Belastingaangifte soepel verlopen; voorafingevulde aangifte populair
De Belastingaangifte is soepel verlopen. De voorafingevulde aangifte is populair: vanaf 1 maart hebben meer dan 2,5 miljoen mensen gebruik gemaakt van deze service van de Belastingdienst. In totaal hebben ruim dan 7 miljoen mensen voor 1 april hun aangifte bij de Belastingdienst ingediend. Zij ontvangen voor 1 juli bericht en - in de meeste gevallen - een belastingteruggaaf.
De absolute meerderheid van de aangevers kiest voor de digitale aangifte: het aantal papieren aangiften dat de fiscus ontving is teruggelopen tot 350.000.
Minister Jan Kees de Jager van Financiën wil dat in de voorafingevulde aangifte over 2011 ook de bank- en spaargegevens worden opgenomen. De voorafingevulde aangifte was dit jaar al uitgebreid met gegevens van meerdere heffingskortingen, zoals de ouder- en ouderenkorting en de inkomensafhankelijke combinatiekorting, de WOZ-gegevens van de eigen woning en van een al ontvangen voorlopige teruggaaf.
BelastingTelefoon goed bereikbaar
Ondanks de grote drukte waarbij het aantal bellers opliep tot boven de 100.000 bellers per dag was de BelastingTelefoon met gemiddeld 83 % goed bereikbaar. Tussen januari en eind maart kwamen er 4,6 miljoen telefoontjes binnen; ruim een derde van het jaarlijkse totaal. Bellers wilden vooral weten in welke gevallen giften aan goede doelen aftrekbaar zijn en of de Belastingdienst de aangifte al had binnen had gekregen.
665.000 keer Hulp bij aangifte
De Belastingdienst heeft de afgelopen maanden samen met de vak- en ouderenbonden naar schatting zo'n 665.000 mensen geholpen met het invullen van de aangifte. Dat gebeurde onder andere op gemeentehuizen, bij ouderencentra en buurthuizen. Naar schatting een miljoen ondernemers en particulieren laten de aangifte door een belastingadviseur invullen. Om de werkzaamheden over het hele jaar te kunnen spreiden, vragen zij in de meeste gevallen uitstel aan.