zelf aangegeven welke knelpunten zij ervaren in hun contacten met de overheid. De lastenreductie vertaalt zich in merkbare resultaten in deze top-10. Zo heeft de politie in Amsterdam minder administratieve rompslomp bij de vermissing van reisdocumenten omdat de burger kan volstaan met aangifte hiervan bij de gemeente.
Zorgaanbieders kunnen vanaf 1 januari 2010 zelf herindicaties afgeven voor bepaalde cliëntengroepen en door de invoering van het Digitaal Klantdossier is informatie over klanten gemakkelijker en sneller te vinden voor de inkomensconsulent.
Bij de bijstand zijn de administratieve lasten voor burgers met 35% verminderd. Burgers hoeven minder bewijsstukken aan te leveren bij overheidsorganisaties die daar zelf al over beschikken. Formulieren en taalgebruik van overheidsorganisaties zijn duidelijker. Dit scheelt burgers 14% aan invultijd.
Om het aantal van 2,6 miljoen bezwaarschriften bezwaarprocedures terug te dringen zijn mediationvaardigheden ingezet. In 26 pilotprojecten werd na de inzet van mediationvaardigheden ruim 60% van de bezwaarschriften ingetrokken. De klanttevredenheid nam met 40% toe en de kosten namen met ruim 20% af.
Hoewel de doelstellingen voor een belangrijk deel zijn gerealiseerd, vindt staatssecretaris Bijleveld dat geen reden om achterover te leunen. De dienstverlening wordt namelijk nog niet gewaardeerd met een 7 (ook een kabinetsdoelstelling). Burgers verwachten steeds meer van de overheid. Dat vraagt om een voortdurende alertheid om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren.