Opening spoorse doorsnijding Bergen op Zoom
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Het is altijd een feest om een infrastructureel project te mogen openen. Of het nu een weg is, of een tunnel, of een spitsstrook. Als het gaat om een concreet project dat een verkeersknelpunt opheft, dan ben ik er graag bij.
Ik heb al veel geopend. Vandaag is uniek, omdat ik iets afsluit: een overweg. Maar het idee is natuurlijk hetzelfde: we vieren dat een knelpunt is opgeheven. Dat geeft altijd een bevredigend gevoel.
Projecten als deze zijn keihard nodig voor de verbetering van ons mobiliteitssysteem. Mobiliteit versterkt de concurrentiepositie van Nederland: goede ontsluiting en goede infrastructuur zijn essentieel voor de ontwikkeling van de bedrijvigheid en de werkgelegenheid.
Dit betekent dat we nieuwe infrastructuur aanleggen en bestaande infrastructuur beter benutten. Dat we werken aan goede, concrete oplossingen die de doorstroming kunnen verbeteren. Dat wordt steeds belangrijker, want we zijn steeds vaker onderweg.
Het betekent ook dat we de trein op een beter spoor brengen. Reizen met de trein moet prettiger en gemakkelijker worden. Op de drukste trajecten in het land moeten reizigers zonder spoorboekje op pad kunnen. We zorgen voor meer treinaanbod, betere reisinformatie en prettige wachtruimtes.
Bij een stevig en samenhangend vervoerssysteem gaat het níet om de auto of de trein an sich. Het gaat erom dat iedereen kan gaan en staan waar hij of zij wil. Dat is bepalend voor het persoonlijke geluk van mensen. Het gaat om het samenspel tussen wegen en spoor. Bij spoorwegovergangen komen weg en spoor letterlijk en figuurlijk bij elkaar.
Daarom ondersteunt dit kabinet de spoorse doorsnijdingen. We zorgen ervoor dat weg en spoor elkaar niet meer in de weg zitten. Dat zowel de trein als het wegverkeer ongehinderd kan doorrijden. Dat komt niet alleen de doorstroming ten goede, het is ook wel zo veilig. En veiligheid verdient onze permanente aandacht: in 2008 overleefden nog altijd 18 overweggebruikers hun oversteek niet.
Vandaag vieren we dat hier in Bergen op Zoom de eerste grote spoorse doorsnijding wordt opgeheven. Een belangrijke mijlpaal. Ik hecht er grote waarde aan om deze spoorse doorsnijding zelf op te heffen.
Toen de eerste tranche werd opengesteld, kwam Bergen op Zoom meteen met goed uitgewerkt voorstel. U liet er geen gras over groeien:
· In november 2006 kende Verkeer en Waterstaat een bijdrage van bijna 6 miljoen euro toe. Hiermee was de financiering rond en kon u aan de slag.
· In augustus 2008 begon u met bouwen.
· Vanaf vandaag stellen we de overgang definitief buiten gebruik en kan het verkeer alleen nog maar door de tunnel.
U weet dat ik – net als u - graag de vaart erin hou. Ik denk dat we elkaar op deze terreinen prima hebben gevonden.
De nieuwe onderdoorgang is een van de projecten die wethouder Siebelink gecoördineerd heeft en waarmee Bergen op Zoom een stuk beter bereikbaar wordt:
· Het verkeer rijdt sinds kort ongehinderd over de randweg Zuidwest door de nieuwe onderdoorgang: Markiezaat 2010.
· De nieuwe randweg zuid zorgt voor een goede aansluiting van nieuwe en bestaande wijken op de A4 en de A58.
· De A4 wordt doorgetrokken tussen Halsteren en Dinteloord. Daarmee is Bergen op Zoom straks een stuk beter aangesloten op de Randstad. De doorstroming in heel Zuidoost Nederland krijgt een impuls. We verwachten dat op een gemiddelde werkdag 60.000 motorvoertuigen gebruik zullen maken van de weg.
De afgelopen jaren kreeg de ontwikkeling van Bergen op Zoom extra glans omdat deze stad was benoemd tot beste binnenstad van Nederland. U genoot van deze titel van de herfst van 2007 tot de herfst van 2009. De beste binnenstad trok extra toeristen die genoten van natuurschoon, monumenten en culturele evenementen.
U mag uw titel dan overgedragen hebben aan Roermond, Bergen op Zoom blijft natuurlijk een topper. Want het historische centrum verliest haar schoonheid niet. Monumenten als de Markiezenhof en de gevangenpoort blijven ook dìt jaar bezoekers trekken.
Bergen op Zoom heeft een markante geschiedenis. Van oudsher is het een onneembare vesting. Gelukkig is deze prachtige stad vandaag de dag zeer toegankelijk. Gelukkig wordt de onneembare vesting steeds beter bereikbaar.
Van harte gefeliciteerd met deze mijlpaal.