Eurlings bouwt door op A4 Zuid en de A15

Ministers Eurlings van Verkeer en Waterstaat investeert 1,7 miljard euro in de A15 tussen de Maasvlakte en Vaanplein en de A4 Zuid tussen Dinteloord en Steenbergen. Daarmee krijgt de haven van Rotterdam een veel betere ontsluiting die de motor van de economie draaiende houdt. “Praten over crisisbestrijding is goed, maar er iets aan doen is beter”, aldus minister Eurlings

A4

De A4-Zuid is net als de aangekondigde A4 Delft-Schiedam al sinds de jaren ’50 onderwerp van discussie. De nieuwe A4 in West-Brabant is een belangrijke corridor voor (vracht-) verkeer. Door de aanleg wordt een ontbrekende schakel in de verbinding tussen Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam gerealiseerd. De nieuwe A4 wordt een autosnelweg met 2x2 rijstroken waarop 120 kilometer per uur gereden mag worden. In totaal gaat het om 21 kilometer snelweg, waarvan de eerste 6 kilometer in 2007 al zijn aangelegd (tussen Bergen op Zoom en Halsteren). Dit jaar nog gaat de schop de grond in. Het project kost 300 miljoen euro. Een belangrijke stap volgens minister Eurlings: “We gaan het gat in de A4 tussen Dinteloord en Bergen op Zoom vullen. Hiermee ontstaat een nieuwe snelle corridor voor het verkeer tussen Rotterdam en Antwerpen, een essentiële economische verbinding”. Eind 2013 zal de A4 tussen Dinteloord en Bergen op Zoom naar verwachting open gaan voor verkeer.

A15 Maasvlakte Vaanplein

“De A15 tussen de Maasvlakte en het Vaanplein is de springplank voor de Rotterdamse haven. Het is daarom één van de belangrijkste wegen van ons land. Praten over crisisbestrijding is goed, maar er iets aan doen is beter. Na bijna 20 jaar discussiëren gaan we 1,4 miljard investeren in dit traject”, aldus minister Eurlings

Door de aanleg van de 2e Maasvlakte groeit het verkeer op de A15 sterk. Om dit op te vangen is de N15 tussen de Maasvlakte en de Thomassentunnel is al aangepast. Daar zijn nu in beide richtingen twee rijstroken beschikbaar en wordt dit in de toekomst ook een A-weg. Tussen Rozenburg en Spijkenisse wordt de weg uitgebreid van 2x2 rijstroken tot 2x3 rijstroken en wordt het Hartelkruis wordt aangepast voor een betere doorstroming. Van Spijkenisse tot het Vaanplein worden parallelwegen aangelegd. De weg bestaat straks uit drie rijstroken op de hoofdrijbaan en twee op de parallelrijbaan, in beide richtingen. Ook komt een nieuwe Botlekbrug in de A15. Deze wordt 14 meter hoog, twee keer zo hoog als de bestaande brug. Daardoor hoeft de brug minder vaak open dan nu. De Botlektunnel blijft gewoon bestaan.