Aanleg A4 Delft-Schiedam nog nooit zo dichtbij
Nadat in september de keuze voor de A4 tussen Delft en Schiedam is gemaakt, hebben ministers Eurlings van Verkeer en Waterstaat en Huizinga van VROM vandaag het Ontwerp Tracébesluit getekend. Nooit eerder waren Rijk en regio zo dichtbij de aanleg van dit stuk A4 sinds de discussie in begin jaren zestig startte. “Het bouwprogramma voor de Nederlandse wegen gaat door. Dat is hard nodig voor onze economie. Daar steken burgers, overheden en bedrijven veel energie in. Dat komt nu tot resultaten.”, aldus minister Eurlings.
Het doortrekken van de A4 tussen Delft en Schiedam pakt het verkeersinfarct tussen Den Haag en Rotterdam en de leefbaarheid langs het onderliggende wegennet aan. Nu is er slechts één kwetsbare verbinding tussen deze grote steden in de Randstad, de A13. Gedeputeerde Van Engelshoven-Huls van provincie Zuid-Holland: “Als duobestuurder van het Randstad Urgentproject A4 Delft-Schiedam ben ik verheugd dat deze mijlpaal volgens afspraak is bereikt. Als in 2011 de aanleg van de A4 Delft-Schiedam begint, start de uitvoering van het hele IODS-programma. In Midden-Delfland komen dan meer recreatieve voorzieningen, er wordt 100 hectare natuur gerealiseerd en ook worden de verspreid liggende kassen gesaneerd. De afspraak is dat als de weg in 2015 opengaat alle IODS-projecten grotendeels zijn afgerond. Zoals de zaken er nu voorstaan, lukt dat!” Het IODS-Convenant (Integrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam) is een overeenkomst tussen de omliggende gemeenten, provincie Zuid-Holland, de Stadsregio’s, het Hoogheemraadschap Delfland en belangenorganisaties zoals LTO-noord, ANWB en VNO-NCW-west.
De A4 Delft-Schiedam is een belangrijke weg om de doorstroming in de regio te kunnen aanpakken. De zeven kilometers asfalt tussen Delft en Schiedam lossen echter niet alle files op in de Zuidelijke Randstad. Daarom is afgelopen week ook besloten tot het aanpakken van de A15 Maasvlakte-Vaanplein, wordt de A4 Dinteloord-Bergen op Zoom aangelegd wordt en het standpunt voor de A13/16/20 bepaald. Voor de lange termijn zijn de verkenningen Rotterdam VooRuit en Haaglanden in volle gang. Een studie naar een nieuwe westelijk oeververbinding onder de Maas in Rotterdam maakt hiervan onderdeel uit.
De A4 Delft-Schiedam kost euro 891 mln en wordt één van de best ingepaste wegen ooit. De weg krijgt van Delft naar Schiedam twee rijstroken met een ruimtelijke reservering voor een extra rijstrook. Van Schiedam naar Delft is de weg drie rijstroken breed. Het huidige zandlichaam, dat er sinds 1972 ligt, wordt afgegraven ten behoeve van een bijna volledig verdiepte ligging van de weg en een (land) tunnel tussen Schiedam en Vlaardingen. De weg wordt daarmee niet zichtbaar op het maaiveld en geluidsarm. Ook worden een eco/aquaduct, een recreatief viaduct, twee extra overgangen en een tramverbinding over de weg aangelegd.
Het Ontwerp Tracébesluit ligt vanaf 31 maart tot en met 11 mei ter inzage in de gemeentehuizen rondom het tracé, het Hoogheemraadschap Delfland, provincie Zuid-Holland, de ministeries van VenW en VROM en Rijkswaterstaat Zuid-Holland. Op basis van inspraakreacties wordt een definitief Tracébesluit genomen in de tweede helft van 2010. De eerste auto’s rijden naar verwachting in 2015 over de nieuwe weg.
Het project A4 Delft-Schiedam is onderdeel van het programma Randstad Urgent. Met Randstad Urgent zetten alle partijen de schouders eronder om de problemen in dit deel van de Randstad op te lossen. Zo moet de Randstad weer een economisch sterke regio worden, waar het aantrekkelijk is om te wonen, te werken en te leven.
Feiten
Lengte van de weg is ongeveer 7 km
Lengte landtunnel is 2 km
Kosten euro 891 mln
Lengte verdiepte ligging is ongeveer 1,5 km
Lengte half-verdiepte ligging is ongeveer 2 km
Het knooppunt Kethelplein wordt volledig gemaakt dwz dat tussen de A4 en de A20 in alle richtingen uitwisseling mogelijk is.