Westzijde station Nijmegen moet aantrekkelijker worden
Hoe kunnen we de westzijde van het spoor in Nijmegen ontwikkelen tot een aantrekkelijk gebied met een goede verbinding naar het centrum? Dat gaan ProRail, NS en de Gemeente Nijmegen samen met de ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat onderzoeken. Hiervoor heeft minister Jacqueline Cramer van Ruimte en Milieu op 15 februari een intentie-overeenkomst met de overige partijen ondertekend.
Nijmegen is door het Rijk aangewezen als één van de voorbeeldprojecten van het programma Spoorzoneontwikkeling. De ontwikkeling van binnenstedelijke spoorzonelocaties sluit aan bij de ambities van VROM voor een Mooi Nederland. Met het programma Mooi Nederland wil het kabinet slim ruimtegebruik bevorderen en verrommeling tegengaan. De partijen gaan de komende tijd een plan maken voor de mobiliteit in het hele gebied rondom het Centraal Station. Daarnaast wordt een stedenbouwkundig plan gemaakt en wordt de financiële haalbaarheid onderzocht. Op basis hiervan wordt besloten welke plannen worden uitgevoerd.
De afgelopen jaren is vooral aan de oostzijde van het station Nijmegen geïnvesteerd, omdat hier de ingang van het station ligt. Het spoor vormt nu nog een barrière tussen het centrum en Nijmegen-West. Op dit moment is het station vanaf de westzijde niet optimaal bereikbaar. De westkant kan zich echter ontwikkelen tot een levendig gebied waar ruimte is voor vervoer, werk, onderwijs, winkelen, ontspanning en wonen.
De gemeente vindt het belangrijk om te investeren in de westelijke spoorzone vanwege de komst van de stadsbrug en als vervolg op gebiedsontwikkeling van het Waalfront. Een representatieve stationsomgeving is uiteraard ook voor NS belangrijk. ProRail, NS en gemeente hebben samen het overgrote deel van de grond aan de westzijde in eigendom.