Tineke Huizinga van VenW naar VROM
Balkenende IV gaat door als demissionair kabinet. Voor Verkeer en Waterstaat is de belangrijkste wijziging dat staatssecretaris Tineke Huizinga vertrekt. Zij volgt minister Jacqueline Cramer op als minister van VROM
Tineke Huizinga is dinsdagmiddag 23 februari beëdigd door de Koningin. Minister Eurlings neemt naast zijn huidige portefeuille ook die van de staatssecretaris voor zijn rekening tot het aantreden van een nieuw kabinet.
Afscheidsinterview Tineke Huizinga
Trots op wat er allemaal is bereikt
In een afscheidsinterview blikt Tineke Huizinga, die dinsdag 23 februari werd beëdigd als minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM), terug op haar tijd als staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat (VenW). Tineke Huizinga was de afgelopen drie jaar staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat. Nadat de ministers van PvdA-huize afgelopen weekeinde hun functie beschikbaar stelden, viel een aantal ministersposten vrij. Hare Majesteit de Koningin beëdigde Huizinga dinsdag als minister van VROM. In bijgaand interview blikt de minister terug op haar periode als staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat. Ze licht daarbij de geboekte resultaten, zoals de introductie van de OV-chipkaart, de Taxiwet en de komst van de deltacommissaris, toe. Ze is, zo geeft ze in het vraaggesprek aan, ‘trots op wat er allemaal is bereikt’. Ook vertelt ze over de persoonlijke hoogtepunten uit haar VenW-tijd en laat ze weten hoe ze omging met de tegenwind die ze bij belangrijke dossiers nog wel eens heeft ervaren.
Interviewer: Tineke Huizinga, gefeliciteerd met uw ministerschap. Is het een verassende ontwikkeling?
Voormalig staatssecretaris Huizinga: Ja, dat is een verassende ontwikkeling, maar dat was natuurlijk ook de val van het kabinet. En in de nasleep daarvan gebeurt van alles.
Interviewer: Wat is uw gevoel daarbij?
Voormalig staatssecretaris Huizinga: Dat is een beetje gemengd. Aan de ene kant is het natuurlijk mooi om minister te worden. VROM is ook absoluut een mooi departement. En tegelijkertijd had ik eigenlijk wel heel graag gehad dat het kabinet gewoon was doorgegaan en dat ik de dingen had kunnen afmaken waar ik de afgelopen drie jaar mee bezig ben geweest. Dus het is een beetje gemengd.
Interviewer: Met welke drie woorden zou u uw tijd bij Verkeer en Waterstaat willen kenmerken?
Voormalig staatssecretaris Huizinga: Ik denk dat je kunt zeggen het verschil maken: samen de schouders eronder en staand voor Nederland.
Interviewer: Kunt u een verschil maken toelichten?
Voormalig staatssecretaris Huizinga: Er is natuurlijk heel veel gebeurd de afgelopen periode als het gaat om de waterveiligheid. Er is een deltacommissaris benoemd. Dat is een onomkeerbare stap en van
groot belang voor de veiligheid in ons land. Als je kijkt naar de OV-chipkaart, dan is dat een hele hoop gedoe, maar de OV-chipkaart is er en de mensen die hem gebruiken zijn er razend enthousiast over. En dan is er de taxi. Dat was een heel probleem. Ik herinner me nog toen ik dat op mijn portefeuille vond dat ik van verschillende kanten gewaarschuwd werd: Tineke, dat is de hete aardappel die nu op jouw bord ligt. En toch ligt er een goed voorstel waar de branche en de overheid vertrouwen in hebben en de vier grote steden die veel met taxi's te maken hebben. Ook daar zijn onomkeerbare stappen gezet.
Interviewer: En de schouders eronder?
Voormalig staatssecretaris Huizinga: De schouders eronder zeg ik omdat mijn portefeuille op Verkeer en Waterstaat bij uitstek een portefeuille is waar je met anderen samenwerkt. Het is niet: ik voer geen OV-chipkaart in. Dat is sowieso al niet. De decentrale overheden en de vervoersbedrijven zijn eigenlijk degenen die die OV-chipkaart invoeren. En wij hebben met elkaar de schouders eronder gezet om te zorgen dat die er kwam. En dat geldt natuurlijk voor de taxi, de fiets en allerhande andere onderwerpen net zo goed. Het is steeds geweest met anderen spreken, anderen ook enthousiasmeren en met elkaar zeggen: we gaan ervoor.
Interviewer: Als derde punt noemde u staan voor Nederland: kunt u dat eens toelichten?
Voormalig staatssecretaris Huizinga: Verkeer en Waterstaat is misschien wel het meest Nederlandse departement wat er is. We hebben het hier over de waterveiligheid en de dijken, iets waar we in de hele wereld bekend om zijn en juist met die waterveiligheid is het mijn doel geweest om te zorgen dat we Nederland ook voor de toekomst duurzaam veilig moeten maken en dat is staan voor Nederland. En dat andere ding waar Nederland ook in de hele wereld om bekend is, is bijvoorbeeld de fiets. En ook daar heb ik echt een heel aantal maatregelen genomen dat ook Nederland als fietsland nog steeds in de hele wereld bovenaan staat.
Interviewer: Wat kunt u vertellen over uw ambities met het OV, het regionaal OV?
Voormalig staatssecretaris Huizinga: Ik heb natuurlijk bij mijn start gezegd ik wil het OV aantrekkelijker maken. Daar hoort een OV-chipkaart bij, maar daar hebben we al genoeg over gezegd. Daar horen ook bij de tientallen spoedprojecten die deze kabinetsperiode overal in het land starten om te zorgen dat er betere verbindingen zijn zodat het OV voor de reiziger aantrekkelijker wordt. En daar hoort ook bij een visie op de lange termijn voor dat regionale OV. Daarover ben ik in gesprek met de regionale overheden en de vervoersbedrijven en wij zijn met elkaar tot een heel aantal acties en een richting gekomen wat goed zou zijn voor Nederland. De val van het kabinet gooit hier ook roet in het eten. Als rijksoverheid moeten we eventjes wat dat betreft een stap terug doen maar ik hoop natuurlijk en ik ga er ook vanuit dat de regionale overheden en de vervoerders zeker doorgaan met het uitwerken van deze visie, zodat we in het belang van de reiziger in een aantal maanden weer fullswing daarmee door kunnen gaan.
Interviewer: Op belangrijke dossiers had u niet altijd de wind mee: hoe kijkt u daarop terug?
Voormalig staatssecretaris Huizinga: Gefundeerde goede kritiek van mensen, Kamerleden of organisaties die zich in de zaak verdiepen die neem ik mij altijd ter harte. Nu is er ook wel ongefundeerde kritiek geweest: gewoon een beetje roepen en soms zelfs een beetje bangmakerij. Dan moet je gewoon soms ook zeggen zoals ik ook wel eens gedaan heb in de Kamer: Kamerleden, alles goed en wel, maar dit is gewoon onzin, dit is quatsch en dan moet je de zaak bij je neer laten glijden en gewoon doorgaan. Uiteindelijk telt het resultaat en het resultaat is er. De OV-chipkaart is er, de problemen met de taxi zijn opgelost, met de fiets staat het er heel goed voor in Nederland en onze waterveiligheid is voor de toekomst geregeld. Er is een deltacommissaris, er is een fonds in de maak. Nederland kan wat dat betreft heel gerust zijn. Dus uiteindelijk tellen de resultaten.