Test met fietsers-airbag

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen, dit is voor mij een primeur.
Het is de eerste keer in mijn leven dat ik uitkijk naar een flinke crash.
Alles ter ere van de wetenschap en de verkeersveiligheid.
Het kan niet mooier.

Wij hebben een naam hoog te houden.
Ons land behoort tot de koplopers op het gebied van de veiligheid op de weg.
Het aantal slachtoffers per miljoen inwoners is bij ons de helft van het aantal in België, Spanje en Oostenrijk. En een derde van het aantal in Tsjechië, Griekenland en de VS.

In tien jaar tijd nam het aantal verkeersdoden in Nederland met een derde af, terwijl de mobiliteit met een kwart groeide. Dat zijn bemoedigende resultaten.

Die trend moet dóórgaan. Vanwege de hoge maatschappelijke kosten van ongevallen (zo’n negen miljard euro per jaar). Maar eerst en vooral om te zorgen dat minder families in Nederland getroffen worden door het immense verdriet dat gepaard gaat met een dodelijk ongeval.

We weten allemaal dat dat niet eenvoudig is. Juist omdat we al zoveel in stelling hebben gebracht. De ‘gemakkelijke’ methodes zijn wel zo’n beetje op. We zullen het moeten hebben van steeds scherpere bewustwording van verkeersdeelnemers dat veiligheid prioriteit heeft. Van strakke handhaving van de regels. Èn van gerichte innovatie.

Dit onderzoeksproject van Autoliv en TNO is een spannend voorbeeld van dergelijke innovatie.

Innovatie die inspeelt op de specifieke situatie in Nederland.
Wij zijn een fietsland.
De gemiddelde Nederlander fietst ruim 900 kilometer per jaar.
Dat is de afstand van Utrecht naar Wenen!
Fietsers zijn kwetsbaar in het verkeer. In 2008 verloren 181 fietsers het leven (een kwart van het totale aantal verkeersslachtoffers). Meer dan 8.000 fietsers belandden in het ziekenhuis.

Natuurlijk heeft iedereen die op de fiets stapt de verantwoordelijkheid goed uit zijn ogen te kijken en zich aan de regels te houden. Dat spaart levens. Maar ook de techniek kan ons helpen het verkeer veiliger te maken. Ik vind het belangrijk dat Nederland daarbij voorop loopt en als proeftuin fungeert.

De ontwikkeling van de fietsers-airbag past in dat streven. Het is fantastisch dat het bedrijfsleven (Autoliv en Achmea), kennisinstelling TNO, de Fietsersbond en de overheid elkaar hebben gevonden in dit project. Een revolutionair project dat de overlevingskans voor fietsers bij een aanrijding aanzienlijk kan vergroten (van 50 à 60 procent tot 80 à 90 procent).

Het luistert allemaal nauw. Dit is een enorme technologische uitdaging. De sensoren moeten zo zijn afgesteld dat de airbag alleen geactiveerd wordt als het echt nodig is. Dat vraagt om wiskundige kennis, om systeemkennis èn om praktijkkennis. En wat dat laatste betreft zijn we hier bij TNO aan het goede adres.

Ik heb TNO vorig jaar gevraagd met een plan te komen voor de verdere ontwikkeling van de fietsers-airbag en de voorbereiding van de stap naar de praktijk.

Daarvoor was al 200.000 euro beschikbaar gesteld. Ik meld u vandaag met veel plezier dat daar 1 miljoen euro bijkomt. In totaal is dus vanuit de overheid 1,2 miljoen euro beschikbaar voor de fietsers-airbag. Ik waardeer het zeer dat ook het bedrijfsleven een substantiële bijdrage levert aan dit project. Samen investeren we in de veiligheid van de fietser.

Dit onderzoeksproject loopt tot 2012. Het is van belang dat we ook alvast nadenken over wat daarna komt.

Goed dat Michiel van Ratingen van EuroNCAP hier is. EuroNCAP is een onafhankelijke internationale organisatie die zich sterk maakt voor steeds veiliger auto’s. De fietsers-airbag is een belangrijke stap waarmee we veel fatale ongevallen kunnen voorkomen. Ik ga ervan uit dat EuroNCAP deze ontwikkeling nauwlettend zal volgen en straks zal meenemen in zijn assessments van nieuwe auto’s.

Het is van groot belang dat consumenten goede, onafhankelijke informatie krijgen over de veiligheidsprestaties van hun voertuig. Dat helpt hen bij het maken van verantwoorde keuzes. EuroNCAP is daarbij onmisbaar.

We gaan de komende periode benutten om antwoord te krijgen op een aantal vragen. Werkt het systeem goed? Kan het verder verbeterd worden? Wat zijn de effecten ervan? Voor fietsers. Maar óók voor de automobilist. Want de externe airbag moet natuurlijk ook voor de mensen in de auto veilig zijn.

Al die vragen gaan we samen beantwoorden. Daar is dit onderzoek voor bedoeld. Daar is mijn bijdrage als minister van Verkeer en Waterstaat voor bedoeld.

Ik wens alle onderzoekers en alle betrokken partners heel veel succes.
Zweedse kennis en kwaliteit.
Nederlandse onderzoekskracht.
Samen een supercombinatie!