Scholieren ingewijd in overheidsbeleid
Defensie heeft leerlingen van 5 en 6 VWO ondersteund in de intellectuele competitie ‘Den Haag Centraal'. Dit onderwijsproject daagde scholieren uit een beleidsvoorstel te schrijven voor de aanpak van een actueel, maatschappelijk probleem.
De in totaal twintig leerlingenteams konden kiezen uit de vraagstukken sociale dienstplicht, krachtwijken, bonussen, downloaden of integratie. Op deze unieke wijze maakten zij kennis met de overheid, het traject van beleidsontwikkeling en met Den Haag als bestuurscentrum.
Op de Haagse Prinses Julianakazerne kwamen vrijdag twee van de teams bijeen die het beste idee hadden voor het thema ‘sociale dienstplicht’. Daar schreven zij onder begeleiding van een defensieadviseur een beleidsvoorstel.
De scholieren gingen ook in gesprek met politici, wetenschappers en beleidsmedewerkers van kennisinstellingen, bedrijven, de gemeente Den Haag en de ministeries van Financiën, Defensie, Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening.
Per thema gaf één groep leerlingen aan het einde van de dag een presentatie in de oude Tweede Kamer. De overige leerlingen stelden als oppositie kritische vragen. Voor de beleidsmakers in spé is het wel duidelijk dat de totstandkoming van beleid een veelzijdig proces is, waarbij je wordt uitgedaagd verschillende belangen met elkaar te verenigen en de juiste informatie te vergaren.
Een deskundige jury koos Dalton Den Haag als uiteindelijke winnaar met hun voorstel over ‘krachtwijken’ met als titel ‘Neem je moeder mee naar school’. Initiator van de beleidscompetitie is de intermediaire organisatie Science Alliance.Kijk voor meer informatie over ‘Den Haag Centraal’ op www.science-alliance.nl/denhaagcentraal