3e schop de grond in

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

Schop drie!

We liggen op koers.
De doelstelling was dertig schoppen de grond in, deze kabinetsperiode.
Déze kabinetsperiode, dát gaat niet meer lukken.
Maar dertig schoppen voor mei 2011, daar blijf ik vol voor gaan zolang ik kan.

Woerden – Gouda is een bijzondere.
De eerste van de acht knelpunten op A12 die vanuit de Spoedaanpak aangepakt wordt.
Het zijn geen losse stukjes die we doen.
Het is niet hier wat, daar wat.
De A2 van noord naar zuid.
De A12 van west naar oost.
We trekken de lijn dóór, we pakken corridors aan.

Dat was hóóg tijd. We waren in Nederland vastgelopen. Niet alleen op de weg. Ook in de eindeloze, peperdure procedures. Bestuurlijke verlamming.

Ik ben blij dat ik daar de afgelopen jaren een slinger aan heb kunnen geven.
Samen winnen we nu terrein. Met de Wet Versnelling Besluitvorming Wegenprojecten uit 2009 en in aanvulling daarop de Spoedaanpak.
Met het programma Randstad Urgent.
De nieuwe Tracéwet en de Crisis en Herstelwet zijn ook opgetuigd.
Ik heb daar enorm op ingezet, en had natuurlijk gehoopt dat die er snel doorheen kwamen. Het is nu onzeker hoe snel dat gebeurt.
Enorm jammer, want het zou Nederland enorm veel brengen.
Sneller en beter besluiten, samenhang tussen projecten, sneller bouwen, daar gaat het om.

In ieder geval gaan de dertig grootste knelpunten van Nederland op de schop. Die planning verandert niet.
Ik heb er alle vertrouwen in dat Rijkswaterstaat het voor elkaar krijgt.

Vandaag is de beurt aan Woerden-Gouda.
Bij dit project springt als eerste de spitsstrook in het oog.
Mensen doen daar nog wel eens geringschattend over. Zo’n spitsstrook, wanneer is die nu open…

Nu, 18 januari opende ik de spitsstroken op de A12 tussen Zoetermeer en Gouda en Gouda-Zoetermeer, waar de spitstrook hier straks op aansluit.

Het weggebruik van de elf kilometer lange spitsstrook tussen Gouda en Zoetermeer is na de opening nauwlettend in de gaten gehouden door het Expertisecentrum Verkeersmanagement.

En wat blijkt?
De eerste maand is van knooppunt Gouwe tot aan de aansluiting Nootdorp de totale filezwaarte ruim gehalveerd.
Ruim gehalveerd, vergeleken met de periode voor de opening.
De files in de avondspits zijn nagenoeg verdwenen.
In de ochtendspits is de filezwaarte met dertig procent afgenomen.

Goed nieuws voor de reiziger, die sneller op werk of thuis is.
Goed nieuws voor de transportsector.
Want de spitsstrook bespaart dus gewoon geld, en niet zo’n klein beetje ook. Op jaarbasis gaat het om 3,5 miljoen euro.
Die goede resultaten van de spitsstrook Gouda-Zoetermeer, beloven dus veel goeds voor de spitsstrook Woerden-Gouda.

Bij dit project valt niet alleen de spitsstrook op, ook de inpassing trekt de aandacht.
· De nieuwe geluidsschermen bij Gouda en Reeuwijk springen in het oog. Harstikke belangrijk voor het leefplezier van de omwonenden, dus ik ga zo mooi even heien! [referentie aan openingshandeling]
· Er komen extra bomen in de middenberm. Er komt anderhalf voetbalveld aan water. Méér dan officieel nodig.
· Er komen faunapassages, zodat de dieren in dit Groene Hart zich veilig kunnen verplaatsen.
· Dynamische wegverlichting; zodat het effect van licht op de natuur tot een minimum beperkt is. Het bespaart ook nog eens energie.

In alles is geprobeerd om de weg met respect voor de natuur en respect voor landschap in te passen.

Daarvoor zijn de handen stevig ineengeslagen.
De samenwerking tussen de gemeentes Woerden, Gouda, Waddinxveen, Reeuwijk, Bodegraven, de provincies Utrecht en Zuid-Holland en Rijkswaterstaat is goed. Dat vertaalt zich in het gebalanceerde plan dat er ligt. De regionale partners zetten zich ook nog eens extra in, om de wegaanpassing aan te laten sluiten bij regionale projecten. Van groot belang, want er staat nog meer op stapel in de regio, zoals Gouda-Woerden.

Met de spitsstrook verbeteren we de bereikbaarheid structureel. Maar vóór het zover is, moeten de tanden wel even op elkaar. Eerst het zuur van de werkzaamheden, dan het zoet van de verbeterde doorstroming.
Door slim te plannen proberen we de overlast voor de weggebruikers zoveel mogelijk te beperken. Daarnaast informeren we de reizigers ook zo uitgebreid mogelijk over de werkzaamheden.

De grootste zet aan werkzaamheden is deze zomer tussen 16 juli en 16 augustus. 24 uur per dag, zeven dagen per week. Dan zijn er maar twee rijstroken beschikbaar tussen Nieuwerbrug en Bodegraven.
Samen met de transportsector, recreatiesector en het bedrijfsleven zetten we dan een waaier aan maatregelen in, om de hinder te bepreken. Met een gerichte publiekscampagne proberen we mensen te bewegen om op een ander tijdstip te reizen, thuis te werken, of een ander vervoermiddel te nemen.

Ik zou zeggen: een mooi moment om een éxtra lange vakantie in te plannen!
Zo beperken we met elkaar de overlast.

Beste mensen,
Vandaag gaat schop drie van de Spoedaanpak de grond in.
Maar we staan ook stil bij schop vier én vijf:
· De A1 Hoevelaken-Barneveld
· A2 Holendrecht- Maarssen

Dat zit zo…
Bij deze twee spoedaanpakprojecten, schop vier en vijf, zijn de werkzaamheden al van start gegaan voordat ik officieel met de spoedaanpak begon.

We konden aan het werk, dus dat deden we dan ook!
Het draait immers om actie, het draait om bereikbaarheid.


Maar het werk is wel begonnen, vanuit het idee om deze twee trajecten onderdeel te laten zijn van de spoedaanpak. Ook hier gaat het immers om de knelpunten zo snel mogelijk aan te pakken.

Dus ook al gaat er geen officiële eerste schop meer de grond in, ik wil die schoppen niet ongemerkt voorbij laten gaan. Sterker nog, ik wil die schoppen hebben!

Graag vraag ik projectleider Lex Dekker [A2 Holendrecht-Maarssen] en Wilhelm van Eeken [A1 Hoevelaken-Barneveld] op het podium.