Bewoners doorbreken anonimiteit in Overvecht

Werkt u bij een gemeente, een woningcorporatie of een bewonersorganisatie en wilt u de bewoners meer bij hun buurt betrekken? Dan kunt u WijkAdvies inhuren. Woningcorporatie Bo-Ex uit Utrecht maakte gebruik van de kennis en ervaring van deze adviesdienst van stichting WijkAlliantie: “Het was heel bijzonder om huis aan huis langs de deuren te gaan.”

Woningcorporatie Bo-Ex wil graag weten wat er leeft onder de bewoners van de Hanoidreef in de Utrechtse aandachtswijk Overvecht. Een eerdere poging om een bewonersvereniging op te richten, was gestrand. Daarom benaderde de corporatie WijkAdvies, de adviesdienst van stichting WijkAlliantie, voor een buurtscan. “We hebben bij 114 flatbewoners aangebeld om te vragen wat ze zelf aan hun buurt willen verbeteren”, zegt de directeur van WijkAlliantie Francis Bock. Uit die gesprekken bleek dat er vanwege het grote verloop van huurders in de tien verdiepingen tellende flat weinig contact met elkaar was. De bewoners zien steeds nieuwe gezichten. Naast het vuil in de liften en de portieken werd die anonimiteit als het grootste probleem gezien.

Oliebollen

“Vijftien bewoners gaven aan dat ze mee wilden helpen aan een kleinschalige activiteit”, zegt Bock. Omdat het nieuwe jaar net begonnen was, werd besloten tot een oliebollenactie. Op een zaterdagochtend in januari gingen de bewoners met ondersteuning van Bo-Ex en coaches van WijkAdvies met oliebollen langs de deuren. Bock: “Iedere bewoner kreeg twee oliebollen. Daar zat een briefje bij waarop stond bij wie ze zich konden melden als ze ook actief wilden worden.” Deze actie leverde één aanmelding op. Later melden zich nog vijf bewoners tijdens een spellenavond in het portiek. Inmiddels heeft WijkAdvies een lijst met 32 bewoners die af en toe mee willen helpen bij het organiseren van activiteiten.

Bewoners van de Hanoidreef, medewerkers van Bo-Ex en coaches van WijkAdvies. Met de oliebollen

Vertrouwen

Op 28 april 2010 wordt er een evaluatieavond gehouden. Dan kijkt WijkAdvies of er behoefte is aan bijvoorbeeld een activiteitencommissie of een bewonersorganisatie. Het initiatief daartoe moet van de bewoners zelf komen. Ook voor deze bijeenkomst gaan de actieve bewoners weer bij iedereen langs. Folders worden vaak niet gelezen, is de ervaring. Bock: “Door de aanbelrondes wordt het veel persoonlijker. Bewoners hebben één op één contact. Daardoor krijgen ze er bovendien vertrouwen in dat ze zélf dingen kunnen oplossen.” Gerda Reijn van Bo-Ex is het hiermee eens: “De bewoners hebben nu zelf met kleine initiatieven het probleem van de anonimiteit aangepakt. Het was heel bijzonder om huis aan huis langs de deuren te gaan. Als de bewoners je binnenlaten, zijn ze heel open.”