Herhaalde oproep aanmelding accreditatie om BAG-beheer audits te mogen uitvoeren
Bedrijven en instellingen kunnen zich aanmelden om zich te laten accrediteren voor bevoegdheid om beheeraudits bij gemeenten uit te voeren volgens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen. De eerste audits volgen in 2011.
Ten minste eens in de 3 jaar zal bij elke gemeente een controle door een onafhankelijke partij plaatsvinden op processen en gebruik van de BAG.
VROM roept geïnteresseerde partijen op om zich te melden en zich voor te bereiden op de gevraagde dienstverlening. Gemeenten worden verplicht alleen bevoegde partijen in te huren voor de beheeraudit.
Gemeenten zijn al, of worden binnenkort, aangesloten op de BAG landelijke voorziening. Een aparte aansluitaudit markeert het begin van het gebruik van de landelijke voorziening, waarna de op beheer toegespitste 3-jaarlijkse audits worden ingevoerd. Deze Beheeraudits worden uitgevoerd volgens een door de Raad voor Accreditatie goedgekeurd protocol, gebaseerd op ISO/IEC 17020, en mogen alleen door geaccrediteerde partijen worden uitgevoerd.
VROM stelt bedrijven en instellingen alvast op de hoogte, zodat zij zich op tijd kunnen voorbereiden voor het bevoegd uitvoeren van Beheeraudits.
De Raad voor Accreditatie regelt de erkenningen (accreditaties). Die publiceert vervolgens de lijst met de erkende instellingen op zijn website.