Opening aquaduct Dampoort in de N57
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Nooit meer wachten voor de brug.
Het zou de titel kunnen zijn van een lied van Bløf.
Nooit meer wachten voor de brug.
En ook: niet meer dóór Middelburg, maar eromheen.
Niet meer notoir onveilig, maar duurzaam veilig.
De komst van het aquaduct Dampoort betekent nogal wat voor de mensen in Zeeland. Auto’s kunnen er voorlopig nog niet door. Maar als het eerste deel van de N57 eind dit jaar wordt opgeleverd, durf ik te wedden dat er een wereld voor de automobilisten open gaat.
De eerste stappen door de tunnel, zijn eigenlijk de eerste stappen voor Walcheren op weg naar:
- betere bereikbaarheid
- meer veiligheid
- prettiger leven
De verlegging van de N57 is behoorlijk ingrijpend.
Het raakt de mensen.
Ze maken zich onder andere zorgen over het Zeeuwse landschap.
Dat is logisch, want u heeft hier véél om zuinig op te zijn.
Maar als alle belangen zijn afgewozen, moet je kiezen. En ik geloof dat iedereen hier elkaar kan aankijken en zeggen dat de belangen zorgvuldig zijn gewogen. Met respect voor het land, en respect voor de geschiedenis, is de weg zo zorgvuldig mogelijk ingepast.
Uw Commissaris van de Koningin heeft in de hoedanigheid van minister ook haar stempel op deze weg gedrukt. En als er iemand van Zeeland houdt en het beste met deze provincie voorheeft….
Bovendien…
Bekend staan als een ‘dodenweg’, was ook niet langer een optie. Dat hoeft écht niet meer in deze tijd, dat mág niet meer.
Een weg die de leefbaarheid verpest, was ook niet langer een optie.
U wilt een weg, waarmee het hart van Middelburg tot zijn recht komt.
Een weg die ruimte biedt voor groei. Groei van toerisme, groei van bedrijvigheid.
Ik ben blij dat we over de hele linie van het eiland aan deze weg werken. Middelburg verdient goede bereikbaarheid, goede ontsluiting.
Daar werkt u zelf hard aan. Begin deze eeuw is het stationsgebied flink opgeknapt, en daar weet de Dienst Zeeland van Rijkwaterstaat alles van.
We werken ook sámen aan bereikbaarheid.
Gemeente Middelburg, provincie Zeeland, waterschap Zeeuwse Eilanden, ProRail en Rijkswaterstaat trekken al langer schouder aan schouder op bij de N57. Oók financieel, zo dragen zowel de publieke partners in de regio als Verkeer en Waterstaat 7,5 miljoen bij om tegenvallers op te vangen.
Eind vorig jaar heeft de gemeente Veere volmondig ja gezegd tegen de renovatie van het Veerse deel van de N57. Met als gevolg dat het werk daar eind dit jaar kan starten. Harstikke mooi, zo werken we stukje bij beetje verder aan bereikbaarheid en ontsluiting van de N57. Dé verbinding langs de koppen van de eilanden.
Maar er wordt op meer plekken aan de weg gewerkt.
- N62 Tunnel Sluiskil, onder het Kanaal Gent – Terneuzen komt.
- De N61 van Schoondijke tot en met de Westerscheldetunnel, wordt een hele nieuwe weg, klaar voor de toekomst
- De provincie werkt aan de verdubbeling van de N62 Sloeweg en de N62 Tractaatweg
- Verdieping Westerschelde is gestart.
Hiermee krijgt Zeeland de verbindingen voor verkeer en vervoer op orde.
Zodat Zeeland klaar is voor al het moois dat de toekomst brengt.
En er ligt wat in het verschiet. Alleen dit jaar al staan er twee hele bijzondere gebeurtenissen op het programma in Middelburg
30 april, heeft u de eer om de koningin en haar familie te ontvangen op Koninginnedag, een feest alsvanouds.
En 10 mei, wat mij betreft nóg interessanter als wielerliefhebber, de finish van de Giro.
De stadsdichter van Middelburg, Johannes Herman Buma schreef begin dit jaar over ‘Middelburg op de wereldkaart in een jaar van trots genieten’.
Ik wens u dat zeker toe.
Van harte gefeliciteerd met de succesvolle bouw van het aquaduct, en veel succes met de rest van de werkzaamheden.