Onderwijs, zorg en beleid samen voor betere zorg voor jeugd
‘Succes in de zorg voor kinderen en jeugd in Noord Nederland begint hier vandaag met u, met de oneindige kracht van samenwerking tussen wetenschap, beleidsmensen en hulpverleners.’ Dat zei minister Rouvoet bij de aftrap van de Academische Werkplaats C4Youth op 15 februari 2010 te Groningen.
Dames en heren, beste razende reporters,
Ik heb begrepen dat er al het één en ander is gezegd over C4Youth en over de academische werkplaats die we vandaag openen. Het woord samenwerking is veel gevallen, net als de beschrijving bruggen bouwen.
Waarom is dat nou zo belangrijk?
Ergens in Nederland versterkt een moeder van 17 haar eigen kracht door in de avonduren een middelbare school diploma te behalen.
Ergens in Nederland ontdekt een meisje tijdens een bijeenkomst over jeugdzorg haar eigen journalistiek talent, en wordt een jongen van 16 de politieke leider van morgen.
Ergens in Nederland ervaart een groep mensen met verschillende achtergronden de oneindige kracht van samenwerking.
En dat ergens begint hier vandaag met u.
Dames en heren, beste razende reporters,
Als er een gebied is in ons land, waar het mogelijk is de samenwerking te versterken tussen wetenschappers, hulpverleners en medewerkers van gemeente en provincie, dan is het hier in Noord Nederland:
Een overzichtelijk zorgveld, korte lijnen, honkvaste mensen, de Universiteit en Hanzeschool zien er brood inen provincie en gemeente bestuur staan te trappelen om aan de slag te gaan.
Ieder op basis van eigen kracht en mét elkaar om de zorg voor onze jeugd te verbeteren. Hier in het noorden én als voorbeeld voor de rest van ons land. U noemt het bruggen bouwen, ik noem het de kracht van samenwerking.Dat kan een minister voor Jeugd en Gezin alleen maar toejuichen.
Want een directe verbinding tussen hulpverlener, wetenschapper en een ambtenaar is nog niet zo vanzelfsprekend als je zou hopen. Vragen van professionals vertalen naar wetenschappelijk onderzoek en andersom, is niet altijd eenvoudig. En die uitkomsten vertalen naar beleid, ook niet.
De academische werkplaats moet daar verandering in brengen. De eerste academische werkplaats voor Jeugd. Daarmee kunt u zichzelf koploper noemen, dames en heren.
Bij mij roept de werkplaats een beeld op van mensen die samen druk in de weer zijn. Een beeld van een broedplaats waar concrete vragen, bruikbare oplossingen en uitwisseling van kennis continue heen en weer gaan. En plek waar onderwijs, zorg en beleid elkaar versterken. Met als resultaat betere zorg voor onze jeugd. En dat begint hier vandaag met u.
Die verbetering in de zorg voor onze jeugd is nodig. Want we hebben al geconstateerd dat steeds meer kinderen in zware vormen van hulp terecht komen. Kinderen en ouders met opvoed- of psychiatrische problemen die soms met lichte steun geholpen kunnen zijn. Omdat die steun er vaak niet is, neemt de vraag naar specialistische zorg steeds meer toe. Tegelijk krijgt een kleine groep kinderen met ernstigere problemen niet de juiste hulp. Die draaien nog te vaak rondjes in het stelsel, nog te vaak zonder resultaat. En dat willen we voorkomen.
Vragen hoeven geen –medische - problemen te worden als laagdrempelige hulp en ondersteuning beschikbaar is voor kinderen, jongeren en ouders. En zwaardere hulp is beschikbaar als er écht wat aan de hand is.
Daarom streven we naar meer vroegtijdige signalering, gevolgd door ondersteuning en lichte vormen van hulp. Snel en dichtbij. Daarom streven we naar het versterken van de eigen kracht van ouders en jongeren.
Bijvoorbeeld via de Centra voor Jeugd en Gezin die overal in ons land opkomen. Het principe waar u vanuit gaat: ‘No wrong door’, waar je ook binnen loopt, je moet snel de zorg krijgen die nodig is. Dat is ook het streven van de CJG’s. Dicht bij huis je vragen kunnen stellen over het opgroeien of opvoeden van kinderen. En de noodzakelijke zorg wordt snel en in samenhang geboden.
Onderdeel van C4Youth is het opzetten van onderzoek op de langere termijn, longitudinaal onderzoek, zoals dat academisch heet. U gaat er vanmiddag al over praten. U kijkt heel duidelijk wie, waar, in welke vorm hulp of ondersteuning krijgt. U richt zich specifiek op kinderen en jongeren tot ze 23 jaar oud zijn. En u staat stil bij het effect van de samenhangende zorg die aan kinderen en jongeren met emotionele en gedragsproblemen wordt geboden. Wat werkt wel en wat werkt niet op de langere termijn? Die kennis over langere termijn effecten van het de totale zorg is van belang om het gehele zorgsysteem voor jongeren te verbeteren.
U weet dat ik werk aan een kabinetsstandpunt op de toekomst van de zorg voor onze jeugd. Daar zal ik binnenkort mee naar buiten komen. Initiatieven als deze academische werkplaats inspireren bij de gedachtevorming.
Waar het om gaat, is dat elk kind alle kansen krijgt om gezond en veilig op te groeien, talenten te ontdekken en zich te ontwikkelen. Die jongen van 16 die politiek leider wordt, de moeder van 17 die haar eigen kracht versterkt en dat meisje dat journalist wordt -ik noemde ze aan het begin van mijn verhaal.Zij werken aan hun toekomst en doen volop mee in onze samenleving. En die kansen moet elk kind krijgen.
Succes in de zorg voor kinderen en jeugd in Noord Nederland begint hier vandaag met u.
Met de samenwerking tussen wetenschappers, verzorgers, hulpverleners en beleidsmakers. Het begint met uw bondgenootschap. Ik kan alleen maar zeggen: u hebt elkaar gevonden. Houdt elkaar erbij.Zet ‘m op en ervaar met elkaar de oneindige kracht van samenwerking.Voor en met alle kinderen en jongeren.
Ik heb begrepen dat ik nu de werkplaats mag openen.