Nieuwe SMS-gedragscode voldoet niet

'De nieuwe sms-gedragscode die per 1 maart 2010 is ingegaan voldoet nog niet.' Dat schrijft minister Van der Hoeven vrijdag 19 maart 2010 aan de Tweede Kamer.

Volgens de Minister bevat de code een aantal duidelijke verbeteringen ten opzichte van de oude versie die eerder dit jaar is geëvalueerd. Zo wordt voortaan bij de aanmelding voor sms-diensten in het eerste bericht vermeld dat het een abonnement betreft en wat de prijs (per week) is. De afmelding kan verder voortaan eenvoudig door 'stop' te sms'en. Ook gaat de sector de code actief handhaven, waarbij hogere boetes kunnen worden opgelegd aan overtreders. Verder komt er een zwarte lijst. Ondanks deze verbeteringen voldoet de gedragscode volgens de Minister nog niet aan haar verwachtingen en zijn kinderen en andere kwetsbare consumenten nog steeds onvoldoende beschermd. Voor een groot deel ligt dat volgens Van der Hoeven aan het feit dat de reclameregels voor de sms-branche nog niet zijn aangepast door de sector. Daardoor blijft het mogelijk dat sms-diensten op een onduidelijke manier worden aangeboden, via bijvoorbeeld quizjes, testjes en prijsvragen, waarbij men niet geleverd krijgt wat men wilde of waarbij je onverwacht vast blijkt te zitten aan een duur sms-abonnement.

De minister verlangt dat de sector zo snel mogelijk aanvullende maatregelen neemt om te voldoen aan de eerder geschetste uitgangspunten. Om het proces te ondersteunen heeft Van der Hoeven ook wetgeving in de maak. Zo wordt voor 1 juli wetgeving uitgewerkt die voorschriften verbindt aan het opschorten of beëindigen van de dienstverlening door telecomproviders, zodat gedupeerden niet zomaar kunnen worden afgesloten van hun mobiele telefoonabonnement. Daarnaast is wetgeving in voorbereiding waarmee voorwaarden kunnen worden gesteld aan de incassofunctie van telecomproviders. Daarin wordt geregeld dat providers straks niet langer geld voor bijvoorbeeld sms-diensten mogen afschrijven van iemands rekening als de aanbieder van de dienst zich niet aan de regels houdt. Via het programma Digivaardig & Digibewust (http://www.mijndigitalewereld.nl/) zal Van der Hoeven verder het onderwerp sms-diensten en de daaraan verbonden risico's onder de aandacht brengen van kwetsbare groepen consumenten, zoals jongeren.

Achtergronden

In de sms-gedragscode hebben marktpartijen, zoals telefoonmaatschappijen en sms-dienstverleners, afspraken vastgelegd over o.a. reclame-uitingen rond sms-diensten (zoals bijvoorbeeld voor ringtones of spelletjes), het aan/afmelden voor sms-diensten en het afhandelen van klachten. Gelet op het niet afnemende aantal klachten van consumenten over sms-diensten is de code eerder dit jaar tegen het licht gehouden.

Consumenten zich eenvoudig laten blokkeren voor sms-diensten via http://www.smsdienstenfilter.nl/

Voor de pers: