Tegemoetkoming transportkosten energie
Vanaf 15 april krijgen een aantal consumenten en kleinzakelijke gebruikers geld teruggestort van hun netbeheerder. Het gaat om een eenmalige tegemoetkoming in de gestegen transportkosten, als gevolg van het capaciteitstarief.
De terugstorting gebeurt in de periode van 15 april tot 15 september 2010. Het gaat om mensen met een aansluiting die groter is dan 3 x 25 Ampère tot en met 3 x 80 Ampère. En een maximaal verbruik tot 35.000 kWh (bij 3 x 80 Ampère). De netbeheerder stort deze tegemoetkoming automatisch op de bankrekening van de afnemer.
Voor wie is de tegemoetkoming in de energiekosten?
Het gaat om consumenten en zakelijke kleinverbruikers die sinds het capaciteitstarief is ingevoerd, hogere transportkosten betalen dan ze gewend zijn. Dat komt doordat ze een grote aansluiting hebben met gemiddeld een laag verbruik. Mensen waarbij de aansluiting niet verkleind is tot 3 x 25 Ampére, krijgen een deel van de kosten over 2009 en 2010 terug.
De netbeheerder stort de tegemoetkoming op het bankrekeningafschrift
Mensen kunnen de tegemoetkoming herkennen aan de melding op het bankrekeningafschrift: 'Tijdelijke tegemoetkoming capaciteitstarief 2009” en "Tijdelijke tegemoetkoming capaciteitstarief 2010'. In sommige gevallen zal de netbeheerder contact zoeken om bijvoorbeeld een rekeningnummer te achterhalen waarop de tegemoetkoming kan worden gestort.
Meer informatie over het capaciteitstarief
Het capaciteitstarief geldt sinds 1 januari 2009. Voor die tijd betaalde iedereen transportkosten op basis van het verbruik. Nu geldt voor de transportkosten een vast tarief. Op consuwijzer.nl staat meer informatie over het capaciteitstarief.
Waarom is het capaciteitstarief voor energie ingevoerd?
Door de invoering van het capaciteitstarief zijn de kosten eerlijker verdeeld. Voor 1 januari 2009 betaalden mensen met een grote aansluiting vaak maar een deel van de kosten van de aansluiting. De rest van de kosten werd betaald door mensen met een kleinere aansluiting. Dat is nu niet meer zo. Of u door het capaciteitstarief meer of minder betaalt dan u gewend bent, hangt van uw situatie af.
Meer informatie over deze regelingen en het capaciteitstarief vindt u op consuwijzer.nl U kunt daar ook terecht met vragen via telefoon 088 0707070 (werkdagen van 8.30 – 17.30, nationaal tarief).