Intentieverklaring: in 2025 alleen nog duurzame cacaoconsumptie

Vandaag tekenen de belangrijkste spelers uit de Nederlandse cacaosector een intentieverklaring met Minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) waarin zij aangeven te streven naar volledig duurzame cacaoconsumptie in 2025. Tien jaar eerder, in 2015 moet al 50% van de Nederlandse cacao duurzaam zijn.

De grootste concurrenten in de cacaosector gaan onder regie van het Initiatief Duurzame Handel samenwerken aan een snelle verduurzaming van de Nederlandse cacaosector. In 2015 moet minimaal 50% van alle cacaobonen die gebruikt worden in cacaoproducten voor de Nederlandse markt gegarandeerd duurzaam zijn; in 2020 gaat het om 80% duurzame cacaoconsumptie in Nederland in 2020; en in 2025 dus om 100%.

Het is voor de eerste keer dat zoveel belangrijke spelers in de cacaosector zich achter één verklaring scharen. Ondertekenaars zijn: Albert Heijn,CBL (die alle supermarkten vertegenwoordigt), Friesland Campina, FNV Bondgenoten, Hema, het Initiatief Duurzame Handel, de Haven van Amsterdam en ORAM, Jamin, Mars, de Baronie, Max Havelaar, Oxfam Novib, Plus, Solidaridad, Tropical Commodity Coalition,VBP, Unilever, Kruidvat, Utz Certified,Rainforest Alliance,V&D La Place, Vereniging voor Bakkerijen en Zoetwaren.

De intentieverklaring wordt vandaag, 4 maart, ondertekend op het ministerie van LNV. Minister Verburg tekent mede namens haar collega's van Buitenlandse Zaken en Economische Zaken.

Achtergrond

In ons land consumeren we jaarlijks zo'n 37.000 ton cacaobonen, bijna 5 kilo per persoon. Nederland is internationaal een belangrijke speler, omdat meer dan 25% van de cacaoverwerking wereldwijd zich afspeelt in de Zaanstreek. Amsterdam is de grootste cacaohaven ter wereld. De Nederlandse cacaosector heeft een jaarlijkse omzet van euro 2,5 miljard en genereert meer dan 10.000 banen.

De cacaosector is enorm in beweging. Dit is ook nodig. Er dreigt schaarste aan cacao in de grootste producerende landen en de kwaliteit is in het geding. Veel cacaoboeren kunnen niet goed rond komen en het ontbreekt hen aan middelen om de cacaoproductie te verbeteren. De sector staat voor de uitdaging om te kunnen inspelen op de groeiende consumentenvraag naar gegarandeerd duurzaam geproduceerde cacao.