Tracébesluit Rijksweg 31 Haak om Leeuwarden getekend

Het Tracébesluit voor Rijksweg 31 Haak om Leeuwarden is ondertekend door de ministers van Verkeer en Waterstaat Eurlings en Huizinga van VROM. Dit betekent dat het tracé van de Haak om Leeuwarden nu planologisch is vastgesteld. Vanaf eind maart ligt het Tracébesluit ter inzage op verschillende locaties in de regio. Gedurende 6 weken kan er alleen nog door belanghebbenden beroep worden ingesteld bij de Raad van State. De kosten van het nieuwe tracé zijn geraamd op 221 mln euro. De start van de aanleg is gepland in 2011. Met deze nieuwe weg verbetert de doorstroming van het verkeer en de bereikbaarheid van de regio.

Tracébesluit

De Haak is de nieuwe rijksweg (2x2 rijstroken en 100 km/u) aan de (zuid)westkant van Leeuwarden en vormt de verbinding tussen de huidige A31 bij Marssum en de N31 bij Hemriksein (Wâldwei). De kruising met het Van Harinxmakanaal vindt plaats d.m.v. een aquaduct. Er worden maatregelen genomen voor de inpassing van de weg in het landschap. Daarnaast wordt 142 hectare weidevogelgebied gecompenseerd door in de nabije omgeving van de Haak een beter weidevogelgebied te creëeren. De reconstructie van de Rijksweg 32 vanaf Wirdum totaan de Werpsterhoek maakt eveneens deel uit van het Tracébesluit. In het Tracébsluit is het geoptimaliseerde ontwerp van de Werpsterhoek opgenomen. Het tracé van de Westelijke invalsweg (fase 1) is hiermee ook vastgesteld. Dat geldt ook voor de Overijsselselaan tot aan de aansluiting Jabikswoude.

Realisatie

De realisatie van de Haak om Leeuwarden is gesplitst in twee deelprojecten: ten zuiden en ten noorden van het Boksumersoal. Het noordelijk deel wordt uitgevoerd door de provincie Fryslân. Het zuidelijk deel (inclusief de reconstructie van rijksweg 32 vanaf Wirdum totaan de Werpsterhoek) wordt uitgevoerd door Rijkswaterstaat. Eind 2014 is de verwachting dat de Haak kan worden opengesteld voor het verkeer.