Herziene Actieplan Groei op het Spoor
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
We zijn halverwege de uitvoering van het Actieplan Groei op het Spoor. Meer treinaanbod, betere reisinformatie, prettiger wachtruimtes… We proberen – over de hele linie – de treinreis prettiger en makkelijker te maken voor de reizigers. Vlot en veilig, van deur tot deur.
Terug naar vandaag. Halverwege het Actieplan kunnen we constateren dat het werkt. De klanttevredenheid neemt toe, en het treingebruik groeit ook. De ambitie is om vijf procent groei vast te houden. Het groeicijfer over de eerste helft van 2009 was 1,2 procent. De vijf procent halen we dus niet, maar het lijkt wel op groei uit te komen. Gezien de economische stand van het land, is dat geen geringe prestatie. Zéker als je bedenkt dat de totale mobiliteitsgroei afnam. Op de weg zagen we krimp.
Ook qua samenwerking loopt het actieplan meer dan goed. Door heel Nederland hebben we al heel veel echt met elkaar voor elkaar gekregen. Vervoerders, provincies en gemeentes hebben zich fantastisch ingezet, om de diverse projecten van de grond te krijgen. Zowel qua tijd, als ook financieel. Omdat de regio en vervoerders ook zelf een duit in het zakje doet, komen allerlei mogelijkheden binnen bereik! Door het écht samen op te zetten en uit te voeren, groeit de schaal en reikwijdte van de projecten.
Wat kunt u hier in de regio al zien, of wat gaat u nog zien…
· Extra treindiensten
o op de corridor Amsterdam-Lelystad rijdt op zon- en feestdagen een extra trein sinds de dienstregeling 2009.
o Er is een nieuwe intercity op werk- en zaterdagen tussen Lelystad, Amsterdam-Zuid en Schiphol vanaf de dienstregeling 2010.
· Park and Ride plaatsen:
o Er komen in totaal in Nederland 7500 tot 10.000 plaatsen bij, dankzij het Actieplan.
o In en rond Amsterdam gaat het om zo’n 500 plaatsen.
§ Voor Hoofddorp zijn we in overleg over 300 plekken.
§ Amsterdam Sloterdijk: overleg over 200 plekken.
§ Bij zeven stationslocaties in Noord-Holland en Flevoland is nog eens de aanleg van ongeveer 1300 nieuwe plekken voorzien.
· Prettiger wachtruimtes. In totaal pakken we twintig stations over het hele land aan, waaronder Amsterdam Muiderpoort [project is in voorbereiding].
· Op een aantal stations zijn warmtezuilen geplaatst, waaronder Amsterdam Amstel, Leiden en Amersfoort.
· De overstapvoorzieningen op Amsterdam-Zuid worden aangepakt, in nauw overleg met ProRail en de gemeente Amsterdam.
· De eerste treinen met gratis internet gaan dit jaar rijden.
Sommige resultaten zijn minder zichtbaar, maar niet minder aanwezig!
· Het zijn ex-studenten die blijvend met de trein reizen ná de studie, omdat ze een gratis kortingskaart en twee gratis kaartjes kregen;
· Het zijn senioren, die gemakkelijk hun reis plannen en uitvoeren, dankzij de treintraining;
· Het zijn automobilisten die met een kortingskaartje de trein ingaan, omdat er werkzaamheden zijn op hun vaste traject. Rijkswaterstaat Noord-Holland gaat bijoorbeeld een OV-pas inzetten voor de Spoedaanpak Amsterdam-Gooi.
· Tot slot zijn het de reizigers die onderweg dankzij actuele reisinformatie een goed geïnformeerde beslissing kunnen nemen.
Actuele reisinformatie is ontzettend belangrijk voor het gevoel van controle voor de reiziger. Lange tijd was dit een ondergeschoven kindje in dit land. Vandaar dat VenW een belangrijk deel van het actieplan reserveert voor verbetering van reisinformatie. Wij doen daarmee de aanzet, maar het is natuurlijk aan de vervoerders om - zowel op het station als in de trein – de reiziger te informeren over de laatste stand van zaken; de beste opties voor hem of haar.
Als overheid wil je natuurlijk altijd – en zeker in deze tijden – het maximale uit élke euro halen. Voor het Actieplan was een bedrag gereserveerd van 200 miljoen euro. En na twee jaar constateren we dat we heel goed op streek liggen en dat de projecten vorm krijgen.
Maar we zien ook dat er binnen het budget dat gereserveerd is, zelfs nog méér mogelijk is. Er is nog 55,6 miljoen beschikbaar voor uitbreiding, intensivering en nieuwe maatregelen. Daarom maken we een doorstart, om ook dáár het maximale uit te halen. Elke euro komt ten goede aan de reiziger, alles voor een prettiger reis. Op volle kracht vooruit!
We intensiveren de zaken die goed lopen en breiden ze uit.
Zoals bijvoorbeeld de treintraining. Voor de doorgewinterde reiziger, is alles wel duidelijk. Maar een korte ‘treinworkshop’ maakt de senior vaak veel mondiger en zelfverzekerder. En daarmee is het een tevreden reiziger. De deelnemers zijn erg enthousiast, dus hier gaan we mee dóór. Eind 2012 willen we 50.000 senioren bereikt hebben.
Of de informatieteams. In eerste instantie zouden ze 50 stations in Nederland onder de loep leggen, voor wat betreft informatievoorziening. De teams bezochten bijvoorbeeld Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Amstel, Duivendrecht, Amsterdam Bijlmer Arena, Amsterdam Lelylaan, en Weesp. De teams lopen onder andere met niet-reizigers door een station. Dat blijkt een gouden greep. Want je staat wel even te kijken van de vragen die langskomen:
- ‘Waar is de uitgang?’
- ‘Waar vind ik hoe laat de treinen vertrekken?’
Hele basic vragen, die je eigenlijk niet verwacht.
ProRail kon na de analyse van het station, dan ook heel gericht de verbeteringen aanbrengen. Het aantal stations dat bezoek krijgt van de i-teams, breiden we uit tot 86. Daardoor komen ook Amsterdam Muiderpoort, Almere Muziekwijk, Diemen Zuid, Zandvoort aan Zee en Amsterdam RAI aan de beurt.
Naast intensiveren en uitbreiden, komen er ook nieuwe maatregelen.
- we willen meer mensen kennis laten maken met de trein, dus kijken we naar nieuwe soorten kaarten en kennismakingsacties. Zodat mensen makkelijker de trein in stappen.
- Er komt een pilot voor nieuwe vormen van voor- en natransport, bijvoorbeeld met shuttles tussen stations en bedrijvenlocaties. Hierbij kijken we goed naar succesvolle voorbeelden als bijvoorbeeld het Westpoortgebied [in Amsterdam].
- de invoering van dynamische reisinformatiepanelen. Hiermee kan de reiziger bij het uitstappen van de bus al zien, op welk perron zijn trein vertrekt.
Tot eind 2012 zet Verkeer en Waterstaat zich dus met hernieuwd elan in om de trein aantrekkelijker maken voor meer mensen. Naast de korte termijn-acties werken we voor de langere termijn aan Hoogfrequent Spoor.
De reiziger moet zonder spoorboekje op pad kunnen, op de drukste trajecten van het land. Dat betekent tenminste zes intercity’s en twee tot zes sprinters per uur, op de trajecten:
- Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad
- Alkmaar – Amsterdam – Utrecht – Eindhoven
- Utrecht – Arnhem – Nijmegen
- Schiphol – Den Haag – Rotterdam - Eindhoven
In 2010 starten als eerste de werkzaamheden al op de corridor Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad.
Dat is dus bijzonder goed nieuws, ook voor de Amsterdamse reizigers. Zéker als ze omstreeks 2013 kunnen vertrekken vanaf een prachtig opgeknapt CS. ProRail werkt keihard aan de renovatie van dit station. De capaciteit moet omhoog en dat gaat lukken. Amsterdam Centraal Station zal straks een fantastisch visitekaartje zijn voor de binnenstad. Tegelijkertijd is het de toegangspoort naar het Europese achterland door de hogesnelheidstrein.
Beste mensen,
Dus zowel op de lange termijn, als de korte, maken we de treinreis zo aantrekkelijk mogelijk. Voor de talloze reizigers die dagelijks in Nederland met de trein gaan.
En vergeet niet, dat zijn er 1,2 miljoen per dag.
En de komende twee jaar gaat er nog ruim 55,6 miljoen hún kant op.
Het doet me goed hier zometeen – samen met de heer Meerstad – nog iets voor de reiziger te kunnen doen…. Maar daarvoor geef ik eerst de vloer aan Bert Meerstad…