Scholen investeren bewuster in leermiddelen
Door de komst van de gratis schoolboeken moeten scholen gerichte keuzes maken bij de investering van lesmateriaal.
Scholen kijken daarbij ook steeds meer naar innovatieve alternatieven voor de gebruikelijke schoolboeken, zoals digitaal lesmateriaal. Docenten en schoolleiding gaan steeds vaker met elkaar hierover in gesprek en maken gezamenlijk keuzes. Dit blijkt uit de rapportage "Het leermiddel, de docent, zijn leerling en hun toekomst" dat vandaag door de VO-Raad is overhandigd op het ministerie van OCW. Volgens staatssecretaris Van Bijsterveldt "is er sprake van het beoogde vliegwieleffect van de wet "gratis" schoolboeken".
Ruim dertig middelbare scholen hebben hun belangrijkste ervaringen in het rapport opgetekend. Scholen beseffen steeds beter dat het essentieel is om na te denken welke leermiddelen nodig zijn om het maximale uit leerlingen te halen. Dat de school kan beargumenteren welke leermiddelen daarvoor nodig zijn, dat docenten achter deze keuzen staan er met de leermiddelen kunnen werken. En dat de daarvoor benodigde ict-infrastructuur op orde is.
Van Bijsterveldt verwacht dat andere scholen veel baat kunnen hebben van de aanbevelingen uit het rapport. "Ik vind het heel goed dat hierover een dialoog ontstaat tussen docenten en schoolleiding. Want lesmateriaal raakt inderdaad het hart van het onderwijs en is daarmee een van de pilaren van de onderwijskwaliteit", aldus de staatssecretaris.
Van Bijsterveldt verwacht dat eind 2012 alle VO-scholen een integraal leermiddelenbeleid hebben. Met dit rapport is een eerste stap gezet. Via het Innovatieplatform van de VO-Raad worden de aanbevelingen en conclusies gedeeld met de andere scholen in het voortgezet onderwijs.
De publicatie "de kwestie Leermiddelenbeleid" met ervaringen en praktische handvatten voor schoolleiding en docenten kunt u bestellen via de website van de VO-raad.
Op de site www.vo-raad.nl/projecten vindt u meer info over ondersteuning en de download van het rapport.