Gateway Holland. Fundamentele keuze voor een welvarend Nederland
Om een economisch en sociaal krachtig Nederland te bewerkstelligen zal er ook geïnvesteerd moeten worden. Volgens de Raad kunnen de Nederlandse havens fungeren als één van de groeimotoren van Nederland op weg naar economisch herstel. Adviseert over de rol en verantwoordelijkheid die het Rijk moet nemen bij het benutten van de kansen voor de Nederlandse zeehavens.
De factoren waarmee de Nederlandse zeehavens in de tweede helft van de vorige eeuw een vooraanstaande positie in de zogenoemde Hamburg-Le Havre range hebben verworven, voldoen nu niet meer om het succes voort te zetten. Stelt dat gelet op het nationale en internationale belang van de zeehavens, het in de rede ligt dat het Rijk het voortouw neemt om de Nationale HavenStrategie te formuleren.
Naast aanpassing aan het veranderende karakter van de logistieke ketens, komen twee andere uitdagingen in beeld. De landzijdige bereikbaarheid zal onder druk komen te staan als de goederenstromen weer in volume zullen toenemen. Verder zal rekening moeten worden gehouden met het maatschappelijk draagvlak voor de havens.
Volgens de Raad kunnen deze nieuwe uitdagingen het meest effectief worden aangegaan als de Nederlandse zeehavens worden benaderd in hun onderlinge samenhang, met het gezamenlijke netwerk van achterlandverbindingen en achterlandterminals, en binnen de internationale context van de Hamburg-Le Havre range.
Stelt dat de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam op termijn moeten samenwerken of fuseren. Op die manier hoeven ze niet te concurreren en kunnen nutteloze investeringen voorkomen worden. Hierdoor kan een Nederlands havennetwerk (‘Gateway Holland’) worden gecreëerd.