Ondertekeningsceremonie European Road Safety Charter
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
“Een 16-jarig meisje is in het ziekenhuis overleden na een ernstig verkeersongeval, afgelopen woensdag, in Brandwijk. Het ongeluk gebeurde op de Damseweg. Een 20-jarige man in een bestelauto kwam in botsing met het meisje, dat in tegenovergestelde richting op haar fiets reed.”
Dames en heren, een klein berichtje. Eerder dit jaar stond het in een provinciale krant.
We lezen er bijna overheen.
Maar voor de familie van dit meisje is de wereld ingestort.
En ook het leven van de jonge bestuurder van de bestelauto wordt nooit meer zoals het was. Hij draagt deze tragedie voorgoed met zich mee.
Verkeersveiligheid is een zaak van leven en dood.
Dat onderstreept het belang van het European Road Safety Charter. Wij willen dat iedereen die de weg opgaat, weer veilig thuiskomt.
Mr Van Hasselt and Mrs Kardacz, you represent the European Union here today. Thank you for your commitment and for your efforts to work together with partners in the Netherlands to improve road safety.
Het is fantastisch dat zoveel organisaties, bedrijven en overheden zich committeren aan concrete acties om ons verkeer veiliger te maken. Want ‘het verkeer’, dat zijn wij. We kunnen het alleen samen.
En kijk eens wat wij samen de afgelopen decennia hebben bereikt!
Mede dankzij de grote inzet van organisaties en bedrijven, hebben wij van Nederland een van de verkeersveiligste landen ter wereld gemaakt. Begin jaren zeventig waren er in Nederland meer dan 3000 verkeersdoden per jaar te betreuren. Vorig jaar waren het er 720. Een enorme progressie in veertig jaar.
De laatste tien jaar halveerde de kans dat een weggebruiker dodelijk verongelukt. En dat voor een handels- en transportnatie, met een van de drukste wegennetten ter wereld.
We zijn er trots op dat andere landen ons als een voorbeeld zien. Vorig jaar, tijdens het European Charter signing event in London, zei Under Secretary of State Paul Clark dat het Verenigd Koninkrijk veel van Nederland heeft geleerd. Dat vervult ons met trots.
We staan aan de wereldtop. En toch zijn we nog lang niet tevreden. Elke dag komen er op onze wegen nog twee mensen om het leven, en 45 mensen belanden in het ziekenhuis. De maatschappelijke kosten van ongevallen zijn 9 miljard euro per jaar. We nemen dus geen moment rust en gaan dóór met onze strijd voor veiligheid.
Mijn lijn is: never change a winning concept. Hechte samenwerking met maatschappelijke organisaties, ondernemers, scholen, gemeenten en handhavers is altijd de basis geweest van het Nederlandse succes.
Het European Road Safety Charter sluit daar uitstekend bij aan. Dat daagt deelnemers uit zelf nieuwe oplossingen te verzinnen en in praktijk te brengen. Een ‘grass root’-benadering die me bijzonder aanspreekt.
Tegelijkertijd neem ik ook mijn eigen verantwoordelijkheid, als minister van Verkeer en Waterstaat.
De ‘gemakkelijke’ oplossingen zijn inmiddels wel ingevoerd. Rotondes, alcoholcontroles, autogordels, kinderzitjes, airbags en veiligheidscampagnes hebben in de loop der jaren vele duizenden levens gespaard. Verdere vooruitgang wordt steeds moeilijker. Toch moeten we dóórpakken en nieuwe wegen verkennen.
We blijven actief om onze infrastructuur veiliger te maken. Zo leggen we in gevaarlijke bochten speciale vangrails aan die de kans op zwaar letsel bij crashende motorrijders verkleinen.
Ook voertuigen kunnen nog steeds veiliger worden. Autoliv en TNO testen op dit moment in Nederland de airbag aan de buitenkant van de auto. Die is bedoeld om fietsers bij een aanrijding te beschermen.
We zetten de strijd tegen alcohol en drugs in het verkeer voort. Zo moeten zware alcoholovertreders volgend jaar een alcoholslot in hun auto installeren. Dat betekent dat ze hun auto alleen kunnen starten als een blaastest het ‘sein veilig’ geeft.
En we blijven campagne voeren voor een veiliger verkeer. Zoals de nieuwe campagne “hou je aan de snelheidslimiet in de bebouwde kom”.
Slechts vier voorbeelden van concrete stappen die we zetten om de positieve trend vast te houden.
Ik ben er trots op dat vandaag meer dan twintig Nederlandse bedrijven, brancheverenigingen, organisaties en overheden zich committeren aan acties om het verkeer veiliger te maken. Geen van boven af opgelegde maatregelen, maar eigen initiatieven.
Zo richt Transport en Logistiek Nederland (de grootste organisatie in het goederenwegvervoer) zich onder meer op voorlichting aan schoolkinderen. Vorig jaar september was ik nog met voorzitter Alexander Sakkers op een basisschool in Lottum om te vertellen over de gevaren van de dode hoek van vrachtwagens.
Vervoersbedrijf Kuipers Logistics gaat zijn wagenpark uitrusten met alcoholsloten.
En het Verbond van Verzekeraars in Nederland organiseert trainingen die jonge rijders bewust maken van hun eigen rijgedrag.
Deelname aan het European Road Safety Charter is vrij. Maar niet vrijblijvend. Het is noodzakelijk ook resultaten te laten zien. Ik weet zeker dat alle deelnemers op en top gemotiveerd zijn om aan de slag te gaan.
Samen met we Nederland veiliger. Samen maken we de Europese Unie veiliger. Ik wil alle ondertekenaars bedanken voor hun inzet en veel succes wensen met de uitvoering van hun plannen.
Dank u wel.