In 2025 alleen nog duurzame cacaoconsumptie

De belangrijkste spelers uit de Nederlandse cacaosector hebben op 4 maart 2010 een intentieverklaring met de ministeries van Economische Zaken, LNV en Ontwikkelingssamenwerking ondertekend waarin zij aangeven te streven naar volledig duurzame cacaoconsumptie in 2025. Tien jaar eerder, in 2015 moet al vijftig procent van de Nederlandse cacao duurzaam zijn.

De grootste concurrenten in de cacaosector gaan onder regie van het Initiatief Duurzame Handel samenwerken aan een snelle verduurzaming van de Nederlandse cacaosector. In 2015 moet minimaal vijftig procent van alle cacaobonen die gebruikt worden in cacaoproducten voor de Nederlandse markt gegarandeerd duurzaam zijn; in 2020 gaat het om vijfennegentig procent duurzame cacaoconsumptie in Nederland in 2020; en in 2025 dus om honderd procent.

Het is voor de eerste keer dat zoveel belangrijke spelers in de cacaosector zich achter één verklaring scharen. Ondertekenaars zijn: Albert Heijn, CBL (vertegenwoordiger van supermarkten), Friesland Campina, FNV Bondgenoten, Hema, het Initiatief Duurzame Handel, de Haven van Amsterdam en ORAM, Jamin, Mars, de Baronie, Max Havelaar, Oxfam Novib, Plus, Solidaridad, Superunie, Tropical Commodity Coalition, VBP, Unilever, Kruidvat, Utz Certified, Rainforest Alliance, V&D La Place, Vereniging voor Bakkerijen en Zoetwaren.

Nederlanders consumeren jaarlijks zo'n 37.000 ton cacaobonen, bijna vijf kilo per persoon. Nederland is internationaal een belangrijke speler, omdat meer dan een kwart van de cacaoverwerking wereldwijd zich afspeelt in de Zaanstreek. Amsterdam is de grootste cacaohaven ter wereld. De Nederlandse cacaosector heeft een jaarlijkse omzet van 2,5 miljard euro en genereert meer dan tienduizend banen.

De cacaosector is enorm in beweging. Er dreigt schaarste aan cacao in de grootste producerende landen en de kwaliteit is in het geding. Veel cacaoboeren kunnen niet goed rond komen en het ontbreekt hen aan middelen om de cacaoproductie te verbeteren. De sector staat voor de uitdaging om te kunnen inspelen op de groeiende consumentenvraag naar gegarandeerd duurzaam geproduceerde cacao.