Onderzoek naar de relatie tussen financiële prikkels en schaalgrootte in het onderwijs
Onderzoek van de Erasmus School of Economics (SEOR) naar de relatie tussen financiële prikkels, fusies en schaalgrootte in het onderwijs.
Vanaf de jaren tachtig hebben vele fusies in het onderwijs plaatsgevonden. De laatste jaren is de vraag gerezen of de daardoor ontstane schaalvergroting niet te ver is doorgeschoten en of dit de onderwijskwaliteit mogelijk remt. Het idee is ontstaan dat door de schaalvergroting in het onderwijs de menselijke maat is aangetast.
In de recente Kwaliteitsagenda Voortgezet Onderwijs 2008-2011 wordt de menselijke maat als één van de basisvoorwaarden van goed onderwijs genoemd. Om de menselijke maat in het onderwijs te stimuleren hebben bewindslieden van het Ministerie van OCW een onderzoek naar de invloed van de bekostiging op schaalvergroting toegezegd aan de Tweede Kamer, aangezien Kamerleden het vermoeden hebben dat de bekostiging een sterke prikkel vormt voor scholen om tot schaalvergroting over te gaan. Deze toezegging vormt de aanleiding van dit onderzoek.
Daarin staat de vraag centraal welke elementen van de huidige bekostigingssystematiek en
andere regelgeving een effect hebben op het gedrag van scholen om te streven naar grotere
schaal, bijvoorbeeld door fusies, en welke andere motieven een rol spelen.