Antwoorden op Kamervragen over Belastingdienst
Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA 's-Gravenhage
Datum
Betreft Kamervragen over versturen brieven door Belastingdienst
Ons kenmerk
DGB/2010/6685U
Uw brief (kenmerk)
2009Z25074
Bijlagen
Geachte voorzitter,
Hierbij treft U aan de antwoorden op de kamervragen van lid Bashir over het versturen van brieven door de Belastingdienst van 21 december 2009.
Hoogachtend,
De staatssecretaris van Financiën
mr. drs. J.C. de Jager
1
Heeft u ook een brief van een belastingplichtige uit Utrecht (van 5 november jl.) ontvangen over het kort na elkaar driemaal ontvangen van een brief van de Belastingdienst?
Antwoord
Ja.
2
Waarom wordt in de eerste brief meegedeeld dat de belastingplichtige een deel van de zorgtoeslag over 2008 terug moet betalen middels 'een aangekondigde acceptgiro', waarbij de tweede brief die na een paar dagen volgt pas de acceptgiro bevat, en tenslotte weer na een aantal dagen nog een derde brief volgt waarin staat dat de belastingplichtige niets hoeft te doen aangezien het verschuldigde bedrag verrekend zal worden met het voorschot Zorgtoeslag 2009? Had dit allemaal niet efficiënter en dus in één brief gekund?
3
Gaat de Belastingdienst altijd zo te werk, door meer brieven kort na elkaar te versturen? Hoeveel zou de Belastingdienst op jaarbasis besparen als alle brieven die kort na elkaar verstuurd worden naar dezelfde belastingplichtige in één keer verstuurd zouden worden?
Antwoord 2 en 3
De Belastingdienst streeft ernaar om de communicatie met de klant zorgvuldig en efficiënt te laten verlopen. Doordat voor verschillende activiteiten, bijvoorbeeld het berekenen en betalen van toeslagen, verschillende systemen worden gebruikt is het niet altijd mogelijk om de correspondentie te integreren. Dit is de verklaring voor het feit dat er zowel een beschikking wordt gestuurd als een acceptgiro voor de betaling.
De derde brief - waarin actief een betalingsregeling wordt aangeboden en de verschillende betalingsmogelijkheden (waaronder verrekening met een lopende toeslag) uiteen worden gezet - wordt op verzoek van Uw Kamer verzonden.
1.Afschrift van de brief, onderhands aan bewindspersoon verstrekt.
1.Tijdens debat op 15 februari 2007 over problemen bij Belastingdienst en dienst Toeslagen.