Nieuwe Tracéwet benadrukt bestuurlijk primaat en gebiedsgerichte aanpak
Besluitvorming over infrastructuur kan twee keer zo snel en beter. Het wetsvoorstel om daaraan bij te dragen is vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd. De wijziging van de Tracéwet maakt een einde aan vertraagde procedures, brengt het bestuurlijk primaat terug in de besluitvorming en onderstreept het belang van een gebiedsgerichte benadering van infrastructuurprojecten.
Het wetsvoorstel legt in de Tracéwet vast dat besluitvorming voortaan begint met een startbeslissing. Daarin staat hoe tijdens een brede verkenning van de opgave alternatieven worden afgewogen. Bij de startbeslissing wordt onder meer vastgesteld op welke termijn een beslissing moet vallen en hoe publieksparticipatie, vroegtijdig en breed, zal plaatsvinden. Op de in de startbeslissing vastgelegde uitgangspunten wordt niet teruggekeerd. Daarom nemen de ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM deze beslissing in nauwe betrokkenheid met regionale bestuurders. De Tweede Kamer wordt tijdens de verkenning ruim geïnformeerd.
Minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat): “De nieuwe Tracéwet legt de primaat weer terug waar die hoort: bij de politiek. Besluitvorming verzandt nog te vaak in het om elkaar heen draaien. Nu nemen we tussentijdse politieke beslissingen waarop bestuurders niet kunnen terugkomen. Zo weten we zeker dat we kunnen doorpakken na een besluit en behoort vertraging tot het verleden.”
Lees het volledige bericht op de website van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.