Kamerbrief inzake EU zwarte lijst
Tijdens de behandeling van de begroting van het Ministerie van Buitenlandse Zaken heb ik toegezegd uw Kamer te informeren over de Nederlandse assistentie aan Indonesië met betrekking tot de zogenaamde zwarte lijst (no fly list). Sinds medio 2007 zijn alle Indonesische vliegmaatschappijen door de Europese Commissie op deze zwarte lijst geplaatst, na raadpleging van het EU-Air Safety Committee. In deze brief geef ik u, mede namens de Minister van Verkeer en Waterstaat, een overzicht van de ontwikkelingen vanaf het moment van inwerkingtreding van het vluchtverbod, alsmede van de inspanningen die Nederland zich heeft getroost om de Indonesische civiele luchtvaartautoriteiten te assisteren bij hun activiteiten om van de zwarte lijst af te komen.
Tijdens een Conferentie in Bandung van 21-25 januari 2008 op initiatief van de Europese Commissie, waarbij ook Nederlandse experts betrokken waren, is een inventarisatie gemaakt van de geconstateerde tekortkomingen in het Indonesische systeem van luchtvaartveiligheid. Op basis daarvan is een verbeterplan opgesteld met meer dan 100 aanbevelingen. Het merendeel daarvan (69) kwam voor rekening van het Indonesische Directoraat Generaal Luchtvaart (DGCA). Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft vervolgens in een vroeg stadium, op verzoek van Indonesische autoriteiten, ondersteuning aangeboden. Daartoe is op 26 februari 2008 in Den Haag een Memorandum of Intent (MOI) getekend, waarin is vastgelegd dat het Ministerie van Verkeer een Waterstaat technische expertise zou leveren vanuit Nederland. Bij die gelegenheid is wel uitdrukkelijk vastgelegd dat Indonesië zelf verantwoordelijk is voor het uitoefenen van toezicht op de Indonesische luchtvaart en het nemen van de nodige maatregelen ter verbetering van het systeem van luchtveiligheid.
Het afgelopen jaar heeft een aantal Nederlandse deskundigen tijdens diverse missies de Indonesische luchtvaartautoriteiten bijgestaan en van technisch advies voorzien. Op dit moment is de helft van de geconstateerde tekortkomingen waarvoor DGCA verantwoordelijk is geredresseerd. De laatste paar maanden zijn ook op het terrein van wetgeving en organisatie duidelijke stappen voorwaarts gemaakt. Het is echter noodzakelijk dat de implementatie en het feitelijk toezicht (inspecties) eveneens verbeteren.
Van 24 tot 26 maart 2009 zal te Brussel de volgende vergadering van het Air Safety Committee (ASC) plaatsvinden. Mede op basis van een voor eind februari geplande verificatie-missie zal de Europese Commissie bepalen of het Indonesische systeem van luchtvaartveiligheid voldoende verbeterd is om een aantal, danwel alle Indonesische luchtvaartmaatschappijen van de zwarte lijst te verwijderen. Tevens zal de Europese Commissie het Air Safety Committee consulteren. De verwachting is dat de technische assistentie die door Nederland onder het MOI aan DGCA is gegeven in positieve zin kan bijdragen aan de uiteindelijke beoordeling.
De Minister van Buitenlandse Zaken,
Drs. M.J.M. Verhagen